Gå til innhold

Kaffe på poliklinisk time?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har aldri fått det på de årene jeg har vært i behandling i hvertfall, men mulig det varierer fra sted til sted.

Anonymkode: b007a...2ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liviane

På det DPS' et jeg går på er det kaffemaskin og vanntank på venterommet. Tar alltid med meg et pappkrus med kaffe inn til timen. Det hender at legen heller opp te til seg selv fra medbrakt termos inne på kontoret. Synes ikke det gjør noe. :)

Endret av Liviane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske jeg fikk kaffe. Det er noe trygt og godt med å sitte med en kopp i hendene. Etter at jeg blir sjuk har det å holde en kopp kaffe eller te blitt en ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeanonymnok

Tilbud om vann og og kaffe på mitt DPS også, men jeg er ikke der for kaffeslaberas så det benytter jeg meg ikke av. Heller aldri sett noen av mine behandlere ha kaffe på kontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hver time i flere år kom psykologen med kaffe til oss. Nå har jeg en sykepleier som behandler imens psykologen er borte et år ,hun serverer ikke kaffe.  Men det går helt fint, savner ikke å få kaffe. 

Anonymkode: 3b69a...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (2 timer siden):

Nei, det skal man ikke få. 

Hvorfor ikke?

Anonymkode: c64a8...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest crimson

Jeg fikk alltid te hos min forrige behandler. Hos behandleren jeg går til nå spør hun i blant om jeg vil ha vann. Synes det er fint å få tilbudet. Jeg synes det er hjelper å ha noe varmt eller kaldt i hendene for å fokusere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (9 timer siden):

Nei, det skal man ikke få. 

Hvorfor? 

Anonymkode: 669c2...a49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor? 

Anonymkode: 669c2...a49

Jeg ser flere betenkeligheter ved å ha kaffe på en poliklinisk DPS...

Min terapeut, som jobber på et privat senter, serverer vann fra en vakker vannkaraffel fra starten av hver time (om jeg takker ja) og personlig opplever jeg det som en fin start på timen. Når glasset er fylt og han har satt seg, er fokuset der umiddelbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liviane
Eva Sofie skrev (1 time siden):

Jeg ser flere betenkeligheter ved å ha kaffe på en poliklinisk DPS...

Min terapeut, som jobber på et privat senter, serverer vann fra en vakker vannkaraffel fra starten av hver time (om jeg takker ja) og personlig opplever jeg det som en fin start på timen. Når glasset er fylt og han har satt seg, er fokuset der umiddelbart.

Kan ikke helt forstå forskjellen på å drikke vann i timen og å drikke kaffe i timen. Hva er det med akkurat kaffe som blir så betenkelig? 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener dette har vært diskutert her før og at Kupton hadde en eller annen mening om at det var uprofesjonelt. Jeg klarer ikke helt å forstå hvorfor.

Da jeg gikk til psykiater (privatpraktiserende) ble jeg alltid spurt om jeg ville ha en kopp kaffe. Jeg syntes det var hyggelig og så ingen problem med det. Jeg tenker det får være grenser for hvor "steril" behandlingen trenger å være. Vi er alle mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (34 minutter siden):

Jeg mener dette har vært diskutert her før og at Kupton hadde en eller annen mening om at det var uprofesjonelt. Jeg klarer ikke helt å forstå hvorfor.

Da jeg gikk til psykiater (privatpraktiserende) ble jeg alltid spurt om jeg ville ha en kopp kaffe. Jeg syntes det var hyggelig og så ingen problem med det. Jeg tenker det får være grenser for hvor "steril" behandlingen trenger å være. Vi er alle mennesker.

Er det uprofesjonelt av pasienten også eller kun av ansatte? 

Anonymkode: 669c2...a49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor? 

Anonymkode: 669c2...a49

Terapi er ikke et kaffeslaberas. Når en tar opp vanskelige ting, finner en ofte motstand hos pasienten. Dette kan vises ved at pasienten skifter tema, svarer litt febrilsk på noe annet, holder talen i gang om et annet tema, eller ved at det plutselig blir nødvendig å drikke litt kaffe.

Jeg lærte psykoterapi av en superprofesjonell dynamiker, og hans råd har alltid vært nyttige for meg. Jeg husker mange konkrete råd jeg fikk, og alle har vært riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (23 minutter siden):

Terapi er ikke et kaffeslaberas. Når en tar opp vanskelige ting, finner en ofte motstand hos pasienten. Dette kan vises ved at pasienten skifter tema, svarer litt febrilsk på noe annet, holder talen i gang om et annet tema, eller ved at det plutselig blir nødvendig å drikke litt kaffe.

Jeg lærte psykoterapi av en superprofesjonell dynamiker, og hans råd har alltid vært nyttige for meg. Jeg husker mange konkrete råd jeg fikk, og alle har vært riktige.

Hva tenker du om det å tilby vann? Vi brukte tidligere lengre tid på å komme i gang med det terapeutiske innholdet i timene enn nå.

Selv glemmer jeg ofte vannet, men kommer på det i det vi avslutter, og drikker da pliktskyldigst opp. Jeg har aldri opplevd vannet som et forstyrrende element i rommet når jeg også tar noen slurker i timen, men nå ser ikke jeg på et glass vann som noe sosialt. Jeg ser mer på vann som et nødvendig onde... Derimot har det kommet frem problematiske områder å arbeide med terapeutisk som jeg ikke har klart å formidle med ord fordi jeg har så lite kontakt med kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fagkompetanse innen psykiatri og har heller ikke vært hos psykolog. Men jeg kan ikke se at det er noe galt i å servere kaffe. Det trenger ikke gjøre det til et slaberas da man som regel alltid blir tilbudt kaffe også i formelle jobbintervju. Det er nesten en sosial kutyme.

Mange vil kanskje være litt nervøse for å gå til psykolog og da kan det å holde på en kaffekopp og ta en slurk være til god hjelp. Jeg merker selv at det hjelper i litt ubehagelige situasjoner. Som Kupton også sier, så kan det også være et signal til psykologen om vedkommendes tilstand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (1 time siden):

Hva tenker du om det å tilby vann?

Vann er noe en fukter munnen med når en prater mye. Jfr foredragsholdere. Ikke så vanlig at foredragsholdere drikker kaffe mens de jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk til en psykolog en stund, hun satte alltid fram en mugge vann og glass. Jeg syntes det var fint. Likte det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...