Gå til innhold

Hvor lenge etter avsluttet behandling må man leve for at ressursbruken under behandling kan ses på som nyttig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er klar over at tittelen kan leses som om jeg planlegger å ta livet mitt, men det gjør jeg ikke, hverken nå eller i fremtiden. Visste ikke hvordan jeg skulle ordlegge meg, så det ble som det ble.

Men jeg får liksom dårlig samvittighet (?) for fremtiden når jeg tenker på at kanskje jeg om feks 30 år, lenge etter avsluttet behanling, faktisk tar livet mitt. Det jeg lurer på er om den behandlingen jeg får nå og som kommer til å avsluttes kjempelenge før dette eventuelt skjer, da blir definert som bortkastet ressursbruk?

Anonymkode: 71fa2...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tenker at ingenressursbruk er bortkastet når det gjelder å hjelpe et menneske. Kanskje har den ressursbruken gjort at du klarte å holde ut de 30 årene isteden for 1 eller 2? 

Vi kan alle dø når som helst. Jeg kan dø imorgen, om en uke eller en med i en ulykke eller bli overfalt og drept. Skulle man da unnlatt å hjelpe folk både i somatikken og psykiatrisk fordi man kan dø? 

Ser for meg en artikkel hvor en går bort og sykehuset stiller opp med at den kreftbehandlingen var jo bortkastet, for vedkommende omkom i en fallulykke! 😅

Så mitt svar er nei, absolutt ikke :) 

Anonymkode: d45c0...a02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Handler nok mer om hvor lenge du står i jobb. Blir du ufør så er du ganske bortkastet, men jobber du i 5år så er det verdt det i dems øyne. 

Anonymkode: bbc66...4c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeanonymnok
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Handler nok mer om hvor lenge du står i jobb. Blir du ufør så er du ganske bortkastet, men jobber du i 5år så er det verdt det i dems øyne. 

Anonymkode: bbc66...4c3

Det er en litt trist tanke å tenke at behandling er bortkastet dersom man blir ufør. Jeg ser poenget ditt men føler samtidig det blir litt feil. 

Jeg er ufør, har fått ukentlig behandling i flere år allerede og det er ikke planlagt avslutning enda. Det som riktignok har endret seg er at målet for behandlingen ikke lenger er å bedre arbeidsevnen men i stede å stabilisere og øke livskvaliteten. Og når de målene er nådd eller man ikke har nytte av det lenger så vil behandling bli avsluttet. Men jeg håper jo inderlig at jeg har det litt bedre med meg selv når den tid kommer at behandling avsluttes - ergo er det ikke bortkastet (i mine øyne). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er klar over at tittelen kan leses som om jeg planlegger å ta livet mitt, men det gjør jeg ikke, hverken nå eller i fremtiden. Visste ikke hvordan jeg skulle ordlegge meg, så det ble som det ble.

Men jeg får liksom dårlig samvittighet (?) for fremtiden når jeg tenker på at kanskje jeg om feks 30 år, lenge etter avsluttet behanling, faktisk tar livet mitt. Det jeg lurer på er om den behandlingen jeg får nå og som kommer til å avsluttes kjempelenge før dette eventuelt skjer, da blir definert som bortkastet ressursbruk?

Anonymkode: 71fa2...f3b

Syns du det er bortkastet ressurser å gi kreftbehandling når en drøss kreftpasienter dør eller får forkortet livene sine? 

Uansett hvis du tar livet ditt er det jo noen som slipper å utbetale deg pensjon, da, hvis det er noen trøst. Og for behandling og ivaretakelse av dine behov når du blir gammel. Beklager litt dårlig humor her på slutten:-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...