Gå til innhold

I gang med utredning.

Anbefalte innlegg

Liviane skrev (5 timer siden):

Jeg tror det er veldig individuelt. Kronisk sykdom er konstant (i forståelsen av at den er konstant til stede -hvis ikke hadde den jo ikke vært kronisk tenker jeg), men det er ulikt hvordan den arter seg fra person til person. Noen blir nok bedre med årene, andre ikke. Tror ikke det finnes noen "regel" for det. 

Mange benytter medikamenter som stabiliserer så godt at de sterkeste svingningene ikke kommer. Da har de jo fortsatt f.eks. bipolar lidelse. 

Fortsetter under...

Gjest Liviane
frosken skrev (9 minutter siden):

Mange benytter medikamenter som stabiliserer så godt at de sterkeste svingningene ikke kommer. Da har de jo fortsatt f.eks. bipolar lidelse. 

Skjønte ikke helt denne kommentaren, hva mener du? Man har bipolar lidelse selv om man bruker medikamenter ja. Skjønner liksom ikke hvordan kommentaren din til det du siterte meg på var relevant?

Endret av Liviane
påskelilje

Angående det med manier og alder: min svigerfar fikk diagnosen manisk først da han nærmet seg 60 år. Akkurat hvor lenge han hadde vært syk/hatt symptomer på dette vet jeg ikke. Han hadde denne sykdommen mer eller mindre frem til han døde 75 år gammel. Sykdommen svingte veldig avhengig av om han var medisinert riktig eller ikke.

stjernestøv
Liviane skrev (10 timer siden):

Skjønte ikke helt denne kommentaren, hva mener du? Man har bipolar lidelse selv om man bruker medikamenter ja. Skjønner liksom ikke hvordan kommentaren din til det du siterte meg på var relevant?

Jeg kan kanskje skjønne den. Fra jeg var 40 år har jeg jo for det meste gått på medisiner, sluttet innimellom. Kanskje derfor jeg ikke har hatt manier? Kanskje jeg ikke har gått lang nok tid uten til å få det? Psykiateren sa jo til meg at medisiner beskytter mot manier. 

stjernestøv
påskelilje skrev (20 minutter siden):

Angående det med manier og alder: min svigerfar fikk diagnosen manisk først da han nærmet seg 60 år. Akkurat hvor lenge han hadde vært syk/hatt symptomer på dette vet jeg ikke. Han hadde denne sykdommen mer eller mindre frem til han døde 75 år gammel. Sykdommen svingte veldig avhengig av om han var medisinert riktig eller ikke.

Ja det viser jo og at man kan ha manier selv om man er eldre, men mulig det er medisin søm gjør at jeg ikke har fått det. Er usikker. 

påskelilje
stjernestøv skrev (9 minutter siden):

Ja det viser jo og at man kan ha manier selv om man er eldre, men mulig det er medisin søm gjør at jeg ikke har fått det. Er usikker. 

Vi som pårørende merket veldig forskjell på ham i de periodene han selv kjente seg frisk og full av energi og han mente at han ikke trengte medisiner. Ja, han hadde i perioder mer energi, men etter noen uker uten medisiner bikket det over. Hver gang dette skjedde tok det måneder før han var stabil igjen. For oss var det veldig tydelig at han trengte medisinering for å holde sykdommen i sjakk.

Annonse

stjernestøv
påskelilje skrev (1 minutt siden):

Vi som pårørende merket veldig forskjell på ham i de periodene han selv kjente seg frisk og full av energi og han mente at han ikke trengte medisiner. Ja, han hadde i perioder mer energi, men etter noen uker uten medisiner bikket det over. Hver gang dette skjedde tok det måneder før han var stabil igjen. For oss var det veldig tydelig at han trengte medisinering for å holde sykdommen i sjakk.

Ja skjønner det, ja man føler man ikke trenger medisiner når man er oppe. Det er jo også godt å være full av energi selv om det får konsekvenser, og det tar en stund å komme seg etterpå. Kanskje jeg har holdt maniene i sjakk ved å ta medisiner, bare kom på det. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...