Gå til innhold

Blandet episode


Glitter

Anbefalte innlegg

Har noen med bp2 erfaring med blandet episode? Hvor lenge har det vart for dere, og har dere kræsjet inn i utmattelse og evt depresjon etterpå da også, slik som etter ren hypomani? 

Jeg og behandler tror jeg er i en blandet episode, men jeg har ikke erfaring med det. Det har pleid å avslutte blandet når det begynner å dabbe av, men nå ser det ut til å kanskje holde seg sånn. 

Hvorfor får man blandet episode? Kan det ha sammenheng med at jeg egentlig er svært sliten? Slik at det ikke er nok energi til full episode? 

Og er dette et tegn på at jeg egentlig har for høyt aktivitetsnivå for tiden? Har følt meg gjennomsyret sliten i det siste og har også hatt noen krevende samtaler med behandler om noe ganske triggende. 

Ja også ble Lamictal seponert helt for to uker siden. Men den tar jo depresjoner så det skulle vel ikke trigge hypomani?

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Glitter skrev (10 minutter siden):

Har noen med bp2 erfaring med blandet episode? Hvor lenge har det vart for dere, og har dere kræsjet inn i utmattelse og evt depresjon etterpå da også, slik som etter ren hypomani? 

Jeg og behandler tror jeg er i en blandet episode, men jeg har ikke erfaring med det. Det har pleid å avslutte blandet når det begynner å dabbe av, men nå ser det ut til å kanskje holde seg sånn. 

Hvorfor får man blandet episode? Kan det ha sammenheng med at jeg egentlig er svært sliten? Slik at det ikke er nok energi til full episode? 

Og er dette et tegn på at jeg egentlig har for høyt aktivitetsnivå for tiden? Har følt meg gjennomsyret sliten i det siste og har også hatt noen krevende samtaler med behandler om noe ganske triggende. 

Ja også ble Lamictal seponert helt for to uker siden. Men den tar jo depresjoner så det skulle vel ikke trigge hypomani?

Hvor lenge har det vart nå hos deg?

Anonymkode: 86d2e...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor lenge har det vart nå hos deg?

Anonymkode: 86d2e...54f

Ikke så lenge. Bare 1,5 døgn. Men jeg føler meg aldri slik som dette bortsett fra når det er hypomani i bildet. Men har så klart ikke vart lenge nok ennå til å være helt sikker. :) Men har pratet med behandler og hun opplever meg hektisk, euforisk osv. Så vi får se. Men jeg håper det heller bare brenner raskt ut for jeg har ikke kapasitet til alt dette nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke uvanlig å kjenne på mye greier når man slutter på lamictal. Det er bare normale følelser som får lov til å være i sving uten medisiner. Bare la de komme og ikke tenk at dette er sykdom ;) 

Anonymkode: 1174e...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke uvanlig å kjenne på mye greier når man slutter på lamictal. Det er bare normale følelser som får lov til å være i sving uten medisiner. Bare la de komme og ikke tenk at dette er sykdom ;) 

Anonymkode: 1174e...04e

Ok. Jeg vet ikke, men dette er mer intenst enn vanlige følelser. Det føles slik som tidligere hypomanier har føltes. Bare at det er blanding. 

Men kan være det ikke er en episode og det er jo bra. 

Lurer likevel på det jeg spurte om angående blandet episode. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Glitter skrev (2 minutter siden):

Ok. Jeg vet ikke, men dette er mer intenst enn vanlige følelser. Det føles slik som tidligere hypomanier har føltes. Bare at det er blanding. 

Men kan være det ikke er en episode og det er jo bra. 

Lurer likevel på det jeg spurte om angående blandet episode. :)

Håper @kupton kan svare deg :)

Anonymkode: 86d2e...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (8 minutter siden):

Ok. Jeg vet ikke, men dette er mer intenst enn vanlige følelser. Det føles slik som tidligere hypomanier har føltes. Bare at det er blanding. 

Men kan være det ikke er en episode og det er jo bra. 

Lurer likevel på det jeg spurte om angående blandet episode. :)

Ja, beklager. Vet det er kjipt å få svar på alt mulig annet enn det man spør om! Men følelser kan føles ekstremt intense i tiden etter medisinslutt så når du sier det er to uker siden slutt så er jo det den mest naturlige forklaringen synes jeg. 
Håper noen svarer på det du faktisk spør om! :D 

Anonymkode: 1174e...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, beklager. Vet det er kjipt å få svar på alt mulig annet enn det man spør om! Men følelser kan føles ekstremt intense i tiden etter medisinslutt så når du sier det er to uker siden slutt så er jo det den mest naturlige forklaringen synes jeg. 
Håper noen svarer på det du faktisk spør om! :D 

Anonymkode: 1174e...04e

Det går fint. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Usikker på hvorfor man får en blandet episode. Mine blandede episoder kan vare i månedsvis. Jeg er svært utmattet samtidig som jeg har mye energi, og det er en forferdelig kombinasjon. 

Anonymkode: 1b28c...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Usikker på hvorfor man får en blandet episode. Mine blandede episoder kan vare i månedsvis. Jeg er svært utmattet samtidig som jeg har mye energi, og det er en forferdelig kombinasjon. 

Anonymkode: 1b28c...f97

Hva for meds tar du ?

Anonymkode: 86d2e...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg varte det vel en uke tror jeg og det gikk tilbake til 'normalen' etter. Den var veldig mild da. Akkurat hvorfor man får en blandet episode vet jeg ikke, men det er interessant spørsmål. Det andre du spør om har jeg heller ingen svar på dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Usikker på hvorfor man får en blandet episode. Mine blandede episoder kan vare i månedsvis. Jeg er svært utmattet samtidig som jeg har mye energi, og det er en forferdelig kombinasjon. 

Anonymkode: 1b28c...f97

Ja det føles litt slik ja. Men tror nok ikke det vil vare så lenge for meg, da mine hypomanier pleier å vare i 10-14 dager, og tror sånn sett det vil justere seg av seg selv snart. Akkurat nå føler jeg meg relativt depressiv, samtidig som jeg har denne boblende følelsen i meg. Men alt i alt er dette et mildt forløp. 

lyseblå skrev (13 timer siden):

For meg varte det vel en uke tror jeg og det gikk tilbake til 'normalen' etter. Den var veldig mild da. Akkurat hvorfor man får en blandet episode vet jeg ikke, men det er interessant spørsmål. Det andre du spør om har jeg heller ingen svar på dessverre. 

Ja, er nok mildt her også. I forhold til hvordan det bruker å være. 

technician skrev (13 timer siden):

Hvordan trappet du ned Lamictal? 

Hvordan? Trappet ned 50 mg annenhver uke. Bortsett fra at første nedtrapping skjedde ved et uhell for apoteket gav meg halvparten så lite som jeg ikke merket før etter 12 dager. Dvs dosen ble halvert. Trappet ned fra januar til midten av mars. Hvis du mente hvorfor så er det pga jeg skal i medisinfri behandling. Men jeg personlig ser ikke noen fordel i å ha sluttet på den. Har jo vært i depresjon siden desember, men den har lettet betydelig i forhold til for 7 uker siden. Nå klarer jeg jo å opprettholde trening og et greit kosthold i hvert fall. Men føler meg fortsatt mye nede, håpløs, finner lite glede i ting og alt slikt. Bortsett fra at jeg har svingt oppover noen ganger i døgnet siden forrige uke.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (3 timer siden):

Ja det føles litt slik ja. Men tror nok ikke det vil vare så lenge for meg, da mine hypomanier pleier å vare i 10-14 dager, og tror sånn sett det vil justere seg av seg selv snart. Akkurat nå føler jeg meg relativt depressiv, samtidig som jeg har denne boblende følelsen i meg. Men alt i alt er dette et mildt forløp. 

Ja, er nok mildt her også. I forhold til hvordan det bruker å være. 

Hvordan? Trappet ned 50 mg annenhver uke. Bortsett fra at første nedtrapping skjedde ved et uhell for apoteket gav meg halvparten så lite som jeg ikke merket før etter 12 dager. Dvs dosen ble halvert. Trappet ned fra januar til midten av mars. Hvis du mente hvorfor så er det pga jeg skal i medisinfri behandling. Men jeg personlig ser ikke noen fordel i å ha sluttet på den. Har jo vært i depresjon siden desember, men den har lettet betydelig i forhold til for 7 uker siden. Nå klarer jeg jo å opprettholde trening og et greit kosthold i hvert fall. Men føler meg fortsatt mye nede, håpløs, finner lite glede i ting og alt slikt. Bortsett fra at jeg har svingt oppover noen ganger i døgnet siden forrige uke.

Bare lurte 🙂 ønsker deg god bedring og at du får god nytte av den behandlingen du skal i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.4.2022 den 15.23):

Ikke uvanlig å kjenne på mye greier når man slutter på lamictal. Det er bare normale følelser som får lov til å være i sving uten medisiner. Bare la de komme og ikke tenk at dette er sykdom ;) 

Anonymkode: 1174e...04e

Har du erfaring med å slutte på Lamictal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hva for meds tar du ?

Anonymkode: 86d2e...54f

Lamictal og en seroquel. Dosen seroquel justeres etter behov. Hvorfor lurer du?

Anonymkode: 1b28c...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (På 4.4.2022 den 9.27):

Ja det føles litt slik ja. Men tror nok ikke det vil vare så lenge for meg, da mine hypomanier pleier å vare i 10-14 dager, og tror sånn sett det vil justere seg av seg selv snart. Akkurat nå føler jeg meg relativt depressiv, samtidig som jeg har denne boblende følelsen i meg. Men alt i alt er dette et mildt forløp. 

Ja, er nok mildt her også. I forhold til hvordan det bruker å være. 

Hvordan? Trappet ned 50 mg annenhver uke. Bortsett fra at første nedtrapping skjedde ved et uhell for apoteket gav meg halvparten så lite som jeg ikke merket før etter 12 dager. Dvs dosen ble halvert. Trappet ned fra januar til midten av mars. Hvis du mente hvorfor så er det pga jeg skal i medisinfri behandling. Men jeg personlig ser ikke noen fordel i å ha sluttet på den. Har jo vært i depresjon siden desember, men den har lettet betydelig i forhold til for 7 uker siden. Nå klarer jeg jo å opprettholde trening og et greit kosthold i hvert fall. Men føler meg fortsatt mye nede, håpløs, finner lite glede i ting og alt slikt. Bortsett fra at jeg har svingt oppover noen ganger i døgnet siden forrige uke.

Det vil si at du gikk rett fra 50 mg til ingenting? 50 mg -> 0 mg i et trinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

technician skrev (15 minutter siden):

Det vil si at du gikk rett fra 50 mg til ingenting? 50 mg -> 0 mg i et trinn

Ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...