Gå til innhold

Psykisk vold?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg var tidligere gift med en mann som drakk veldig mye alkohol. Når han drakk ble han veldig ubehagelig å være sammen med, og når vi var alene ble han aggressiv og ropte stygge ting til meg, truet med å drepe meg. Ved to anledninger tok han kvelertak på meg.

Jeg har gjennom terapi akseptert at han utsette meg for psykisk vold.

Men det er ikke det som er problemet. Nå lurer jeg på om kanskje jeg også utsatte han for psykisk vold. Jeg leste en artikkel i går om tema, og det stod det om kontroll. Jeg fikk etterhvert som ekteskapet utviklet seg et veldig kontrollbehov. Jeg ringte til han for å høre på stemmen hans og vrøvlet hans hvor full han var. Han tok somregel ikke telefonen, men jeg ringte på flere ganger.

Han var musiker på pub og spille det hver lørdag ettermiddag. Da handlet det om musikk og alkohol. Han hadde ofte fått i seg nok i løpet av spillingen så jeg begynte å lage middag hjemme slik at han måtte komme hjem etter spillingen og ikke sitte videre på puben å drikke sammen med vennene sine.

De siste årene ble han mer aggressiv og drakk mer. Jeg fant feks tomme vodkaflasker i hyllene. Jeg begynte å mistenke han for å drikke mye mer enn han sa. Jeg gikk da inn på den felles google kontoen vår og kunne se hvor han var og gikk. Det er jeg ikke stolt av. Det var jo overvåkning. (Det jeg fant ut da var at han kjørte i alkoholpåvirket tilstand)

Det jeg lurer  på er om den kontrollen jeg utsatte han for, og det at jeg stadig prøvde å få han hjem fra puben, og stadig prøvde å få han til å drikke mindre også var en form for psykisk vold. At jeg både er utøver og offer av vold på samme tiden.

Anonymkode: e97ce...cf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke se at noe av det du gjorde var psykisk vold. 

Snarere en typisk reaksjon nære pårørende til en rusavhengig får. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det jeg lurer  på er om den kontrollen jeg utsatte han for, og det at jeg stadig prøvde å få han hjem fra puben, og stadig prøvde å få han til å drikke mindre også var en form for psykisk vold. At jeg både er utøver og offer av vold på samme tiden.

På ingen måte. Jeg skjønner ikke engang hvordan du kan tenke at det å prøve å få ham fra å drikke så mye kan ha noe som helst med psykisk vold å gjøre. Som de andre sier har du heller vist ham omsorg ved dine handlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (19 timer siden):

Jeg synes ikke det du gjorde kan kalles psykisk vold. Det er nærmest omsorg.

Jeg var veldig glad i han så jeg gjorde iallefall noe for å være stygg.

Glitter skrev (19 timer siden):

Kan ikke se at noe av det du gjorde var psykisk vold. 

Snarere en typisk reaksjon nære pårørende til en rusavhengig får. 

Alt kom som en reaksjon på drikkingen hans ja. Han tok kvelertak på meg ganske tidlig i forholdet, så jeg tror redselen for at det skulle skje igjen hang i.

Lillemus skrev (3 timer siden):

På ingen måte. Jeg skjønner ikke engang hvordan du kan tenke at det å prøve å få ham fra å drikke så mye kan ha noe som helst med psykisk vold å gjøre. Som de andre sier har du heller vist ham omsorg ved dine handlinger.

Jeg hadde jo et enormt kontrollbehov. Jeg vet at han kjente på det. Jeg tror han er veldig glad for at han nå kan nærmest drikke så mye han vil de ukene han ikke har barnet vårt. 

Jeg vet ikke hva jeg skal tenke helt. Det var iallefall ikke helt sundt det jeg drev med.

Anonymkode: e97ce...cf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hm ... jeg kjenner jeg ikke klarer å slippe tanken på at det jeg drev med også kalles psykisk vold. Skulle ønske jeg hadde psykologen min å snakke med, men hun har jeg ikke lenger.

@kupton og @frosken dere pleier å ha gode betraktninger. Hva tenker dere?

Anonymkode: e97ce...cf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 3.5.2022 den 17.00):

Jeg var tidligere gift med en mann som drakk veldig mye alkohol. Når han drakk ble han veldig ubehagelig å være sammen med, og når vi var alene ble han aggressiv og ropte stygge ting til meg, truet med å drepe meg. Ved to anledninger tok han kvelertak på meg.

Jeg har gjennom terapi akseptert at han utsette meg for psykisk vold.

Men det er ikke det som er problemet. Nå lurer jeg på om kanskje jeg også utsatte han for psykisk vold. Jeg leste en artikkel i går om tema, og det stod det om kontroll. Jeg fikk etterhvert som ekteskapet utviklet seg et veldig kontrollbehov. Jeg ringte til han for å høre på stemmen hans og vrøvlet hans hvor full han var. Han tok somregel ikke telefonen, men jeg ringte på flere ganger.

Han var musiker på pub og spille det hver lørdag ettermiddag. Da handlet det om musikk og alkohol. Han hadde ofte fått i seg nok i løpet av spillingen så jeg begynte å lage middag hjemme slik at han måtte komme hjem etter spillingen og ikke sitte videre på puben å drikke sammen med vennene sine.

De siste årene ble han mer aggressiv og drakk mer. Jeg fant feks tomme vodkaflasker i hyllene. Jeg begynte å mistenke han for å drikke mye mer enn han sa. Jeg gikk da inn på den felles google kontoen vår og kunne se hvor han var og gikk. Det er jeg ikke stolt av. Det var jo overvåkning. (Det jeg fant ut da var at han kjørte i alkoholpåvirket tilstand)

Det jeg lurer  på er om den kontrollen jeg utsatte han for, og det at jeg stadig prøvde å få han hjem fra puben, og stadig prøvde å få han til å drikke mindre også var en form for psykisk vold. At jeg både er utøver og offer av vold på samme tiden.

Anonymkode: e97ce...cf0

Jeg tenker ikke at dette er psykisk vold. Men jeg tenker at dere sannsynligvis påvirket hverandre på en lite konstruktiv måte. Ditt behov for kontroll var forståelig, men det å bli såpass kontrollerende i  relasjon til sin ektefelle får ikke frem det beste i noen av partene. Han må ta ansvaret selv for sine handlinger, du er ikke ansvarlig for dem - men det kan være greit å se at det å kontrollere andre i en slik grad også er grenseoverskridende. 

Jeg synes ikke du skal rote deg inn i definisjonsspørsmål om hva som kan kalles psykisk vold og ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.5.2022 den 17.00):

Det jeg lurer  på er om den kontrollen jeg utsatte han for, og det at jeg stadig prøvde å få han hjem fra puben, og stadig prøvde å få han til å drikke mindre også var en form for psykisk vold. At jeg både er utøver og offer av vold på samme tiden.

Anonymkode: e97ce...cf0

Jeg vil ikke gå inn i definisjonsspørsmålet her, og jeg tror i likhet med @frosken at det ikke er hensiktsmessig å fordype seg i om du utøvde det ene eller det andre definerte.

Av hva jeg kan forstå, og som jeg synes du også har fått bekreftet av flere, er at du gjorde det som gjerne er naturlig å gjøre når man lever i en relasjon med en som er avhengig av f.eks. alkohol. Når den andre part støtt misbruker din tillit, opplever man at man er nødt til å gjøre noe på den andre siden for å forsøke å få tilbake kontrollen på annet vis enn å bli vist den tilliten. Men, det er en ond sirkel og man spiller ikke hverandre gode i et slikt destruktivt forhold - tvert imot.

Det å lage middag til en person i ønske om å få ham tidligere hjem for å redusere alkoholkonsum, ser jeg ikke på som å ta kontroll over en annen person. Du gjorde det i håp om å redusere skadeomfanget og redusere drikkingen. Hvem som helst annen vil jeg tro ville gjort det samme i ditt sted. Det som hadde vært kontroll i et slikt tilfelle, var om du f.eks. valgte å kjøre han rundt overalt, til jobb, venner, fester osv., under påskudd av at det var av omsorg og at du var glad i ham mens ditt behov var å vite hvor han befant seg til enhver tid og kontrollere hvem han var sammen med.

Jeg synes, til tross for at du i dag sitter igjen med et og annet spørsmål, kan virke som at du har hatt god nytte av den terapien du gikk i. Jeg synes du virker svært reflektert - og gratulerer for at du tok valget om å bryte ut av ekteskapet. Jeg håper du i dag ser at det var det riktige å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...