Gå til innhold

Influensa


påskelilje

Anbefalte innlegg

påskelilje

Dattera er syk. Det begynte lørdag med slapphet, og etter hvert feber, snørrete  og vondt i halsen. I går hadde hun HØY feber hele dagen, litt mindre vondt i halsen. I dag fremdeles feber, men lav, vondt i hodet og halsen, fremdeles slapp og holder senga. Har testet negativt på korona i går og i dag (hjemmetest). Er dette da trolig influensa? Leste artikkel om at antall influensatilfeller øker nå. Men for å bli registrert her, må en jo ta en eller annen form for test? Bør en det, eller bare blir en hjemme til en er frisk? 

Markant nedgang i koronarelaterte diagnoser, kraftig økning av influensa - nav.no

Nå synes jeg jammen meg at vi kan ha en måned uten noe sykdom 😮 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Behøver ikke å være influensa heller. Kan være en helt vanlig forkjølelse også. Uansett, god bedring til dattera di!

Anonymkode: 96e31...cbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Behøver ikke å være influensa heller. Kan være en helt vanlig forkjølelse også. Uansett, god bedring til dattera di!

Anonymkode: 96e31...cbe

Ja, men det er jo uvanlig med så høy feber for forkjølelse? Hun er heldigvis litt bedre i dag ift i går, så det går riktig vei 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (19 minutter siden):

Ja, men det er jo uvanlig med så høy feber for forkjølelse? Hun er heldigvis litt bedre i dag ift i går, så det går riktig vei 🙂

Jeg har ofte høy feber første dagen med forkjølelse. Gjerne veldig dårlig, men det varer jo ikke, som det gjør ved influensa. Fort opp - fort ned - der har du meg ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Ekstra skrev (2 minutter siden):

Jeg har ofte høy feber første dagen med forkjølelse. Gjerne veldig dårlig, men det varer jo ikke, som det gjør ved influensa. Fort opp - fort ned - der har du meg ;) 

Er det bare lengden på sykdommen  som skiller da? jeg har veldig sjelden høy feber - det kan gå ti år mellom hver gang. Har kanskje influensa omtrent hvert tiende år. Innimellom har jeg av og til 2-3 dager med kraftig forkjølelse, og jeg er jo syk da og, men ikke så høy feber. Håper hun kvikner til nå da, uansett hva slags infeksjon det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (2 minutter siden):

Er det bare lengden på sykdommen  som skiller da? jeg har veldig sjelden høy feber - det kan gå ti år mellom hver gang. Har kanskje influensa omtrent hvert tiende år. Innimellom har jeg av og til 2-3 dager med kraftig forkjølelse, og jeg er jo syk da og, men ikke så høy feber. Håper hun kvikner til nå da, uansett hva slags infeksjon det var.

Er jo mer enn lengden på sykdommen som skiller, det er jo ulike former for virus. Ved forkjølelse har man jo en bakteriell infeksjon, det har man vel ikke under influensa. Man er gjerne mer snørrete med forkjølelse og har mer vondt i kroppen ved influensa. Forkjølelser kan gjerne komme snikende, mens influensa kommer brått.  I "gamle dager" sa vi at om snørret var gulgrønt var det forkjølelse, var det klart var det influensa, men vet ikke hvor mye det er i denne teorien ;). 

 

Har selv mange ganger hatt kraftig forkjølelse, evt. kombinert med haldbetennelse, med kortvarig høy feber. Ordentlig influensa tror jeg bare jeg har hatt én gang og det er veldig lenge siden.

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hipohopp2022
påskelilje skrev (45 minutter siden):

Dattera er syk. Det begynte lørdag med slapphet, og etter hvert feber, snørrete  og vondt i halsen. I går hadde hun HØY feber hele dagen, litt mindre vondt i halsen. I dag fremdeles feber, men lav, vondt i hodet og halsen, fremdeles slapp og holder senga. Har testet negativt på korona i går og i dag (hjemmetest). Er dette da trolig influensa? Leste artikkel om at antall influensatilfeller øker nå. Men for å bli registrert her, må en jo ta en eller annen form for test? Bør en det, eller bare blir en hjemme til en er frisk? 

Markant nedgang i koronarelaterte diagnoser, kraftig økning av influensa - nav.no

Nå synes jeg jammen meg at vi kan ha en måned uten noe sykdom 😮 

Har hun ikke hatt influensa før? Når man har influensa så blir man ofte veldig syk, og da vet man det. Mange blander forkjølelse med influensa pga forkjølelsen er kraftig. Jeg har bare hatt influensa en gang, og den gangen var jeg kjempe dårlig. Alt var vondt. Er du usikker, kan du ta en CRP hos legen. Den vil gi deg svaret på 5 min! 

Endret av hipohopp2022
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ekstra skrev (22 minutter siden):

. Ved forkjølelse har man jo en bakteriell infeksjon,

Det stemmer ikke. Forkjølelse er hovedsakelig virus. 

Anonymkode: 96e31...cbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det stemmer ikke. Forkjølelse er hovedsakelig virus. 

Anonymkode: 96e31...cbe

Det trodde jeg også med mindre det er bihulebetennelse osv..Uansett så blir man mye sykere ved influensa enn forkjølelse. Det Ekstra sier med muskelverk er verre enn med forkjølelse stemmer heller ikke..

Endret av hipohopp2022
Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (3 timer siden):

Dattera er syk. Det begynte lørdag med slapphet, og etter hvert feber, snørrete  og vondt i halsen. I går hadde hun HØY feber hele dagen, litt mindre vondt i halsen. I dag fremdeles feber, men lav, vondt i hodet og halsen, fremdeles slapp og holder senga. Har testet negativt på korona i går og i dag (hjemmetest). Er dette da trolig influensa? Leste artikkel om at antall influensatilfeller øker nå. Men for å bli registrert her, må en jo ta en eller annen form for test? Bør en det, eller bare blir en hjemme til en er frisk? 

Markant nedgang i koronarelaterte diagnoser, kraftig økning av influensa - nav.no

Nå synes jeg jammen meg at vi kan ha en måned uten noe sykdom 😮 

Høres mest ut som en ordinær luftveisinfeksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (3 timer siden):

Ja, men det er jo uvanlig med så høy feber for forkjølelse? Hun er heldigvis litt bedre i dag ift i går, så det går riktig vei 🙂

Halsbetennelse gir ofte høy feber. Influensa vil vanligvis gi smerter i hele kroppen, ikke lokalt i hals/hode de første dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt vond hals i 1,5 uke, en dag med brennende smerter i bryst og litt smerter i muskler. Litt ømme slimhinner. Ingen feber. Men hvor eneste hjemmetest er negativ. Det er smittekilder på alle kanter, men jeg vet altså ikke om det er skjult covid eller noe annet. Vet ikke hva jeg skal gjøre nå. 

Endret av knas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022
knas skrev (16 minutter siden):

Jeg har hatt vond hals i 1,5 uke, en dag med brennende smerter i bryst og litt smerter i muskler. Litt ømme slimhinner. Ingen feber. Men hvor eneste hjemmetest er negativ. Det er smittekilder på alle kanter, men jeg vet altså ikke om det er skjult covid eller noe annet. Vet ikke hva jeg skal gjøre nå. 

Vær glad du enda ikke har fått det påvist, ingenting og trakte etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hipohopp2022 skrev (3 minutter siden):

Vær glad du enda ikke har fått det påvist, ingenting og trakte etter. 

Det er bare det at jeg kan ikke gå på jobb hvis jeg er positiv. Og er selv i moderat risikogruppe. Synes det er vanskelig å vite hva jeg bør gjøre nå. Og er det vits i å gå til lege for en sår hals på andre uka? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022
knas skrev (1 minutt siden):

Det er bare det at jeg kan ikke gå på jobb hvis jeg er positiv. Og er selv i moderat risikogruppe. Synes det er vanskelig å vite hva jeg bør gjøre nå. Og er det vits i å gå til lege for en sår hals på andre uka? 

Ikke godt og si, men kan du ikke bare teste deg hver dag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022
knas skrev (1 minutt siden):

Det gjør jeg. :) 

Er det bare covid relatert som gjør at du ikke kan gå på jobb? Hva med andre luftveissymptomer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022 skrev (Akkurat nå):

Er det bare covid relatert som gjør at du ikke kan gå på jobb? Hva med andre luftveissymptomer? 

Bare covid som gjør at jeg ikke kan gå jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022
knas skrev (Akkurat nå):

Bare covid som gjør at jeg ikke kan gå jobb. 

Hm. Da så. Det er sikkert mye annet som også går nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022 skrev (1 minutt siden):

Hm. Da så. Det er sikkert mye annet som også går nå. 

Klart. Er bare litt rart siden jeg har hatt kontakt med covidsyke. Sånn rett oppi ansiktet over lengre tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...