Gå til innhold

Kupton: langvarig bruk av sobril


helseangst

Anbefalte innlegg

Jeg har nå tatt Sobril 15 mg én gang daglig i litt over tre måneder. Jeg ser at det i pakningsvedlegget står at man kun skal stå på Sobril i 1-3 mnd maks. Dette bekymrer meg veldig. Er det farlig å bruke det lenger? Jeg har OCD og panikklidelse, og begynte på zoloft (nå 75mg i ca en måned)i begynnelsen av januar, og begynte på samme tidspunkt å ta Sobril for å få litt ro på kveldstid. Kan det være at den sterke angsten jeg opplever er abstinenssymptomer på dagtid? Kan sobrilen ødelegge hjernen/psyken hvis man står på det for lenge? Jeg går til psykolog, men han har ikke så greie på medisiner, derfor spør jeg deg. Jeg har ikke økt dosen, og tar sobrilen ca samme tid hver kveld. Angsten min er fortsatt så sterk at jeg ikke klarer å slutte, men hvis sobrilen ødelegger så må jeg jo bare få det til på en eller annen måte. Angsten var voldsom før jeg begynte å ta Sobril også, så det er ikke den som har utløst dette, jeg er bare redd for at den kanskje er grunnen til at det ikke blir noe bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skal sies at jeg jobber med å prøve å møte angsten og tvangstanker på en annen måte, og jeg skal begynne med aktiv eksponering veldig snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Beklager om jeg uroer deg mer nå, men har du tatt 15 mg hver eneste dag i over 3 mnd er du antagelig litt avhengig allerede og du vil kunne oppleve enda litt sterkere angst i tiden du skal slutte helt😔 Dette er grunnen til at Sobril ikke er en god medisin mot angst når alt kommer til alt. Kun til nøds ved store panikkanfall som ikke går over o.l. Sobril mot generell angst/engstelse kan fort gjøre vondt verre fordi du da kan få et nytt problem i tillegg. Avhengighet av en vanedannende medisin.

Anonymkode: f1d55...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@kupton vil det si at jeg nå må trappe ned? Hvor lenge bør jeg isåfall gjøre det? Nå ble jeg veldig redd for at jeg er avhengig og ikke klarer å slutte. Har lest at sobrilanstinenser er verre enn å slutte på heroin😓

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helseangst skrev (23 minutter siden):

@kupton vil det si at jeg nå må trappe ned? Hvor lenge bør jeg isåfall gjøre det? Nå ble jeg veldig redd for at jeg er avhengig og ikke klarer å slutte. Har lest at sobrilanstinenser er verre enn å slutte på heroin😓

Har du ikke en lege eller psykiater du kan snakke med?

Kanskje @ISWkan si noe her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

technician skrev (10 minutter siden):

Har du ikke en lege eller psykiater du kan snakke med?

Kanskje @ISWkan si noe her

Har ikke psykiater og legen min er ikke så god som en psykiater mtp disse legemidlene. Han mener jeg bare kan bråslutte, men når jeg leser pakningsvedlegget frarådes jo det på det sterkeste etter langvarig bruk. Og at man kan oppleve abstinenssymptomer selv ved små doser.

Endret av helseangst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Her bekymrer du deg helt unødvendig, og jeg merker at det er angsten din som snakker.

Som jeg vel har vært inne på før, du burde nok finne en annen medisin enn Sobril mot angsten. Jeg ville mye heller brukt en liten dose Seroquel eller Truxal på kveldstid. Du trenger som jeg har vært inne på en medisin som demper deg litt.

Det er definitivt ikke verre å slutte med 15 mg Sobril enn å slutte med heroin :) Jeg tror du kommer til å merke helt minimalt til abstinenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (32 minutter siden):

Hei!

Her bekymrer du deg helt unødvendig, og jeg merker at det er angsten din som snakker.

Som jeg vel har vært inne på før, du burde nok finne en annen medisin enn Sobril mot angsten. Jeg ville mye heller brukt en liten dose Seroquel eller Truxal på kveldstid. Du trenger som jeg har vært inne på en medisin som demper deg litt.

Det er definitivt ikke verre å slutte med 15 mg Sobril enn å slutte med heroin :) Jeg tror du kommer til å merke helt minimalt til abstinenser.

Jeg er bare så redd for at det er sobrilen som er skyld i disse ekle tankene og følelsene. Jeg synes det bare blir verre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
helseangst skrev (9 minutter siden):

Jeg er bare så redd for at det er sobrilen som er skyld i disse ekle tankene og følelsene. Jeg synes det bare blir verre. 

Får du mer angst av Sobril er det best å slutte da.-

Anonymkode: 0e527...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Får du mer angst av Sobril er det best å slutte da.-

Anonymkode: 0e527...df0

Det er det jeg ikke vet. Jeg har ekstremt mye angst på dagtid, og veldig mye tvangstanker/katastrofetanker. Men så tar jeg Sobril på kvelden for å få litt ro før jeg skal sove, og da føler jeg meg bedre. Angsten og tvangstankene var ille før jeg begynte med Sobril også. Men det er så forferdelig om dagen at jeg vet ikke om jeg klarer å slutte med sobril akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får kraftig angst og depresjoner når jeg har gått noen dager på Sobril, det er helt forferdelig. Blir helt tappet for krefter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (23 minutter siden):

Jeg får kraftig angst og depresjoner når jeg har gått noen dager på Sobril, det er helt forferdelig. Blir helt tappet for krefter.

Jøss, kun etter noen dager? Veldig store doser da eller? Det tror jeg ikke er vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hugo Hylster
19 minutes ago, erik123 said:

Tre stk i tre dager og jeg hadde angst og ble veldig deprimert. Det var forferdelig. Sobril er ikke løsningen. 

Det er ikke vanlig med en slik reaksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hugo Hylster skrev (1 time siden):

Det er ikke vanlig med en slik reaksjon.

Men slik ble jeg etter å ha brukt Sobril, og det er ikke første gangen. En annen sak er at det er uhyre vanskelig å f¨å resept på Sobril. Sterkt vanedannende, og ikke bra i lengden. Men tar du fem stk, føler du lykke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hugo Hylster
4 minutes ago, erik123 said:

Men slik ble jeg etter å ha brukt Sobril, og det er ikke første gangen. En annen sak er at det er uhyre vanskelig å f¨å resept på Sobril. Sterkt vanedannende, og ikke bra i lengden. Men tar du fem stk, føler du lykke. 

Det er da ingen grunn til å ta fem stykk. Gjør man det er man ikke voksen nok til å få det utskrevet. Vi som klarer å begrense oss har ikke problem med å få resept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hugo Hylster skrev (Akkurat nå):

Det er da ingen grunn til å ta fem stykk. Gjør man det er man ikke voksen nok til å få det utskrevet. Vi som klarer å begrense oss har ikke problem med å få resept.

Det var en gang, jeg tar en ved behov og det er sjeldent. Kanskje du ikke har så streng fastlege. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hugo Hylster skrev (37 minutter siden):

Det er da ingen grunn til å ta fem stykk. Gjør man det er man ikke voksen nok til å få det utskrevet. Vi som klarer å begrense oss har ikke problem med å få resept.

Tar du Sobril regelmessig?😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hugo Hylster skrev (1 time siden):

Valium. Men ikke hver dag.

Hvor ofte ca? Og har du noen gang måttet trappe ned?

Endret av helseangst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...