Gå til innhold

Husker lite fra timen


lyseblå

Anbefalte innlegg

Jeg har det problemet at jeg husker lite fra timene hos psykologen. Det til tross for at hun skriver en lapp til meg med punkter med det vi har snakket om i timen. Jeg bruker og prøver å skrive refleksjoner og tanker jeg har om timen i en notatbok, men det blir korte tekster da jeg naturligvis har så lite å gå på. Skulle gjerne ønske at jeg klarte å huske bedre. 

Hva kan jeg gjøre for å huske mer? Og hvorfor er det slik tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

påskelilje

Jeg kan også oppleve det, når det er viktige ting som skjer, eller sterke emosjonelle ting som hender. Jeg kan huske følelsen, men ikke de konkrete ordene som blir sagt. Jeg kan kjenne det i magen eller i halsen på samme måte som når ting skjer, men ikke huske akkurat hva som skjedde eller blir sagt. Vet ikke hvorfor.

Kan du ha med notatbok i timen, slik at du noterer underveis? Siden du går til psykolog, så kan du jo spørre ham/henne om akkurat dette på neste time 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (Akkurat nå):

Jeg kan også oppleve det, når det er viktige ting som skjer, eller sterke emosjonelle ting som hender. Jeg kan huske følelsen, men ikke de konkrete ordene som blir sagt. Jeg kan kjenne det i magen eller i halsen på samme måte som når ting skjer, men ikke huske akkurat hva som skjedde eller blir sagt. Vet ikke hvorfor.

Kan du ha med notatbok i timen, slik at du noterer underveis? Siden du går til psykolog, så kan du jo spørre ham/henne om akkurat dette på neste time 🙂

Ja, det kan jo hende det er slik for meg og, at det rett og slett blir for mye kanskje? Så da klarer ikke kroppen huske alt eller ta inn alt (altså både følelser og ord). Vet ikke om det kan være en plausibel teori, men det er nå bare det første jeg tenkte på. Det å skrive notater ødelegger litt for samtalen føler jeg, uten at jeg helt klarer sette ord på hvorfor. (Jeg har aldri forsøkt skrive notater selv, men føler det når psykologen gjør det).  Men det skader jo ikke å forsøke. Skal spørre neste time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
påskelilje skrev (45 minutter siden):

Jeg kan også oppleve det, når det er viktige ting som skjer, eller sterke emosjonelle ting som hender. Jeg kan huske følelsen, men ikke de konkrete ordene som blir sagt. Jeg kan kjenne det i magen eller i halsen på samme måte som når ting skjer, men ikke huske akkurat hva som skjedde eller blir sagt. Vet ikke hvorfor.

Kan du ha med notatbok i timen, slik at du noterer underveis? Siden du går til psykolog, så kan du jo spørre ham/henne om akkurat dette på neste time 🙂

Går du i behandling? 😳

Anonymkode: 7fccc...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Går du i behandling? 😳

Anonymkode: 7fccc...a36

Nei, jeg gjør ikke det. Hadde en tung periode for ca ti år siden, da jeg gikk til psykolog i noen måneder. Har også gått til familieterapi og parterapi i perioder - nå er det lenge siden. Jeg har blitt veldig mye mer observant på mine egne reaksjonsmønster de siste årene, og på meg så reagerer jeg ofte veldig konkret fysisk - kan kjenne noe i magen, i halsen, bak i ganen, i nakken etc, ofte før jeg har tenkt over hvorfor jeg reagerer. Har en sønn som er veldig interessert i psykologi, og han har lært meg mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kupton skrev (9 timer siden):

Hva med å ta det opp på mobilen?

Det er jo en god ide, men tror du hun ville godtatt det? Vet at ingen her kan vite det og at eneste måte jeg vil få svar på er å spørre henne, men jeg synes bare det er så ubehagelig å be om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (42 minutter siden):

Det er jeg sikker på at hun vil godta når du forklarer grunnen. 

Ok, da skal jeg forsøke spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...