Gå til innhold

Har alltid hatt problemer å finne ut hva som plager meg, men har trodd at det er ocd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har funnet en link om nøyaktig beskrivelse av min hverdag: 

https://www.metakognitivterapi-oslo.no/blog/moralsk-ocd

Dette beskriver hvordan jeg har det i livet mitt. Har forsøkt å få hjelp for det men tror ikke legen forsto helt hva det var. Han sa at det høres ut som noe nesten psykotisk men at det var noe jeg fikk av stress. Men han virket ikke til å se at jeg må ha OCD. 

Noen andre som har litt eller mye av denne typen OCD? 

Anonymkode: 21bc9...e99

Fortsetter under...

Det har jeg aldri hørt om, begrepet altså, men det å ha det sånt hatt jeg hørt om. Det høres veldig vanskelig ut. 

Kanskje du kan prøve å få et lavterskeltilbud? Her i kommunen har vi rask psykisk helsehjelp hvor en kan få samtaler. 

AnonymBruker
Fru2020 skrev (15 timer siden):

Det har jeg aldri hørt om, begrepet altså, men det å ha det sånt hatt jeg hørt om. Det høres veldig vanskelig ut. 

Kanskje du kan prøve å få et lavterskeltilbud? Her i kommunen har vi rask psykisk helsehjelp hvor en kan få samtaler. 

Har levd med det i over 20 år. Men jeg har slitt med å forstå meg selv og hva som skjer med meg. Noe som ledsaget mye til selvbereidelser over at jeg kanskje er anderledes. Men har begynt å forstå mer. 

Jeg har hele tiden angst for å gjøre noe galt,  og angst for å deretter ikke huske det. Må gjerne tenke tilbake for å betrygge meg selv over at alt er bra selv om jeg vet at alt er bra. Jeg er redd for å si noe som sårer. Og har en tendens til å tenke tilbake for å prøve å huske alt som ble sagt samt tolke.  

Men fins sikkert hjelp å få for det. Rart for meg å tenke på at mange folk ikke har dette siden jeg har så mye av det. Men må finnes noen metoder for å bli bedre :)

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Har levd med det i over 20 år. Men jeg har slitt med å forstå meg selv og hva som skjer med meg. Noe som ledsaget mye til selvbereidelser over at jeg kanskje er anderledes. Men har begynt å forstå mer. 

Jeg har hele tiden angst for å gjøre noe galt,  og angst for å deretter ikke huske det. Må gjerne tenke tilbake for å betrygge meg selv over at alt er bra selv om jeg vet at alt er bra. Jeg er redd for å si noe som sårer. Og har en tendens til å tenke tilbake for å prøve å huske alt som ble sagt samt tolke.  

Men fins sikkert hjelp å få for det. Rart for meg å tenke på at mange folk ikke har dette siden jeg har så mye av det. Men må finnes noen metoder for å bli bedre :)

Jeg tenkte med en gang kognitiv terapi, men jeg har egentlig ikke noe grunnlag for å foreslå det. Jeg har aldri gått i en slik type terapi.

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

For OCD er det ERP-behandling som funker best. Og metakognitiv terapi😊 Medisiner (Ssri) kan også hjelpe. Jeg har også OCD (existencial OCD er det som beskriver mine tanker best. Men tror ikke man bruker disse betegnelsene i Norge)

Endret av helseangst

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...