Gå til innhold

Hva om stater i USA vil ut av USA?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva om noen stater ikke lenger ønsker å tilhøre unionen, går det an å løsrive seg?

Anonymkode: 65f4a...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei, men, som alt annet her i livet er det den sterkestes rett, så om staten din er sterk nok til at resten av USA vil tape for mye ved å nekte deg så vil du få "lov" :) 

Lykke til !

Anonymkode: e16aa...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i grunnlovsstridig, men jeg har en følelse av at det ville vært mulig allikevel hvis en stat virkelig bestemte seg og hadde folket i ryggen. Skottland hadde en folkeavstemning om å forlate Storbritannia i 2014.

Jeg tipper det ville blitt veldig harde fronter internt i utbryterstaten. Garantert mye konflikt rundt lovligheten av prosessen etc. Jeg husker hvor vanskelig folk hadde for å akseptere Brexit. Noen mente i ettertid at eldre ikke burde få stemme siden de skal dø uansett. Alle argumenter funker så lenge man er på den gode siden (og det er vi jo alle i følge oss selv).

Uansett: Hvorfor skulle noen stater ønske å forlate USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (3 timer siden):

Uansett: Hvorfor skulle noen stater ønske å forlate USA?

Sikkert noen flere problemer de venstreradikale får med en oppegående høyestrerett, jeg kan for lite om jussen der borte dessverre men håper det :) 

California f.eks pusher nå abort inklusiv etter fødsel f.eks om du tar dop dagen før fødsel som fører til at barnet dør 4 dager etter fødsel, det mener california at er greit selv om du drepte et 4 dager gammelt barn, og ikke bør etterforskes eller straffes. Det er ikke nok for dem med abort frem til fødsel, de vil ha 9 måneder +7 (foreløpig). 

Høyesterett bør sette ned foten og si f.eks 10 uker maks (el.l) etter min mening, og om noe slikt skjer vil nok mange ønske å flykte fra USA. Vi kan bare håpe :) 

Anonymkode: e16aa...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sikkert noen flere problemer de venstreradikale får med en oppegående høyestrerett, jeg kan for lite om jussen der borte dessverre men håper det :) 

California f.eks pusher nå abort inklusiv etter fødsel f.eks om du tar dop dagen før fødsel som fører til at barnet dør 4 dager etter fødsel, det mener california at er greit selv om du drepte et 4 dager gammelt barn, og ikke bør etterforskes eller straffes. Det er ikke nok for dem med abort frem til fødsel, de vil ha 9 måneder +7 (foreløpig). 

Høyesterett bør sette ned foten og si f.eks 10 uker maks (el.l) etter min mening, og om noe slikt skjer vil nok mange ønske å flykte fra USA. Vi kan bare håpe :) 

Anonymkode: e16aa...de3

En høyesterettsdommer har foreslått at statene skal få bestemme abortlovene selv. Det er det som er saken. Sånn sett er det ingen grunn til at noen stater skal løsrive seg. Statene kan ikke flykte fra seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Grendel skrev (43 minutter siden):

En høyesterettsdommer har foreslått at statene skal få bestemme abortlovene selv. Det er det som er saken. Sånn sett er det ingen grunn til at noen stater skal løsrive seg. Statene kan ikke flykte fra seg selv.

Ja det stemmer, jeg snakket mer hypotetisk om fremtiden, per nu er det ingen indikasjoner på slikt.

Rasediskriminering f.eks er noe jeg håper de tar tak i, Harvard f.eks mener alle asiatere tilfeldigvis har elendige personligheter og har definitivt ikke rase-kvoter som gjør det "umulig" for asiatere å komme inn og "lett" for svarte. Tenk om andre holdt på slik, "hey vi ansetter ikke svarte folk her, ikke fordi vi er rasister men fordi de har elendige personligheter" Det er så rasistisk det får blitt og slikt kan ikke en oppegående domstol godta.... 

https://www.vox.com/2022/1/24/22526151/supreme-court-affirmative-action-harvard

Tenk så artige avisoverskrifter, var en annen stat det men er alltid California jeg tenker på med slikt "California ønsker å melde seg ut av USA etter at rasediskriminering av jøder og asiatere vedtas ulovlig". Det er så gull, for en tid vi lever i. En kan hate trump for mye dumt han gjorde, men han sørget i det minste for at høyesterett nå har oppegående folk som forholder seg til lovverket, isteden for venstreradikale aktivister (Roe v Wade saken var en vits rent juridisk... det er (omtrent) alle enige om). Og da er det kanskje litt håp, for oss alle. Idiotien fra USA sprer seg hit også, så om de klarer å rydde opp litt der borte kan det hjelpe oss her i Norge også. Lov å håpe :) 

 

Anonymkode: e16aa...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...