Gå til innhold

Kombinasjon av antidepressiva er mer effektiv enn monoterapi


kupton

Anbefalte innlegg

I denne studien (metaanalyse av 39 studier) finner en at kombinasjon av to AD med ulikt angrepspunkt gir bedre effekt enn monoterapi både som førstevalg og hos personer som ikke responderer på monoterapi. Her har en kombinert SSRI/SNRI med alfa2-antagonister (Tolvon, Remeron).

Les hele studien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kupton skrev (2 timer siden):

I denne studien (metaanalyse av 39 studier) finner en at kombinasjon av to AD med ulikt angrepspunkt gir bedre effekt enn monoterapi både som førstevalg og hos personer som ikke responderer på monoterapi. Her har en kombinert SSRI/SNRI med alfa2-antagonister (Tolvon, Remeron).

Les hele studien

Vet du om det er gjort lignende studier for angstlidelser også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helseangst skrev (26 minutter siden):

Vet du om det er gjort lignende studier for angstlidelser også?

Jeg kjenner ikke til noen tilsvarende. En viktig sak er at medisiner er den viktigste og sentrale behandling av depresjoner som er av moderat alvorlighet eller alvorligere. For angst er psykoterapi selve kjernen i behandlingen. Medisiner er ikke særlig sentrale bortsett for å stoppe panikkanfall og i noen grad ved sosial fobi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gjelder det for AP også?

Anonymkode: b7a14...f5e

Denne saken gjelder AD for depresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (1 time siden):

Jeg kjenner ikke til noen tilsvarende. En viktig sak er at medisiner er den viktigste og sentrale behandling av depresjoner som er av moderat alvorlighet eller alvorligere. For angst er psykoterapi selve kjernen i behandlingen. Medisiner er ikke særlig sentrale bortsett for å stoppe panikkanfall og i noen grad ved sosial fobi.

Men er det ikke mange som får hjelp av medisiner mot OCD også? I tillegg til terapi og eksponering såklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

helseangst skrev (38 minutter siden):

Men er det ikke mange som får hjelp av medisiner mot OCD også? I tillegg til terapi og eksponering såklart.

Ved OCD er medisiner svært viktig. Mer viktig ved tvangstanker enn ved tvangshandlinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (1 time siden):

Ved OCD er medisiner svært viktig. Mer viktig ved tvangstanker enn ved tvangshandlinger. 

Jeg går på 75 mg zoloft, og har ikke veldig god virkning (har mer tvangstanker enn handlinger). Jeg vet at du ikke kan gi råd angående dosering, men kan du si noe generelt angående medisinering ved OCD? Bør man ofte opp i en høy dose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helseangst skrev (4 timer siden):

Jeg går på 75 mg zoloft, og har ikke veldig god virkning (har mer tvangstanker enn handlinger). Jeg vet at du ikke kan gi råd angående dosering, men kan du si noe generelt angående medisinering ved OCD? Bør man ofte opp i en høy dose?

Hvis du skal ha god effekt av Zoloft alene som behandling for OCD, bør serumkonsentrasjonen være i øvre del av normalområdet, som er 20-250 nmol/liter. Jeg lå på 170-180 da jeg brukte dette alene, men ble enig med psykiater om å trappe litt ned pga bivirkninger (svetting og kvalme) og heller legge til et antipsykotikum. Jeg syntes dette hadde bedre effekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (7 timer siden):

Ved OCD er medisiner svært viktig. Mer viktig ved tvangstanker enn ved tvangshandlinger. 

Jeg gikk veldig opp i vekt av tolvon. 7 kg på tre uker og psykiateren min ba meg kutte, betyr det at jeg bør vente meg noe liknende på remeron også? 

Anonymkode: 02e51...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022
kupton skrev (7 timer siden):

Ved OCD er medisiner svært viktig. Mer viktig ved tvangstanker enn ved tvangshandlinger. 

Hvorfor er det sånn? Finnes det ikke ulike grader av OCD?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (1 time siden):

Hvis du skal ha god effekt av Zoloft alene som behandling for OCD, bør serumkonsentrasjonen være i øvre del av normalområdet, som er 20-250 nmol/liter. Jeg lå på 170-180 da jeg brukte dette alene, men ble enig med psykiater om å trappe litt ned pga bivirkninger (svetting og kvalme) og heller legge til et antipsykotikum. Jeg syntes dette hadde bedre effekt. 

Kanskje jeg burde vurdere å øke dosen da. Nå ligger serumkonsentrasjon på 100 på 75mg. Irriterende at jeg er så redd for medisiner ellers hadde jeg bare kjørt på for lengst.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg gikk veldig opp i vekt av tolvon. 7 kg på tre uker og psykiateren min ba meg kutte, betyr det at jeg bør vente meg noe liknende på remeron også? 

Anonymkode: 02e51...bff

Er ikke kjent med at Tolvon har en plass i behandlingen av OCD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022 skrev (1 time siden):

Hvorfor er det sånn? Finnes det ikke ulike grader av OCD?

Jo det finnes ulike grader. Men erfaring viser at doseringen må være slik. Heldigvis får personer med OCD sjelden særlige bivirkninger sammenlignet med deprimerte, og i enda større grad sammenlignet med angstpasienter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (5 minutter siden):

Er ikke kjent med at Tolvon har en plass i behandlingen av OCD.

Beklager, det kom under litt feil innlegg. Jeg lider av depresjon. Blandet angst og depresjon. Tilbakevendende episoder med depresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk endelig hjelp til alvorlig depresjon, med sterk angst, ved å kombinere ssri og trisykliske antidepressiva

Anonymkode: 82480...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (23 minutter siden):

Jo det finnes ulike grader. Men erfaring viser at doseringen må være slik. Heldigvis får personer med OCD sjelden særlige bivirkninger sammenlignet med deprimerte, og i enda større grad sammenlignet med angstpasienter.

Hvorfor er det slik? At de med OCD ikke får bivirkninger som deprimerte selv om de bruker høyere doser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

technician skrev (2 timer siden):

Hvorfor er det slik? At de med OCD ikke får bivirkninger som deprimerte selv om de bruker høyere doser

Det vet jeg ikke. Men fordi de har ulike sykdommer, har de også ulik hjernefunksjon, og det er hjernen som styrer det meste - også bivirkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (2 timer siden):

Jo det finnes ulike grader. Men erfaring viser at doseringen må være slik. Heldigvis får personer med OCD sjelden særlige bivirkninger sammenlignet med deprimerte, og i enda større grad sammenlignet med angstpasienter.

OCD er en angstlidelse, så er det ikke litt rart å si at de får færre bivirkninger sammenlignet med angstpasienter? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...