Gå til innhold

Velger å løpe inne på treningssenter pga sparkesyklister


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har nesten blitt kjørt ned flere ganger i år av sparkesyklister. Selv om været er fint så vil jeg ikke løpe ute på fortauet lenger med tanke på at disse syklene kommer susende. En del av de som kjører de svinger i sikk sakk som om de kjører slalom på de. 

Noen andre som er like redd dem som meg? Verste med denne årstiden er disse sparkesyklene. Mener at det skulle vært forbudt. 

En ung mor med et barn i barnevogn snublet nesten da hun gikk av bussen om dagen. En sparkesykkel lå rett utenfor ved døren der bussen stoppet. Heldigvis slapp hun med skrekken. Det gikk bra. 

Jeg vet også om en mann som satt i bilen sin og en sparkesykkel kræsjet i bilen hans mens han sto parkert. Spatkesyklisten måtte på legevakt men det gikk bra med sparkesyklisten.  Mens mannen i bilen ble avhørt av politiet om hva som hadde skjedd men det ble henlagt. 

Anonymkode: 5eb99...523

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har nesten blitt kjørt ned flere ganger i år av sparkesyklister. Selv om været er fint så vil jeg ikke løpe ute på fortauet lenger med tanke på at disse syklene kommer susende. En del av de som kjører de svinger i sikk sakk som om de kjører slalom på de. 

Noen andre som er like redd dem som meg? Verste med denne årstiden er disse sparkesyklene. Mener at det skulle vært forbudt. 

En ung mor med et barn i barnevogn snublet nesten da hun gikk av bussen om dagen. En sparkesykkel lå rett utenfor ved døren der bussen stoppet. Heldigvis slapp hun med skrekken. Det gikk bra. 

Jeg vet også om en mann som satt i bilen sin og en sparkesykkel kræsjet i bilen hans mens han sto parkert. Spatkesyklisten måtte på legevakt men det gikk bra med sparkesyklisten.  Mens mannen i bilen ble avhørt av politiet om hva som hadde skjedd men det ble henlagt. 

Anonymkode: 5eb99...523

Meld fra til selskapet om du ser noen som kjører uvettig, tidspunkt og sted. Om de får mange nok klager må de kanskje gjøre noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har nesten blitt kjørt ned flere ganger i år av sparkesyklister. Selv om været er fint så vil jeg ikke løpe ute på fortauet lenger med tanke på at disse syklene kommer susende. En del av de som kjører de svinger i sikk sakk som om de kjører slalom på de. 

Noen andre som er like redd dem som meg? Verste med denne årstiden er disse sparkesyklene. Mener at det skulle vært forbudt. 

En ung mor med et barn i barnevogn snublet nesten da hun gikk av bussen om dagen. En sparkesykkel lå rett utenfor ved døren der bussen stoppet. Heldigvis slapp hun med skrekken. Det gikk bra. 

Jeg vet også om en mann som satt i bilen sin og en sparkesykkel kræsjet i bilen hans mens han sto parkert. Spatkesyklisten måtte på legevakt men det gikk bra med sparkesyklisten.  Mens mannen i bilen ble avhørt av politiet om hva som hadde skjedd men det ble henlagt. 

Anonymkode: 5eb99...523

Jeg er livredd sparkesykler.  Jeg også holdt på å bli påkjørt flere ganger i fjor. Mest alvorlig kunne det ha blitt da samboer og jeg gikk tur nedover Akerselva . Jeg hørte ikke at det kom en sparkesykkel i full fart nedover, bak meg. Jeg tok et skritt til siden for å gå opp på siden av samboeren og dermed kom det en sparkesykkel i full fart som sneiet borti meg. Han kjørte så fort og jeg tør ikke å tenke på hvordan det hadde gått hvis han hadde truffet meg i ryggen. Jeg skulle ønske sparkesykler var helt forbudt. De er farlige. 

En annen ting, er at det er sunnere for folkehelsa å bruke beina. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nicklusheletida skrev (6 minutter siden):

Jeg er livredd sparkesykler.  Jeg også holdt på å bli påkjørt flere ganger i fjor. Mest alvorlig kunne det ha blitt da samboer og jeg gikk tur nedover Akerselva . Jeg hørte ikke at det kom en sparkesykkel i full fart nedover, bak meg. Jeg tok et skritt til siden for å gå opp på siden av samboeren og dermed kom det en sparkesykkel i full fart som sneiet borti meg. Han kjørte så fort og jeg tør ikke å tenke på hvordan det hadde gått hvis han hadde truffet meg i ryggen. Jeg skulle ønske sparkesykler var helt forbudt. De er farlige. 

En annen ting, er at det er sunnere for folkehelsa å bruke beina. 

Her jeg bor i Oslo så ser jeg støtt og stadig tenåringer som kommer susende i full fart midt i veien hvor de gjerne er to stykker på en sparkesykkel. Jeg har prøvd å gi beskjed og melde fra, men det hjelper ikke. Det er nok ikke lenge før det skjer dødsulykker her jeg bor.

Anonymkode: 6dd85...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg være djevelens advokat et lite sekund her - hvorfor løper du ikke i marka, i parker eller andre større grøntområder? Fra mitt ståsted har verken joggere eller sparkesyklister noe å gjøre på smale eller folksomme fortau. Er ikke bedre for gamlemor, barnevognkjørere eller deg og meg å bli løpt ned enn kjørt ned ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Kayia skrev (34 minutter siden):

La meg være djevelens advokat et lite sekund her - hvorfor løper du ikke i marka, i parker eller andre større grøntområder? Fra mitt ståsted har verken joggere eller sparkesyklister noe å gjøre på smale eller folksomme fortau. Er ikke bedre for gamlemor, barnevognkjørere eller deg og meg å bli løpt ned enn kjørt ned ;) 

Nå var du streng :) Å jogge langs fortau må da være lov, men selvfølgelig må man ta hensyn til de gående. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida skrev (13 minutter siden):

Nå var du streng :) Å jogge langs fortau må da være lov, men selvfølgelig må man ta hensyn til de gående. 

Med rette - dessverre 😬 Her i Trondheim kan jeg ikke si at joggere som velger folksomme fortau i sentrale strøk er mer hensynsfulle enn sparkesyklistene (eller kondomdress-syklistene i sykkelfeltet for den saks skyld). Men - dette er nok  l i t t  annerledes i Oslo, ettersom alternativene til by-joggerne er dårligere der. Her (og i andre norske byer inkl Bergen og Stavanger) trenger man ikke bil/trikk/sykkel/buss for å komme seg bort fra fortau for å finne en joggeløype uten fotgjengere, og da er det unødvendig å løpe ned fotgjengere syns jeg. Bedre dekke for knær og rygg er det som regel også :) 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (3 minutter siden):

Med rette - dessverre 😬 Her i Trondheim kan jeg ikke si at joggere som velger folksomme fortau i sentrale strøk er mer hensynsfulle enn sparkesyklistene (eller kondomdress-syklistene i sykkelfeltet for den saks skyld). Men - jeg vet at dette er annerledes i Oslo, fordi alternativene til by-joggerne er så mye dårligere der. Her (og i andre norske byer inkl Bergen og Stavanger) trenger du ikke bil/trikk/sykkel/buss for å komme deg bort fra fortau for å finne en joggeløype uten fotgjengere. Bedre dekke for knær og rygg er det som regel også :) 

En jogger kan tross alt i større grad bråstanse eller endre retning enn en person på sparkesykkel i full fart. Jeg vil også tro det er større skadepotensiale ved påkjørsel av sparkesykkel.

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (1 minutt siden):

En jogger kan tross alt i større grad bråstanse eller endre retning enn en person på sparkesykkel i full fart.

Fra joggerens ståsted stemmer jo det, men for en gammel dame med dårlige bein og responsrefleks oppleves det ikke sånn. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (2 minutter siden):

En jogger kan tross alt i større grad bråstanse eller endre retning enn en person på sparkesykkel i full fart.

En ting til - her i byen har Miljøpakkens Sykkelstrategi ført til etablering av en drøss nye sykkelveier de siste årene, og flere er under utforming. Først nå merker man hvor godt det er å ferdes i samme tempo på fortauene, og det virker helt kokko at vi drev og syklet mellom fotgjengere tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ille nok at alle vi andre kan bli skadet ved påkjørsel av elsparkesykkel, men i tillegg kommer skader de pådrar seg selv. De fleste ulykker med slike skjer ved at de tryner uten å kjøre på noen, fx i møte med trikkeskinner, og de kan pådra seg alvorlige skader. Det hjelper ikke da å si at de selv har valgt å bruke slike doninger og at de kan «skylde seg selv». Det er flusst med påbud og forbud for å unngå stort skadepotensial i ulike situasjoner og noen ganger må folk beskyttes mot seg selv  

Dette synes jeg er fælt å lese: 

«Overlege Tina Gaarder forteller at de får inn alvorlige hode- og ansiktsskader. 

– Ikke alvorlige statistisk sett, men de ødelegger livene og utseendet til unge mennesker, sier hun.

– Knuste ansikter, ødelagte fjes og alvorlige hodeskader er det mest vanlige vi ser. De rekker ikke ta seg for, de går rett på snørra. De tar panna eller haka og ødelegger kjevepartiet og så videre. Dette skal de leve med resten av livet. 

Flere av hodeskadene har vært nær dødelige skader, opplyser hun.»

https://e24.no/naeringsliv/i/bn9X75/kraftig-oekning-i-elsparkesykkel-ulykker-i-oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
morsan skrev (2 timer siden):

Det er ille nok at alle vi andre kan bli skadet ved påkjørsel av elsparkesykkel, men i tillegg kommer skader de pådrar seg selv. De fleste ulykker med slike skjer ved at de tryner uten å kjøre på noen, fx i møte med trikkeskinner, og de kan pådra seg alvorlige skader. Det hjelper ikke da å si at de selv har valgt å bruke slike doninger og at de kan «skylde seg selv». Det er flusst med påbud og forbud for å unngå stort skadepotensial i ulike situasjoner og noen ganger må folk beskyttes mot seg selv  

Dette synes jeg er fælt å lese: 

«Overlege Tina Gaarder forteller at de får inn alvorlige hode- og ansiktsskader. 

– Ikke alvorlige statistisk sett, men de ødelegger livene og utseendet til unge mennesker, sier hun.

– Knuste ansikter, ødelagte fjes og alvorlige hodeskader er det mest vanlige vi ser. De rekker ikke ta seg for, de går rett på snørra. De tar panna eller haka og ødelegger kjevepartiet og så videre. Dette skal de leve med resten av livet. 

Flere av hodeskadene har vært nær dødelige skader, opplyser hun.»

https://e24.no/naeringsliv/i/bn9X75/kraftig-oekning-i-elsparkesykkel-ulykker-i-oslo

De er livsfarlige. Idag på majorstuai Oslo så jeg et par stykker som kjørte i sikk sakk midt i veien før de vrengte seg over i motsatt kjørefelt uten å se seg for. Det kunne blitt vanvittig stygt om bilen ikke hadde stoppet i tide.

Anonymkode: 6dd85...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (På 3.5.2022 den 13.01):

Med rette - dessverre 😬 Her i Trondheim kan jeg ikke si at joggere som velger folksomme fortau i sentrale strøk er mer hensynsfulle enn sparkesyklistene (eller kondomdress-syklistene i sykkelfeltet for den saks skyld). Men - dette er nok  l i t t  annerledes i Oslo, ettersom alternativene til by-joggerne er dårligere der. Her (og i andre norske byer inkl Bergen og Stavanger) trenger man ikke bil/trikk/sykkel/buss for å komme seg bort fra fortau for å finne en joggeløype uten fotgjengere, og da er det unødvendig å løpe ned fotgjengere syns jeg. Bedre dekke for knær og rygg er det som regel også :) 

Jeg har aldri følt meg utrygg av at noen jogger på fortauet. Ikke på samme måte som en syklist eller elsparkesykkel.

Det er ingen som jogger i 20 km/t. En elsparkesykkel (eller sykkel) har rett og slett mye større fart. Gjerne dobbelt så stor fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drømmeautomat

Utleie av elsparkesykler burde vært forbudt. De påfører samfunnet kostnader gjennom økt behov for helsehjelp og for noen varig uførhet, utrygghet for fotgjengere og andre, hindring av trafikk ved fraslengte sparkesykler og generell estetisk forsøpling av bybildet. Samfunnet betaler en høy kostnad for at noen få eiere av selskapene skal kunne ta ut overskudd. 

Hvis man elsker å kjøre sparkesykkel kan kjøpe seg sin egen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat skrev (10 minutter siden):

Utleie av elsparkesykler burde vært forbudt. De påfører samfunnet kostnader gjennom økt behov for helsehjelp og for noen varig uførhet, utrygghet for fotgjengere og andre, hindring av trafikk ved fraslengte sparkesykler og generell estetisk forsøpling av bybildet. Samfunnet betaler en høy kostnad for at noen få eiere av selskapene skal kunne ta ut overskudd. 

Hvis man elsker å kjøre sparkesykkel kan kjøpe seg sin egen.

Å drasse rundt på egen sparkesykkel er noe helt annet enn å bare kunne finne en når du skal et eller annet sted.  Fra mitt perspektiv fungerer det ok med sparkesyklene i Oslo nå, det er litt færre enn tidligere og de ligger ikke i like stor grad lenger på alle mulige og umulige steder. 

Jeg bruker ikke sparkesyklene selv, men synes de er et positivt tilskudd i hverdagen for mange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (44 minutter siden):

Utleie av elsparkesykler burde vært forbudt. De påfører samfunnet kostnader gjennom økt behov for helsehjelp og for noen varig uførhet, utrygghet for fotgjengere og andre, hindring av trafikk ved fraslengte sparkesykler og generell estetisk forsøpling av bybildet. Samfunnet betaler en høy kostnad for at noen få eiere av selskapene skal kunne ta ut overskudd. 

Hvis man elsker å kjøre sparkesykkel kan kjøpe seg sin egen.

Det burde i det minste være minst 16 års aldersgrense og obligatoriske kurs for å få lov til å kjøre dem. De utsetter enormt mange for fare med uvettig kjøring både på fortauet og midt i veien.

Anonymkode: 6dd85...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Jeg tviler ikke på at mange opplever syklene som beleilige og morsomme. Poenget mitt er ganske enkelt at når man veier dette opp mot kostnadene det påfører den enkelte og samfunnet, så er det ikke verdt det. Blant andre har akuttleger i Oslo gått ut og advart kraftig mot disse kostnadene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (På 5.5.2022 den 14.17):

Det er ille nok at alle vi andre kan bli skadet ved påkjørsel av elsparkesykkel, men i tillegg kommer skader de pådrar seg selv. De fleste ulykker med slike skjer ved at de tryner uten å kjøre på noen, fx i møte med trikkeskinner, og de kan pådra seg alvorlige skader. Det hjelper ikke da å si at de selv har valgt å bruke slike doninger og at de kan «skylde seg selv». Det er flusst med påbud og forbud for å unngå stort skadepotensial i ulike situasjoner og noen ganger må folk beskyttes mot seg selv  

Dette synes jeg er fælt å lese: 

«Overlege Tina Gaarder forteller at de får inn alvorlige hode- og ansiktsskader. 

– Ikke alvorlige statistisk sett, men de ødelegger livene og utseendet til unge mennesker, sier hun.

– Knuste ansikter, ødelagte fjes og alvorlige hodeskader er det mest vanlige vi ser. De rekker ikke ta seg for, de går rett på snørra. De tar panna eller haka og ødelegger kjevepartiet og så videre. Dette skal de leve med resten av livet. 

Flere av hodeskadene har vært nær dødelige skader, opplyser hun.»

https://e24.no/naeringsliv/i/bn9X75/kraftig-oekning-i-elsparkesykkel-ulykker-i-oslo

Egentlig feil å klikke "liker", men er så hjertens enig i det du skriver. Jeg kjenner en på min egen alder som har fått varig men etter en elsparkesykkel-ulykke. H*n fikk flere kraniebrudd som har grodd fint, men vil aldri fungere som før i jobb. Arbeidsminnet er nedsatt med minimum 20%, og i tillegg er ikke arbeidskapasiteten den samme. H*n må hvile mye mer enn tidligere, og har blitt mer sensitiv for stress og lyd. Triste saker. Legene på akutten og nevrologisk sa det akkurat samme som Tina Gaarder sier den gangen h*n ble skadet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (På 5.5.2022 den 18.10):

Jeg har aldri følt meg utrygg av at noen jogger på fortauet. Ikke på samme måte som en syklist eller elsparkesykkel.

Det er ingen som jogger i 20 km/t. En elsparkesykkel (eller sykkel) har rett og slett mye større fart. Gjerne dobbelt så stor fart.

Jeg har heller aldri følt meg utrygg av at noen jogger (eller sykler) på fortauet, men det er ikke så veldig relevant i denne sammenhengen.  Noen er mer ustødige enn andre, feks eldre, og de blir utrygge av at noen holder høyt tempo der de skal gå. Skjønner ikke at det skal være så vrient å forstå og her i Trondheim er det LETT å finne et alternativ :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (På 5.5.2022 den 18.10):

Jeg har aldri følt meg utrygg av at noen jogger på fortauet. Ikke på samme måte som en syklist eller elsparkesykkel.

Det er ingen som jogger i 20 km/t. En elsparkesykkel (eller sykkel) har rett og slett mye større fart. Gjerne dobbelt så stor fart.

Jeg er ikke redd joggere. Men sparkesyklister og syklister er de som jeg er mest redd. Sparkesyklister tar ofte minst hensyn, etter min erfaring  

Anonymkode: 5eb99...523

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...