Gå til innhold

Låner du ut penger til folk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hadde det vært snakk om et par ganger i året så men det dreier seg om flere ganger i måneden, og hos han ene må jeg mase for å få pengene igjen. Derfor orker jeg ikke mer, så blir det jo frem og tilbake med penger veldig ofte. Så nå har jeg bestemt meg for å ikke låne ut penger mer til mine to brødre som stadig er blakk, er det urimelig av meg? Jeg mener de må lære å klare seg med de pengene de har, det må jo vi andre og. De får heller gå til NAV å låne penger da. 

Anonymkode: 266ec...a97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hurja

Du må slutte umiddelbart. De må lære seg å styre økonomien sin, så lenge du hjelper dem lærer de ikke :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Nei, aldri på den måten. Vi har to ganger lånt ut et større beløp til familiemedlemmer. Begge gangene ble vi enige om nedbetalingsplan, og begge gangene ble de fulgt til punkt og prikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hadde det vært snakk om et par ganger i året så men det dreier seg om flere ganger i måneden, og hos han ene må jeg mase for å få pengene igjen. Derfor orker jeg ikke mer, så blir det jo frem og tilbake med penger veldig ofte. Så nå har jeg bestemt meg for å ikke låne ut penger mer til mine to brødre som stadig er blakk, er det urimelig av meg? Jeg mener de må lære å klare seg med de pengene de har, det må jo vi andre og. De får heller gå til NAV å låne penger da. 

Anonymkode: 266ec...a97

Tror ikke jeg hadde lånt ut i den situasjonen du beskriver. Men jeg låner så avgjort ut penger i andre situasjoner, som f.eks. dersom en student mangler penger for å gå til legen, kjøpe medisiner osv. (Eller jeg gir bort pengene.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hadde det vært snakk om et par ganger i året så men det dreier seg om flere ganger i måneden, og hos han ene må jeg mase for å få pengene igjen. Derfor orker jeg ikke mer, så blir det jo frem og tilbake med penger veldig ofte. Så nå har jeg bestemt meg for å ikke låne ut penger mer til mine to brødre som stadig er blakk, er det urimelig av meg? Jeg mener de må lære å klare seg med de pengene de har, det må jo vi andre og. De får heller gå til NAV å låne penger da. 

Anonymkode: 266ec...a97

Nei, i slike tilfeller er det bare å sette foten ned, vedkommende får jo ingen grunn til å gjøre noe med sin økonomiske situasjon på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hadde det vært snakk om et par ganger i året så men det dreier seg om flere ganger i måneden, og hos han ene må jeg mase for å få pengene igjen. Derfor orker jeg ikke mer, så blir det jo frem og tilbake med penger veldig ofte. Så nå har jeg bestemt meg for å ikke låne ut penger mer til mine to brødre som stadig er blakk, er det urimelig av meg? Jeg mener de må lære å klare seg med de pengene de har, det må jo vi andre og. De får heller gå til NAV å låne penger da. 

Anonymkode: 266ec...a97

Her er det bare å sette ned foten. Virker som de er bortskjemt med at de kan bruke deg som bank, og i motsetning til i banken kan de til og med la være å betale tilbake. Si nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hadde det vært snakk om et par ganger i året så men det dreier seg om flere ganger i måneden, og hos han ene må jeg mase for å få pengene igjen. Derfor orker jeg ikke mer, så blir det jo frem og tilbake med penger veldig ofte. Så nå har jeg bestemt meg for å ikke låne ut penger mer til mine to brødre som stadig er blakk, er det urimelig av meg? Jeg mener de må lære å klare seg med de pengene de har, det må jo vi andre og. De får heller gå til NAV å låne penger da. 

Anonymkode: 266ec...a97

Det er ikke urimelig av deg si nei, neste gang.

Anonymkode: d763c...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da sier jeg nei heretter så får de prøve å klare seg selv, han ene har økonomisk verge nå. Trodde det skulle bli mer orden på økonomien da men nei, og jeg er en sånn som lett synes synd på folk. Min mann blir galen hver gang jeg låner dem penger, får være slutt nå. 

Anonymkode: 266ec...a97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg låner ut eller eventuelt gir bort penger avhenger helt av hvem det gjelder og "historikken". I likhet med deg synes jeg det er enormt irriterende med folk som ikke vet forskjellen på lån og gave og som ikke klarer å disponere egne midler, selv om de er voksne med forutsigbar inntekt. Så jeg synes ikke du er urimelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hadde det vært snakk om et par ganger i året så men det dreier seg om flere ganger i måneden, og hos han ene må jeg mase for å få pengene igjen. Derfor orker jeg ikke mer, så blir det jo frem og tilbake med penger veldig ofte. Så nå har jeg bestemt meg for å ikke låne ut penger mer til mine to brødre som stadig er blakk, er det urimelig av meg? Jeg mener de må lære å klare seg med de pengene de har, det må jo vi andre og. De får heller gå til NAV å låne penger da. 

Anonymkode: 266ec...a97

Jeg har også det problemet med en "venninne"  Jeg prøver å si nei, for jeg syns ikke noe om det. Jeg får igjen pengene,  men ofte samme dag jeg får de igjen begynner hun å låne igjen. Det er til mat, røyk og busskort, for hun har lånt så mye, så hun har så mye å betale tilbake at hele trygden går ut samme dag hun får den, tror jeg. Jeg syns veldig synd på henne, for hun har ikke greie på penger, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Der går ikke an å si nei  for det er alltid krise, så hun gir seg aldri før jeg sier det er greit. Jeg har sagt at hun får høre med nav, men hun påstår at hun ikke får hjelp der heller. Det er veldig slitsomt, for nå er det nesten alltid spørsmål om penger når hun ringer. Jeg vurderer faktisk å blokkere henne. Vi er telefonvenninner, for vi bor såpass langt fra hverandre at vi aldri møtes.

Anonymkode: 0d83a...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har også det problemet med en "venninne"  Jeg prøver å si nei, for jeg syns ikke noe om det. Jeg får igjen pengene,  men ofte samme dag jeg får de igjen begynner hun å låne igjen. Det er til mat, røyk og busskort, for hun har lånt så mye, så hun har så mye å betale tilbake at hele trygden går ut samme dag hun får den, tror jeg. Jeg syns veldig synd på henne, for hun har ikke greie på penger, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Der går ikke an å si nei  for det er alltid krise, så hun gir seg aldri før jeg sier det er greit. Jeg har sagt at hun får høre med nav, men hun påstår at hun ikke får hjelp der heller. Det er veldig slitsomt, for nå er det nesten alltid spørsmål om penger når hun ringer. Jeg vurderer faktisk å blokkere henne. Vi er telefonvenninner, for vi bor såpass langt fra hverandre at vi aldri møtes.

Anonymkode: 0d83a...c9b

Låne penger til røyk? Nei, vet du hva! Jeg klarer ikke å spa opp medlidenhet over de som påstår de har såååå dårlig råd og så røyker de som skorsteiner. En 20-pk om dagen er 4000,- i mnd... Hadde ikke lånt henne en krone! Jeg skjønner jo at hun har kommet inn i en sirkel det er vanskelig å komme ut av, men hun må få penger inn så hun får betalt det hun skylder før trygda kommer så hun ikke trenger å betale tilbake skylda for omtrent hele trygda hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en nabo som stadig låner litt, men vedkommende er flink til å betale når trygden kommer da. Har vanligvis en grense på 500 som jeg kan låne bort, men hvis jeg må mase for å få de igjen, så er det siste gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (4 minutter siden):

Låne penger til røyk? Nei, vet du hva! Jeg klarer ikke å spa opp medlidenhet over de som påstår de har såååå dårlig råd og så røyker de som skorsteiner. En 20-pk om dagen er 4000,- i mnd... Hadde ikke lånt henne en krone! Jeg skjønner jo at hun har kommet inn i en sirkel det er vanskelig å komme ut av, men hun må få penger inn så hun får betalt det hun skylder før trygda kommer så hun ikke trenger å betale tilbake skylda for omtrent hele trygda hver gang.

Helt enig med deg, med det med røyk. Jeg røyker ikke selv, men det er krise for henne å ikke ha røyk. Jeg tror jeg må snakke med henne om dette her, for du har rett I at det er en ond sirkel.

Anonymkode: 0d83a...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har også det problemet med en "venninne"  Jeg prøver å si nei, for jeg syns ikke noe om det. Jeg får igjen pengene,  men ofte samme dag jeg får de igjen begynner hun å låne igjen. Det er til mat, røyk og busskort, for hun har lånt så mye, så hun har så mye å betale tilbake at hele trygden går ut samme dag hun får den, tror jeg. Jeg syns veldig synd på henne, for hun har ikke greie på penger, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Der går ikke an å si nei  for det er alltid krise, så hun gir seg aldri før jeg sier det er greit. Jeg har sagt at hun får høre med nav, men hun påstår at hun ikke får hjelp der heller. Det er veldig slitsomt, for nå er det nesten alltid spørsmål om penger når hun ringer. Jeg vurderer faktisk å blokkere henne. Vi er telefonvenninner, for vi bor såpass langt fra hverandre at vi aldri møtes.

Anonymkode: 0d83a...c9b

Du kan jo stoppe å låne henne penger, det kommer jeg til å gjøre nå og ja problemet er jo at de blir blakk nesten med en gang de får egne penger. Så er det påan igjen men nok er nok, kommer bare til å si at jeg trenger pengene selv nå. Jeg er ingen bank og det er ikke du heller, men det er ikke akkurat lett å si nei heller. Det er ofte røyk min ene bror trenger, han prioriterer det før mat. Han andre skal ha til både røyk og mat så da blir beløpet fort høyere, og selv om dama har penger skal han låne penger for de deler på utgiftene. Men det er ikke mitt ansvar og din venninnes økonomi er ikke ditt ansvar heller. 

Anonymkode: 266ec...a97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan jo stoppe å låne henne penger, det kommer jeg til å gjøre nå og ja problemet er jo at de blir blakk nesten med en gang de får egne penger. Så er det påan igjen men nok er nok, kommer bare til å si at jeg trenger pengene selv nå. Jeg er ingen bank og det er ikke du heller, men det er ikke akkurat lett å si nei heller. Det er ofte røyk min ene bror trenger, han prioriterer det før mat. Han andre skal ha til både røyk og mat så da blir beløpet fort høyere, og selv om dama har penger skal han låne penger for de deler på utgiftene. Men det er ikke mitt ansvar og din venninnes økonomi er ikke ditt ansvar heller. 

Anonymkode: 266ec...a97

Nei, du har rett. Det må stoppe. Håper du klarer det. Det er vanskelig når man først har begynt. 

Anonymkode: 0d83a...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Låner til broren min ganske ofte. Men får de alltid tilbake. Men grunnen til at han må låne irriterer meg. Han finner alltid noe nytt han «må» ha og er veldig flink til å bruke penger. Bestille Foodora flere ganger i uken, kjøper oppvasktabletter til 35,- med bare 16 tabletter oppi, kjøper stekepanne til 600,- , og har nå kjøpt seg støvsuger 9000,- . Nå er det neste ny lenestol... og ny overmadrass og et teppe. Snakket også om ny mikro ovn, i tillegg til å ha kjøpt seg smoothie mixer til 3000..... han kunne fått en bedre til 900 på Netonnet. 
 

Har ei venninne som har høyere utdannelse, tjener mye mer enn meg (hvis jeg skal tro på henne da), men har spurt meg om å låne flere ganger. Første gangen fikk hun låne 500. Betalte ikke tilbake da hun livet, men 100 ekstra fordi pengene kom så sent. Så spør hun om å få låne 20.000 og jeg sier såklart nei. Litt etterpå spør hun om å få låne 1000 og det sier jeg ja til. Fikk de aldri. Maset litt. Ingen svar, hun var som sunket under jorden. Så svarer hun og sier hun har betalt. Så jeg dobbeltsjekker, og nei det har hun ikke. Så skal hun sjekke det og så har hun vært som sunket under jorden igjen siden. Hun kommer aldri til å få låne igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Jeg synes ikke du ts er urimelig hvis du slutter å låne ut penger til brødrene dine. En gang må du jo si stopp. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...