Gå til innhold

Identitet, selvfølelse, selvtillit og selvbilde

Anbefalte innlegg

Jeg synes dette med identitet er så interessant, så har prøvd å sette meg litt inn i det, hva er det som former oss slik som vi er? Så vidt jeg har forstått er det arv og miljø som former identiteten vår. Men hva med selvfølelse, selvtillit og selvbilde? Handler det mest om hvordan man ble behandlet og opplevelser i barndommen? Og også noe fra nåtid? Føler meg litt dum som spør, men har ikke helt klart å finne ut av dette.

Fortsetter under...

lyseblå skrev (På 13.4.2022 den 20.30):

Jeg synes dette med identitet er så interessant, så har prøvd å sette meg litt inn i det, hva er det som former oss slik som vi er? Så vidt jeg har forstått er det arv og miljø som former identiteten vår. Men hva med selvfølelse, selvtillit og selvbilde? Handler det mest om hvordan man ble behandlet og opplevelser i barndommen? Og også noe fra nåtid? Føler meg litt dum som spør, men har ikke helt klart å finne ut av dette.

Dette med identitet er viktig for det sier en god del hvem man er. Hvis du vet hvem du er så får du et godt selvbilde. Områder der man skal "finne seg selv " på i vår kultur, er seksuell legning, politisk tilhørighet, yrkesvalg og hvilken religiøs tilknytning man ønsker å ha. 

Når du finner ut hvem du er , så er det lettere å navigere seg fram i verden. Mennesker som er trygge på seg selv og som vet hvem de er, har et godt selvbilde og en god selvfølelse.  

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...