Gå til innhold

Hvilken type medisin hjelper best mot sosial angst?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Medisiner kan hjelpe på selve angstsymptomene (og det er litt avhengig av hvordan symptomene fortoner seg hva som er best av AD, AP eller propranolol). Litt vanskelig å svare på med bare 1 setning som spørsmål. 

Men jeg mener det som har best effekt er å snu selve tankemønsteret i terapi. Hvis du googler «bekymringsbussen» finner du en god artikkel. 

AnonymBruker
ISW skrev (55 minutter siden):

Men jeg mener det som har best effekt er å snu selve tankemønsteret i terapi. Hvis du googler «bekymringsbussen» finner du en god artikkel. 

Takk for svar! Ja, jeg har etterspurt flere ganger om ikke den sosiale angsten min skal behandles, men har hver gang fått til svar at "det gjør vi jo underveis hele tida". Men det stemmer ikke, og kjenner det irriterer meg en del nå. 

kupton skrev (Akkurat nå):

Det er SSRI dom har bedt dokumentasjon, og de eneste som har sosial fobi som godkjent indikasjon. 

Ok, takk. Tror jeg trenger et tillegg med medisiner nå, og da blir det nok et AD. 

Everybody skrev (44 minutter siden):

Antidepressiva. Prozac, Effexor eller Zoloft kan hjelpe.

Takk for tips til AD som kan hjelpe! 

Anonymkode: b7dd5...1fc

Hvis jeg skulle valgt et SSRI for sosial angst så ville jeg prøvd Zoloft som førstevalg. Men først ville jeg egentlig prøvd 10 timer med metakognitiv terapi, det er psykologer som tilbyr dette online også. Som ISW sier så kommer det litt Ann på typen sosial angst, hvis den ikke er alt for sterk så kan metakognitiv terapi ha god effekt. Som sagt hvis du absolutt skal prøve medisiner, prøv Zoloft. Zoloft er sannsynligvis det beste mot sosial angst når man veier virkning, bivirkning og hvor vanskelig det er å slutte. Effexor og Seroxat for eksempel er veldig vanskelig å slutte på, det er greit å ta med i beregningen når man begynner. Merk også at hvis du begynner på et antidepressiva og har god virkning med beskjedne bivirkninger, ville jeg vurdert å bli stående på det livet ut..

Det beste er å klare seg uten, men må an så må man 🙂 

Endret av technician
Tillegsinfo

Annonse

AnonymBruker
technician skrev (14 minutter siden):

Hvis jeg skulle valgt et SSRI for sosial angst så ville jeg prøvd Zoloft som førstevalg. Men først ville jeg egentlig prøvd 10 timer med metakognitiv terapi, det er psykologer som tilbyr dette online også. Som ISW sier så kommer det litt Ann på typen sosial angst, hvis den ikke er alt for sterk så kan metakognitiv terapi ha god effekt. Som sagt hvis du absolutt skal prøve medisiner, prøv Zoloft. Zoloft er sannsynligvis det beste mot sosial angst når man veier virkning, bivirkning og hvor vanskelig det er å slutte. Effexor og Seroxat for eksempel er veldig vanskelig å slutte på, det er greit å ta med i beregningen når man begynner. Merk også at hvis du begynner på et antidepressiva og har god virkning med beskjedne bivirkninger, ville jeg vurdert å bli stående på det livet ut..

Det beste er å klare seg uten, men må an så må man 🙂 

Takk, da skal jeg ha Zoloft i bakhodet når jeg snakker med legen om det. 

Anonymkode: b7dd5...1fc

kupton skrev (1 time siden):

Det er SSRI dom har bedt dokumentasjon, og de eneste som har sosial fobi som godkjent indikasjon. 

Er Zoloft bedre enn Effexor når det gjelder sosial fobi? Forskjellen er at Effexor påvirker serotonin og norepinephrine mens Zoloft påvirker bare serotonin. Jeg tar Effexor og det hadde god effekt på sosial angst og depresjon, men lurer på om Zoloft kan være bedre?

Everybody skrev (2 timer siden):

Er Zoloft bedre enn Effexor når det gjelder sosial fobi? Forskjellen er at Effexor påvirker serotonin og norepinephrine mens Zoloft påvirker bare serotonin. Jeg tar Effexor og det hadde god effekt på sosial angst og depresjon, men lurer på om Zoloft kan være bedre?

Ingen grunn til å tro at Zoloft er bedre på gruppenivå. På individnivå vet en ikke før en har prøvd. 
I doser opp til 150mg er også Efexor et SSRI. 

Everybody skrev (2 timer siden):

Efexor har ulik affinitet (bindingsevne) til hhv. serotonintransportøren og noradrenalintransportøren. Dette gjør at i lave doser er Efexor egentlig et rent SSRI. Hvis du ser i Felleskatalogen, ser du at dosene mot angstlidelser er lavere enn mot depresjon (økning av tilgjengelig noradrenalin har en energigivende og antidepressiv effekt men hjelper lite mot angst). 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...