Gå til innhold

Kan man gå i poliklinisk behandling på dps om man ikke er samtykkekompetent?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Fordi har hørt om noen som ble skrevet ut derfra med begrunnelse at hun ikke var samtykkekompetent

Anonymkode: 185e8...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Man går jo på tvungen psykisk helsevern på dps, og da tror jeg ikke man er samtykkekompetent. Det er poliklinisk.

Anonymkode: 1cc22...2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fordi har hørt om noen som ble skrevet ut derfra med begrunnelse at hun ikke var samtykkekompetent

Anonymkode: 185e8...ad9

Forstår ikke hva du mener. 

Anonymkode: 442c9...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man går jo på tvungen psykisk helsevern på dps, og da tror jeg ikke man er samtykkekompetent. Det er poliklinisk.

Her mener jeg du tar feil. Det vanligste er frivillig så tvungen frivillig, etter det tvang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her mener jeg du tar feil. Det vanligste er frivillig så tvungen frivillig, etter det tvang. 

Ja, men når man kommer på ettervern på dps, så er det jo på tvang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvilke pasientdiagnoser må tvinges? 

Anonymkode: f8015...df8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvilke pasientdiagnoser må tvinges? 

Anonymkode: f8015...df8

Det kan være forskjellig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan være forskjellig. 

Det er vel hvis man ikke mener selv at man er syk, og de mener motsatt. Jeg mente selv at jeg ikke var syk. Jeg ble først tvangsinnlagt, så var jeg på tvungen psykisk helsevern poliklinisk. Etterhvert kom jeg over på frivillig, så var det noen som kanskje var enig med meg at jeg ikke var syk, så jeg ble nedtrappet og seponert og avsluttet i psykiatrien. Jeg mener fremdeles at jeg ikke var syk den gangen. Uansett,  i dag er jeg frisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Egentlig har en ikke lov å være på frivillig paragraf (2)vis en mangler samtykkekompetanse. Da skal en være på tvang ( paragraf 3).

Men alle som har nytte av behandling kan gå poliklinisk, selv om en mangler samtykkekompetanse. 

Anonymkode: e246c...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Egentlig har en ikke lov å være på frivillig paragraf (2)vis en mangler samtykkekompetanse. Da skal en være på tvang ( paragraf 3).

Men alle som har nytte av behandling kan gå poliklinisk, selv om en mangler samtykkekompetanse. 

Tror du ikke man har fått tilbake samtykkekompetanse når man går over fra tvang til frivillig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Tror du ikke man har fått tilbake samtykkekompetanse når man går over fra tvang til frivillig?

Selvfølgelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, men når man kommer på ettervern på dps, så er det jo på tvang. 

Er ikke alle på ettervern som er på tvang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Fru2020 skrev (45 minutter siden):

Er ikke alle på ettervern som er på tvang.

Nei, jeg skjønner det. Ikke helt😊 jeg hadde ikke behov for hjelp,  og ble tvunget til hjelp jeg ikke trengte. Jeg ville bare ut av psykiatrien. Jeg spurte noen hva jeg skulle gjøre for å komme meg ut. Da fikk jeg beskjed at psykiatrien var et maktorgan. Jeg måtte slutte å si at jeg ikke var syk. Det eneste jeg kunne gjøre for å komme meg ut, var å samarbeide. Å det betydde å være enig i at jeg var syk.Så jeg begynte å samarbeide. Da tok det ikke lang tid før jeg var frivillig. Litt etter det var det en som sa til meg at hun syntes jeg var helt fin, så hun skulle si fra til legen at jeg kunne trappe ned medisinen og seponere. Allikevel syns jeg det tok veldig lang tid å komme ut av det. Fra jeg begynte å samarbeide til jeg var ute tok det tre år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...