Gå til innhold

Kupton eller isw, spm om depresjon, kobling av to AD med mer.


tilstede

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har hatt endel diagnoser forøvrig, men lider nå prekæret av angst og depresjon, og begge plager meg omtrent like mye. Det er mye generalisert angst, prestasjonsangst. Depresjonene er moderat, ganske kronisk, tilbakevendende perioder sier de, men jeg synes nå jeg har den ganskje jevnt. Lettere innimellom.

Jeg går på 20 mg brintellix nå. Tidligere 20 mg cipralex lenge. Tidligere zoloft cipramil, cymbalta, efexor, aurorix, tolvon,wellbutrin, litium, lamictal.(ikke bipolar) Pluss endel smådoser med ulike antipsykotika. 

Jeg la på meg 7 kg på tre uker når jeg begynte på tolvon og måtte kutte med en gang. Men kan man koble brintellix og remeron og er det en slags sannsynlighet i at jeg vil legge på meg også på remeron når jeg gjorde det på tolvon, siden jeg har hørt de er ganske like. Jeg er redd for vektoppgang, for har slitt hardt for å nå denne vekta.

Fint om du orker svare. Takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Det er dessverre rimelig sannsynlig at du vil legge på deg av Remeron hvis du la på deg av Tolvon. Disse medisinene virker relativt likt, og er både kjemisk og farmakologisk nokså (for ikke å si helt) like.

Jeg lurer litt på om du har angsten sekundært til depresjonen, eller depresjonen sekundært til angsten? Hvis førstnevnte, tror jeg du kan ha en gevinst av å få en mer aggressiv depresjonsbehandling. Det finnes kombinasjoner du ikke legger på deg av (f.eks Brintellix/Wellbutrin) evt undersøkt om depresjonen ligger innenfor det bipolare spektrum. Hvis du har depresjonen sekundært til en generalisert angstlidelse, ville jeg heller fokusert på å finne en psykolog som mestrer metakognitiv terapi og kan forandre din holdning til bekymringene.

MKT-Oslo - Psykologer spesialisert på angst (metakognitivterapi-oslo.no)

Her finner du mye bra lesestoff på bloggen deres :)

God bedring og god påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (8 timer siden):

Hei!

Det er dessverre rimelig sannsynlig at du vil legge på deg av Remeron hvis du la på deg av Tolvon. Disse medisinene virker relativt likt, og er både kjemisk og farmakologisk nokså (for ikke å si helt) like.

Jeg lurer litt på om du har angsten sekundært til depresjonen, eller depresjonen sekundært til angsten? Hvis førstnevnte, tror jeg du kan ha en gevinst av å få en mer aggressiv depresjonsbehandling. Det finnes kombinasjoner du ikke legger på deg av (f.eks Brintellix/Wellbutrin) evt undersøkt om depresjonen ligger innenfor det bipolare spektrum. Hvis du har depresjonen sekundært til en generalisert angstlidelse, ville jeg heller fokusert på å finne en psykolog som mestrer metakognitiv terapi og kan forandre din holdning til bekymringene.

MKT-Oslo - Psykologer spesialisert på angst (metakognitivterapi-oslo.no)

Her finner du mye bra lesestoff på bloggen deres :)

God bedring og god påske!

Takk for svar isw. Da legger jeg ideen om prøving av remeron på hylla. 

Det er vanskelig å svare på spm ditt. Er angsten eller depresjonen sekundær.  Jeg heller mot at det er depresjonen som er sekundær, men det betyr ikke at depresjon ikke er et betydelig problem i livet mitt. Men jeg blir veldig deprimert av å ha så høyt lidelsestrykk av angsten. Likevel er det nok noe endogent over depresjonen i tillegg tror jeg, rett skal være rett. Jeg tilbringer altfor mye tid på sofaen. Den kommer ikke utelukkende fra angsten. Men 15 behandlinger med ect hjalp ikke det spøtt, heller ikke alle de ulike Ad jeg har prøvd(i særlig grad). J

eg har gått ti år i psykodynamisk terapi, men ble ikke lykkelig eller angstfri av det heller. Bare ganske klok🙂 Jeg har gått i flere omganger i kognitiv terapi i gruppe, men det preller liksom bare av. Jeg vet og kan, og har hørt alt, men det blir ikke endel av mitt tankesett uansett hvor mye jeg prøver. Det er som om jeg er immun, en tapt sak, en person som behandling ikke virker på. Det gjør at jeg føler meg temmelig mislykket. Den psykodynamiske terapien hjalp meg med traumer, det er sant, så jeg har jo fått hjelp med noe av det jeg har slitt med, men jeg har likevel hatt så mye angst og depresjon at jeg ikke har kunnet fungert i jobb. Jeg har fem år på høyskole jeg lenge sørget mye over at jeg ikke kunne bruke til noe fornuftig.

Det er to behandlinger jeg har igjen som jeg kan tenke meg og det er det du nevner eller eventuelt søke om behandling med ketamin. Jeg må uansett reise og det blir endel stress å få lagt til rette, men kanskje det er vedt å prøve et eller annet igjen. Jeg har på en måte gitt opp litt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det medisinen som gjør noe med stoffskiftet ditt/gjør at man legger lettere på seg eller er det sultfølelsen som gjør at man spiser mer mat som er skylden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hipohopp2022
ISW skrev (11 timer siden):

Hei!

Det er dessverre rimelig sannsynlig at du vil legge på deg av Remeron hvis du la på deg av Tolvon. Disse medisinene virker relativt likt, og er både kjemisk og farmakologisk nokså (for ikke å si helt) like.

Jeg lurer litt på om du har angsten sekundært til depresjonen, eller depresjonen sekundært til angsten? Hvis førstnevnte, tror jeg du kan ha en gevinst av å få en mer aggressiv depresjonsbehandling. Det finnes kombinasjoner du ikke legger på deg av (f.eks Brintellix/Wellbutrin) evt undersøkt om depresjonen ligger innenfor det bipolare spektrum. Hvis du har depresjonen sekundært til en generalisert angstlidelse, ville jeg heller fokusert på å finne en psykolog som mestrer metakognitiv terapi og kan forandre din holdning til bekymringene.

MKT-Oslo - Psykologer spesialisert på angst (metakognitivterapi-oslo.no)

Her finner du mye bra lesestoff på bloggen deres :)

God bedring og god påske!

Jeg prøvde remeron for og øke appetitten. Jeg fikk ingen økning av økt appetitt? Selvom den er kjent for det? Derimot søvnen… jeg sov mer eller mindre i 3 døgn🙈 så da stoppet jeg på den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...