Gå til innhold

Flere som er bekymret for en tredje verdenskrig ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg kjenner at jeg blir mer og mer bekymret for det. Tror Russland er ledet av fullstendig sinnsyke personer. 

Hva med dere? 

Anonymkode: 709f6...b68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et spørsmål du må stille deg:

Hva har Russland å tjene på å angripe flere land? Russland sliter allerede i Ukraina og det siste de ønsker er en krig på flere fronter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for da bryter Nato inn og Nato er mektigere enn dem som kriger borti der nå...  Da er de dumme hvis de ypper seg mot Nato land... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er litt redd for det. Det er veldig usannsynlig men konsekvensene er til gjengjeld ekstreme.

Jeg er redd for at NATO skal føle seg for trygge og gradvis strekke strikken for langt. Ingen parter vil ha 3. Verdenskrig, men det kan eskalere og komme ut av kontroll.

- F.eks NATO eksporterer stadig mer offensive våpen: Stridsvogner, artilleri og jagerfly. Biden snakker om å svekke selve Russland og at Putin må stilles til ansvar.

- Russland føler de må slutte å komme med tomme trusler og angriper en kolonne med materiell inne Polen. Man kan argumentere for at det er et legitimt, militært mål. 

- NATO svarer med et massivt angrep inne i Ukraina og er på vei til å utradere hæren til Russland. Biden er som vanlig litt for løsmunnet og sier de vil avsette Putin.

- Putin vil ikke bli den neste Saddam, og føler dødsangst. Russland bruker en liten atombombe inne i Ukraina i håp om å sette en strek.

- NATO  tenker at her gjelder det å atombombe flest mulig russiske rakettbaser og ubåter før det er for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er påvirket av både krigen i Ukraina, økonomiske konsekvenser av covid og av klimaendringer, og syns det er umulig å ikke la disse globale utfordringene virke inn på min trygghetsfølelse og oppfatning av fremtiden. Jeg sjekker feks fondsbeholdningen oftere nå, vurderer for første gang å selge deler av beholdningen. Jeg tenker langt mer over hvordan jeg bruker penger, og leser mer om utslipp, klimaendringer, matvareproduksjon, produksjon av medisiner etc enn noen gang. Jeg leser ikke mye om krigen i Ukraina, syns det er lite godt stoff, men har sett en del analyser på TEDtaks og hører pods. Jeg merker at jeg ikke har godt av å dykke for langt inn i spekulasjonenes verden, og syns det er mye «menn analyserer hvordan menn handler». Jeg har bedre av å ikke vie slike «pseudorasjonelle beretninger» oppmerksomhet. 

Alt dette handler jo selvfølgelig om en form for redsel og utrygghet. Jeg går ikke daglig og er redd for 3. verdenskrig, men jeg syns det er like vanskelig å forstå de som sier de er upåvirket av alle utfordringer rundt oss, som de som sier de er veldig engstelige. Det sunne og lure er nok likevel å jobbe for å ikke la redselen bli overveldende og styrende, og det opplever jeg ikke på noe vis at er tilfellet for min del. Men som sagt, min sterke fremtidsoptimisme har fått noen svære riper i lakken de siste månedene. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (54 minutter siden):

Jeg er påvirket av både krigen i Ukraina, økonomiske konsekvenser av covid og av klimaendringer, og syns det er umulig å ikke la disse globale utfordringene virke inn på min trygghetsfølelse og oppfatning av fremtiden. Jeg sjekker feks fondsbeholdningen oftere nå, vurderer for første gang å selge deler av beholdningen. Jeg tenker langt mer over hvordan jeg bruker penger, og leser mer om utslipp, klimaendringer, matvareproduksjon, produksjon av medisiner etc enn noen gang. Jeg leser ikke mye om krigen i Ukraina, syns det er lite godt stoff, men har sett en del analyser på TEDtaks og hører pods. Jeg merker at jeg ikke har godt av å dykke for langt inn i spekulasjonenes verden, og syns det er mye «menn analyserer hvordan menn handler». Jeg har bedre av å ikke vie slike «pseudorasjonelle beretninger» oppmerksomhet. 

Alt dette handler jo selvfølgelig om en form for redsel og utrygghet. Jeg går ikke daglig og er redd for 3. verdenskrig, men jeg syns det er like vanskelig å forstå de som sier de er upåvirket av alle utfordringer rundt oss, som de som sier de er veldig engstelige. Det sunne og lure er nok likevel å jobbe for å ikke la redselen bli overveldende og styrende, og det opplever jeg ikke på noe vis at er tilfellet for min del. Men som sagt, min sterke fremtidsoptimisme har fått noen svære riper i lakken de siste månedene. 

Her var det mye gjenkjennelig for hvordan jeg har det og tenker akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Jeg kan signere på både det Grendel og Kayia skriver. Jeg er litt redd for det. Når det gjelder det økonomiske, så tenker jeg mye mer over pengebruken før jeg handler noe. Trenger jeg dette ? Blir jeg mer lykkelig av det ? Svaret er som oftest nei. Jeg er mer bevisst på å spare i tilfelle alt øker enda mer fremover. 

Men én ting er det økonomiske. Vi tåler å leve trangere. 

Enda mer redd er jeg for at Nato skal strekke strikken for langt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Madelenemie
AnonymBruker skrev (På 29.4.2022 den 11.58):

Jeg kjenner at jeg blir mer og mer bekymret for det. Tror Russland er ledet av fullstendig sinnsyke personer. 

Hva med dere? 

Anonymkode: 709f6...b68

Hei!

jeg tenker det faktisk er en reell mulighet for atomkrig.

Dette pga det jeg mener er en uklok «krigshissing « fra NATOs side, ( uklok språkbruk vil det si). Videre mener jeg at å ydmyke spesielt store land/stormakter, er uklokt, uforsvarlig, og medfører økt risiko, når landet det gjelder har verdens mest avanserte atomvåpen spesielt.

Men Putin er verken gal eller syk slik media fremstiller han, han er nokså lik den han var før krigen.

Så det skal nok mye til før det blir atomkrig, men vesten og nato undervurderer både Putin og Russland, og det tror jeg gjør at frykten for atomkrig blir mer reell.

Det at Putin ikke er gal eller syk, gjør at man nok kan puste lettet ut en god stund til. Det blir nok en langdryg krig, men selvsagt blir man ydmyket, krenket, hånet, i lengden, så kan både folk og nasjoner, bli så trengt opp i hjørnet at de bruker det siste de ønsker.

Det ser jeg som et resultat på sikt, men ikke nært forestående.

først skal maktbalansen i verden omrokkeres litt, så må vi se hva som kommer ut av det.

Det er spennende tider, men vanskelig å orientere seg, da media styres av følelser, og ikke fakta, så det er nærmest umulig vite noe om hva som faktisk skjer. Dessverre!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...