Gå til innhold

Hvor lenge gå på vitamin tilskudd før ny blodprøve?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg hadde lavt nivå av D vitamin og folsyre og har nå gått på tilskudd en stund. Usikker på om jeg hadde mangel eller bare lave nivåer. Uansett, det jeg ikke har klart å finne ut av er hvor lenge man skal gå på tilskudd før man tar nye blodprøver?

Anonymkode: b04c3...cfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikkeanonymnok

Jeg får beskjed om ny blodprøve etter 3 mnd hver gang jeg har hatt lavt nivå av d-vitamin og må gå på kur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (1 time siden):

Et par-tre mnd? 

 

Ikkeanonymnok skrev (57 minutter siden):

Jeg får beskjed om ny blodprøve etter 3 mnd hver gang jeg har hatt lavt nivå av d-vitamin og må gå på kur.

Takk for svar. Vet forresten noen av dere om det er farlig å gå på D-vitamin og folsyre for lenge? Altså, slik at man får for høye verdier?

Anonymkode: b04c3...cfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeanonymnok
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

 

Takk for svar. Vet forresten noen av dere om det er farlig å gå på D-vitamin og folsyre for lenge? Altså, slik at man får for høye verdier?

Anonymkode: b04c3...cfe

Et kjapt googlesøk sier følgende:

«Overdoser av folsyre vil svært sjelden gi akutte bivirkninger. For høyt inntak av folsyre over lengre tid kan føre til nevrologiske skader og dårligere anfallskontroll ved epilepsibehandling. Ved anemi kan et høyt inntak av folsyre maskere symptomene på mangel av vitamin B12.»

- Kilde Vitus Apotek

 

«Overdose av D-vitaminer kan føre til at blodet tar opp for mye kalsium. Dette er kjent som for høyt nivå av kalsiumverdien i blodet (også kalt hyperkalsemi). Det kan ta flere dager, uker eller måneder før hyperkalsemi og tilhørende symptomer utvikles.


Symptomer på overdose av vitamin
    •    Tretthet
    •    Kvalme eller brekninger
    •    Polyuri (økt mengde urin)
    •    Eventuelt nyresvikt
    •    EKG-forandringer
    •    Arytmier


Toksisitet kan vare i flere måneder, fordi D-vitamin er fettløselig og lagres i fettvev.»

- Kilde d-vitaminmangel.no

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...