Gå til innhold

Ny mestringsstrategi


Gjest Hurja

Anbefalte innlegg

Gjest Hurja

Jeg har funnet en virksom mestringsstrategi: vær positiv, tolk alltid positivt og ignorer negative følelser og tanker. Jeg vet om en annen som takler livets utfordringer på den måten, og det er til inspirasjon for meg.

Jeg har hatt det bra den siste uka pga det og skal virkelig jobbe for å klamre meg fast  denne mestringsstrategien. 

Ville bare dele det med dere :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
Hurja skrev (2 timer siden):

Jeg har funnet en virksom mestringsstrategi: vær positiv, tolk alltid positivt og ignorer negative følelser og tanker. Jeg vet om en annen som takler livets utfordringer på den måten, og det er til inspirasjon for meg.

Jeg har hatt det bra den siste uka pga det og skal virkelig jobbe for å klamre meg fast  denne mestringsstrategien. 

Ville bare dele det med dere :) 

Det er jo bra det fungerer for deg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 2

Jeg lærte en gang av en venninne at alt man sendte av gode tanker ut i verdensrommet,  kom tilbake som gode opplevelser. Det man ønsket at skulle skje  ville skje, bare man ønsket det sterkt nok. Hun mente at det var tankene våre som avgjorde hvordan livet vårt ble. Hun lærte meg å takke for fem gode ting man var glad for hver dag. Det lærte jeg også til mine barn. Hver kveld snakket vi om fem gode ting vi var glad for. Ting som hadde skjedd den dagen, eller andre ting vi var glad for. Jeg lever etter det hun lærte meg den gangen. Det tror jeg absolutt er en god mestringssrtategi. Dessuten har jeg også lært av farmoren min at man alltid kan snu tankegangen til noe positivt,  når noe negativt skjer. Hun var helt fantastisk til det. Et eksempel jeg har på det var da jeg var 8 år gammel. Jeg var hos farmor, og hun lurte på om jeg kunne hente et glass i et skap hun selv akkurat hadde hengt opp i stua. Jeg åpnet døra i skapet og hele skapet falt ned fra veggen, og alle glassene knuste. Da sa hun: "Det er helt greit, for jeg likte egentlig ikke de glassene,  jeg hadde tenkt til å kaste de. Nå trenger jeg ikke å tenke mer på det" Jeg prøver selv å leve opp til å snu negative ting som skjer til positive ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 100% enig i dette med å ha et positivt perspektiv på ting. Veldig mye handler om hvordan man tar ting og hvordan man velger å se på seg selv og omverden. Hvis man starter dagen med å se ut vinduet og si "Huff, det regner i dag også" så har man allerede startet dagen med et negativt syn på ting.

Når det er sagt så blir jeg oppriktig provosert av utsagn om at det man ønsker skal skje vil skje hvis man bare vil det sterkt nok. Vil det si at fattige i Afrika dør av sult og mangel på vann fordi de ikke ønsker vann og mat sterkt nok? Vil et barn som dør av kreft dø fordi foreldrene ikke ønsket sterkt nok at barnet skal overleve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (1 minutt siden):

Jeg er 100% enig i dette med å ha et positivt perspektiv på ting. Veldig mye handler om hvordan man tar ting og hvordan man velger å se på seg selv og omverden. Hvis man starter dagen med å se ut vinduet og si "Huff, det regner i dag også" så har man allerede startet dagen med et negativt syn på ting.

Når det er sagt så blir jeg oppriktig provosert av utsagn om at det man ønsker skal skje vil skje hvis man bare vil det sterkt nok. Vil det si at fattige i Afrika dør av sult og mangel på vann fordi de ikke ønsker vann og mat sterkt nok? Vil et barn som dør av kreft dø fordi foreldrene ikke ønsket sterkt nok at barnet skal overleve?

Sååå enig med deg!

Anonymkode: 3c2c4...263

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 2
Vhanja skrev (41 minutter siden):

Jeg er 100% enig i dette med å ha et positivt perspektiv på ting. Veldig mye handler om hvordan man tar ting og hvordan man velger å se på seg selv og omverden. Hvis man starter dagen med å se ut vinduet og si "Huff, det regner i dag også" så har man allerede startet dagen med et negativt syn på ting.

Når det er sagt så blir jeg oppriktig provosert av utsagn om at det man ønsker skal skje vil skje hvis man bare vil det sterkt nok. Vil det si at fattige i Afrika dør av sult og mangel på vann fordi de ikke ønsker vann og mat sterkt nok? Vil et barn som dør av kreft dø fordi foreldrene ikke ønsket sterkt nok at barnet skal overleve?

Nå tenkte vel ikke hun egentlig på sykdom og sult, men at noen mennesker tenker seg til det nederste sjikt i samfunnet,  og andre tenker seg oppover. Hun tenkte mye karrieremessig. Hun var veldig opptatt av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym 2 skrev (20 minutter siden):

Nå tenkte vel ikke hun egentlig på sykdom og sult, men at noen mennesker tenker seg til det nederste sjikt i samfunnet,  og andre tenker seg oppover. Hun tenkte mye karrieremessig. Hun var veldig opptatt av det. 

Så det fungerer å tenke seg nedover eller oppover, men ikke å tenke seg bort fra sykdom og sult? Hvor går grensene for hva man kan tenke seg til?

For all del, jeg er helt med på at ens egen holdning har veldig mye å si. Hvis man f.eks ikke tar utdannelse fordi man tenker "det får jeg ikke til likevel" så har man gitt opp før man har begynt. Hvis man starter en jobb med holdningen "dette får jeg ikke til" så er sjansen stor for at man ikke får det til.

Men det er milevis derfra til å si at man får hva man vil bare man ønsker seg det nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 2
Vhanja skrev (8 minutter siden):

Så det fungerer å tenke seg nedover eller oppover, men ikke å tenke seg bort fra sykdom og sult? Hvor går grensene for hva man kan tenke seg til?

For all del, jeg er helt med på at ens egen holdning har veldig mye å si. Hvis man f.eks ikke tar utdannelse fordi man tenker "det får jeg ikke til likevel" så har man gitt opp før man har begynt. Hvis man starter en jobb med holdningen "dette får jeg ikke til" så er sjansen stor for at man ikke får det til.

Men det er milevis derfra til å si at man får hva man vil bare man ønsker seg det nok.

Det var aldri snakk om sult eller sykdom, men veldig mye snakk om man er et offer eller ikke. Hun syns mange så på seg selv som offer for et eller annet og ga opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Vhanja skrev (6 minutter siden):

Så det fungerer å tenke seg nedover eller oppover, men ikke å tenke seg bort fra sykdom og sult? Hvor går grensene for hva man kan tenke seg til?

For all del, jeg er helt med på at ens egen holdning har veldig mye å si. Hvis man f.eks ikke tar utdannelse fordi man tenker "det får jeg ikke til likevel" så har man gitt opp før man har begynt. Hvis man starter en jobb med holdningen "dette får jeg ikke til" så er sjansen stor for at man ikke får det til.

Men det er milevis derfra til å si at man får hva man vil bare man ønsker seg det nok.

Har du ikke hørt om "The secret"?

Det er mange som tror på sånt og at likt tiltrekker likt, jeg tror fullt og helt på det uten medisiner. Men jeg må jo ha gjort, tenkt og følt mye feil. Men jeg levde etter "The secret" i to år av mitt liv og jeg hadde det ganske bra, plutselig gikk det til Helvete. Må være skjebnen da, jeg skal ikke ha det bra her i livet. Kanskje neste liv blir bedre? Og vi har jo alle sultet i tidligere liv, vi er her for å oppleve alt som kan oppleves. Vi har vært alt fra rik til fattig, frisk til syk. Det livet vi lever nå har vi valgt på et høyere plan, selv om ikke egoet vil ha det sånn vil sjelen det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Anonym 2 skrev (1 minutt siden):

Det var aldri snakk om sult eller sykdom, men veldig mye snakk om man er et offer eller ikke. Hun syns mange så på seg selv som offer for et eller annet og ga opp.

Ja mange som har vært utsatt for noe ser på seg selv som et offer resten av livet, de er bare et offer for sine omstendigheter. Det er ikke bra hvis man vil forandre seg, da må man ut av offer rollen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 2
stjernestøv skrev (2 minutter siden):

Ja mange som har vært utsatt for noe ser på seg selv som et offer resten av livet, de er bare et offer for sine omstendigheter. Det er ikke bra hvis man vil forandre seg, da må man ut av offer rollen. 

Ja, det var det hun også mente. Jeg har også lest "the secret" og andre lignende bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i dette med offermentaliteten og at man mentalt tenker negativt eller gir opp og at dette vil påvirke ens liv. Det er jeg 100% enig i.

Hvis man derimot mener at man kan oppnå og få hva man vil bare man tenker riktig og ønsker seg det nok, så er det en fremgangsmåte man bør lære fra seg til fattigstilte rundt i verden og foreldre til kreftsyke barn. Det vil jo revolusjonere alt vi vet om fattigdom, sykdom og død. 

Jeg synes det er horribelt at man indirekte sier at hvis man dør av feilernæring eller sykdom så har man bare ikke villet det nok. Nei, ingen sier det direkte i tråden, og jeg tror heller ikke noen her mener det, men det er konsekvensen av en slik tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (21 minutter siden):

Jeg er helt enig i dette med offermentaliteten og at man mentalt tenker negativt eller gir opp og at dette vil påvirke ens liv. Det er jeg 100% enig i.

Hvis man derimot mener at man kan oppnå og få hva man vil bare man tenker riktig og ønsker seg det nok, så er det en fremgangsmåte man bør lære fra seg til fattigstilte rundt i verden og foreldre til kreftsyke barn. Det vil jo revolusjonere alt vi vet om fattigdom, sykdom og død. 

Jeg synes det er horribelt at man indirekte sier at hvis man dør av feilernæring eller sykdom så har man bare ikke villet det nok. Nei, ingen sier det direkte i tråden, og jeg tror heller ikke noen her mener det, men det er konsekvensen av en slik tro.

Jeg er enig. Jeg får skyldfølelse av slike uttalelser for da betyr det jo at jeg bare ikke ønsker meg nok å kunne klare å fungere som mor feks. Hvis det kun var å virkelig ville det så hadde jeg klart det. 

Å tenke positivt, tenke at man ønsker noe og kan klare noe er bra, men jeg mener også det er viktig å se realitetene. Alt er ikke rosenrødt og positivt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
Anonym 2 skrev (42 minutter siden):

Ja, det var det hun også mente. Jeg har også lest "the secret" og andre lignende bøker.

Je har lest masse sånne bøker og man kan bli tullete i hodet av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Vhanja skrev (36 minutter siden):

Jeg er helt enig i dette med offermentaliteten og at man mentalt tenker negativt eller gir opp og at dette vil påvirke ens liv. Det er jeg 100% enig i.

Hvis man derimot mener at man kan oppnå og få hva man vil bare man tenker riktig og ønsker seg det nok, så er det en fremgangsmåte man bør lære fra seg til fattigstilte rundt i verden og foreldre til kreftsyke barn. Det vil jo revolusjonere alt vi vet om fattigdom, sykdom og død. 

Jeg synes det er horribelt at man indirekte sier at hvis man dør av feilernæring eller sykdom så har man bare ikke villet det nok. Nei, ingen sier det direkte i tråden, og jeg tror heller ikke noen her mener det, men det er konsekvensen av en slik tro.

Enkelte ting er forutbestemt mener noen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 2
Vhanja skrev (30 minutter siden):

Jeg er helt enig i dette med offermentaliteten og at man mentalt tenker negativt eller gir opp og at dette vil påvirke ens liv. Det er jeg 100% enig i.

Hvis man derimot mener at man kan oppnå og få hva man vil bare man tenker riktig og ønsker seg det nok, så er det en fremgangsmåte man bør lære fra seg til fattigstilte rundt i verden og foreldre til kreftsyke barn. Det vil jo revolusjonere alt vi vet om fattigdom, sykdom og død. 

Jeg synes det er horribelt at man indirekte sier at hvis man dør av feilernæring eller sykdom så har man bare ikke villet det nok. Nei, ingen sier det direkte i tråden, og jeg tror heller ikke noen her mener det, men det er konsekvensen av en slik tro.

 

stjernestøv skrev (2 minutter siden):

Je har lest masse sånne bøker og man kan bli tullete i hodet av det. 

Ja, det kan bli litt for mye noe av det. Veldig enig der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hurja
stjernestøv skrev (På 16.5.2022 den 10.09):

Det er jo bra det fungerer for deg :) 

Ja, og jeg kan bekrefte at det har fortsatt å fungere bra for meg - det har vel kanskje bare noe med hvordan jeg velger å ta ting. Hvis jeg velger å tolke positivt og ta ting på best mulig måte, blir det så mye lettere for både meg og de rundt meg :)  
«Man har det som man tar det»

Endret av Hurja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hurja
Hurja skrev (2 timer siden):

Ja, og jeg kan bekrefte at det har fortsatt å fungere bra for meg - det har vel kanskje bare noe med hvordan jeg velger å ta ting. Hvis jeg velger å tolke positivt og ta ting på best mulig måte, blir det så mye lettere for både meg og de rundt meg :)  
«Man har det som man tar det»

Kan jeg spørre om hva du tenker om denne type mestringstrategi, @kupton?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Hurja skrev (12 timer siden):

Ja, og jeg kan bekrefte at det har fortsatt å fungere bra for meg - det har vel kanskje bare noe med hvordan jeg velger å ta ting. Hvis jeg velger å tolke positivt og ta ting på best mulig måte, blir det så mye lettere for både meg og de rundt meg :)  
«Man har det som man tar det»

Vil gjerne prøve på det jeg og :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hurja
stjernestøv skrev (49 minutter siden):

Vil gjerne prøve på det jeg og :) 

:) 

Jeg kan feks få en negativ følelse/tanke. Trangen til å handle på den eller fortsette å tenke eller gruble på den er til stede fordi jeg feks sliter med selvbildet. Jeg har feks lett for å tolke andres utsagn eller adferd som at jeg er mindre verd, ting som går på selvbildet mitt. 

Men så sier jeg til meg selv «nå må du velge å tenke/tolke i en positiv retning og ikke la deg rive med - se etter lyset, ikke mørket». 
Da roer den negative tanken/følelsen seg, og i stedet for å få det dårlig pga den, opplever jeg ofte at den tok feil og/eller at jeg ender opp med en mestringsfølelse (som jo er en god følelse og gjør at jeg er fornøyd med meg selv). 

Dette er iallefall min måte å jobbe på, og den funker for meg, men jeg må være bevisst på det, og det tror jeg at jeg må være inntil det skjer automatisk. 

Ikke sikkert den funker for alle. Hadde likt å vite hva slags erfaring kupton har med dette, eller å høre fra andre som den funker for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...