Gå til innhold

Jeg vil ikke ha barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har lurt litt på det. Men så sa min kloke mor: Ta utgangspunkt i en dag hvor du er ekstremt sliten eller stresset over jobb og andre ting i livet ditt, og tenk om du ville ha orket barnegråt, trass og mas i tillegg da. Eller oppfølging i barnehagen og på skolen. Lekser og fritidsaktiviteter, kjøring. Henting og bringing. Bursdagsselskaper, vennesamlinger og lekedager hjemme hos deg med andres unger som er krevende på hvert sitt vis. 17. Maier med stress og mas. Krav om å ha de samme lekene, klærne og være med på de samme tingene som vennen eller venninden. Og mange flere ting. Nei fytti katta, unger skal jeg aldri ha!! Jeg har nok med full jobb og med meg selv har jeg kommet frem til. 

Anonymkode: 467c3...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har lurt litt på det. Men så sa min kloke mor: Ta utgangspunkt i en dag hvor du er ekstremt sliten eller stresset over jobb og andre ting i livet ditt, og tenk om du ville ha orket barnegråt, trass og mas i tillegg da. Eller oppfølging i barnehagen og på skolen. Lekser og fritidsaktiviteter, kjøring. Henting og bringing. Bursdagsselskaper, vennesamlinger og lekedager hjemme hos deg med andres unger som er krevende på hvert sitt vis. 17. Maier med stress og mas. Krav om å ha de samme lekene, klærne og være med på de samme tingene som vennen eller venninden. Og mange flere ting. Nei fytti katta, unger skal jeg aldri ha!! Jeg har nok med full jobb og med meg selv har jeg kommet frem til. 

Anonymkode: 467c3...b27

Det er da ingen som tvinger deg til å få barn vil jeg tro. :) Din mor har nå sannelig fokusert kun på det negative også da må jeg si! Hun har glemt lykken ved å ha barn, kosen, det å feire jul med egne barn, å se barna gå i 17. mai-tog og se gleden over en bursdagsgave. Små barnearmer rundt halsen og en liten stemme som sier:"Mamma, jeg er så glad i deg!" ❤️ 

Men det er selvfølgelig ditt valg og ikke noe noen andre har noe med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har lurt litt på det. Men så sa min kloke mor: Ta utgangspunkt i en dag hvor du er ekstremt sliten eller stresset over jobb og andre ting i livet ditt, og tenk om du ville ha orket barnegråt, trass og mas i tillegg da. Eller oppfølging i barnehagen og på skolen. Lekser og fritidsaktiviteter, kjøring. Henting og bringing. Bursdagsselskaper, vennesamlinger og lekedager hjemme hos deg med andres unger som er krevende på hvert sitt vis. 17. Maier med stress og mas. Krav om å ha de samme lekene, klærne og være med på de samme tingene som vennen eller venninden. Og mange flere ting. Nei fytti katta, unger skal jeg aldri ha!! Jeg har nok med full jobb og med meg selv har jeg kommet frem til. 

Anonymkode: 467c3...b27

Det er jo helt akseptabelt å ikke ville ha barn, du trenger egentlig ikke begrunne valget. Synes imidlertid det er litt rart at din mor i den grad går inn for å skremme deg fra det. De fleste av oss som har fått barn skriver under på alt det du beskriver; det er forferdelig slitsomt og man må nesten glemme eget privatliv i mange år. Imidlertid veier andre siden av regnskapet godt opp, man blir så uendelig glad i dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Uansett hvor slitsomt alt dette kunne være. ( Jeg har 3 stk ) Når jeg ser tilbake på det nå,  så var tiden med små barn den beste tiden av livet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nicklusheletida skrev (1 minutt siden):

Uansett hvor slitsomt alt dette kunne være. ( Jeg har 3 stk ) Når jeg ser tilbake på det nå,  så var tiden med små barn den beste tiden av livet. 

 

Kunne du sagt litt om hvorfor du synes akkurat tiden med små barn var den beste? Hadde vert interessant og fint å høre bare 😊

Anonymkode: 2264a...89a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kunne du sagt litt om hvorfor du synes akkurat tiden med små barn var den beste? Hadde vert interessant og fint å høre bare 😊

Anonymkode: 2264a...89a

Jeg synes det er veldig vanskelig å beskrive hvorfor det er slik, men skal prøve. 

Min x- mann anklaget meg for å leve gjennom barna mine en gang.  

Jeg selv opplevde det ikke slik i det hele tatt.  Jeg hadde en helt egen glede i mitt eget liv, ved å se barna mine glade og glede seg til ting. Når ungene er små er det jo i stor grad foreldrenes ansvar " å lage" glade barn og selvstendige barn som etter hvert skal stå på egne ben. Å se dem lære stadig nye ting gir glede. Å stelle i stand til til høytider og se deres barnslige glede ga meg "  barnsligere" glede. 

Nå er de voksne og alle har blitt selvstendige.  De har ikke bruk for meg på samme måten lenger . Når man er yngre slik man jo et når man har små barn, så har man så mye håp og drømmer for livet.

Jeg har det veldig bra i livet mitt nå også  altså :)Det er roligere og mer behagelig og har jo bedre tid til meg selv og kjæresten, venner, opplevelser i naturen, men fremtiden forran meg er kortere og ting jeg gjør oppleves mer som gjentagelser. 

Jeg hadde ikke orket å ha små barn nå. Bare så det er sagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Nicklusheletida skrev (2 timer siden):

Uansett hvor slitsomt alt dette kunne være. ( Jeg har 3 stk ) Når jeg ser tilbake på det nå,  så var tiden med små barn den beste tiden av livet. 

 

Slik er det ikke for de fleste.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/smabarnsforeldre-er-mindre-lykkelig-1.11753114

 

Småbarnsforeldre er mindre lykkelige enn barnløse.

– Barna er viktige for dem, men foreldrene føler mindre livstilfredshet etter at de har fått barn enn de gjorde før, sier lykkeforsker Joar Vittersø hos institutt for psykologi ved Universitetet i Tromsø.

Forskningen viser at tiden foreldre har sammen med egne unger ikke trenger å være av det positive slaget.

– Opplevelsen man har sammen med ungene ligger omtrent på samme nivå som å sitte på bussen til og fra jobben, sier Vittersø til UiT.no

Anonymkode: 3a139...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Slik er det ikke for de fleste.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/smabarnsforeldre-er-mindre-lykkelig-1.11753114

 

Småbarnsforeldre er mindre lykkelige enn barnløse.

– Barna er viktige for dem, men foreldrene føler mindre livstilfredshet etter at de har fått barn enn de gjorde før, sier lykkeforsker Joar Vittersø hos institutt for psykologi ved Universitetet i Tromsø.

Forskningen viser at tiden foreldre har sammen med egne unger ikke trenger å være av det positive slaget.

– Opplevelsen man har sammen med ungene ligger omtrent på samme nivå som å sitte på bussen til og fra jobben, sier Vittersø til UiT.no

Anonymkode: 3a139...047

Men forskning sier også at det er enorm mening i å ha barn - og mening er det mange som søker i dette livet. Forskning viser også at aksene krysses når barna blir eldre, og etter hvert er de med barn lykkeligst. 

 

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
cilie skrev (1 time siden):

Men forskning sier også at det er enorm mening i å ha barn - og mening er det mange som søker i dette livet. Forskning viser også at aksene krysses når barna blir eldre, og etter hvert er de med barn lykkeligst. 

 

Link?

Anonymkode: 467c3...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Link?

Anonymkode: 467c3...b27

Det har jeg ikke og orker ikke søke på det nå. Det moren din sier, synes jeg i hvert fall var svært ensidig negativt. Er det noen grunn til at hun synes du ikke bør få barn?

Barn eller ikke er uansett hva forskning eller nære og fjerne sier, noe som må avgjøres av den enkelte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
cilie skrev (2 timer siden):

Det har jeg ikke og orker ikke søke på det nå. Det moren din sier, synes jeg i hvert fall var svært ensidig negativt. Er det noen grunn til at hun synes du ikke bør få barn?

Barn eller ikke er uansett hva forskning eller nære og fjerne sier, noe som må avgjøres av den enkelte. 

Ja, hun syntes det var veldig slitsomt selv med full jobb, litt skral helse og barn. Hun synes derfor ikke jeg bør få barn siden jeg også jobber fullt, blir sliten av jobben og ofte får migrene når jeg er sliten. Hun mener jeg vil ha det bedre uten. Et godt og velment råd, men ja er jo noe den enkelte må finne ut av selv. 

Anonymkode: 467c3...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Et godt og velment råd, men ja er jo noe den enkelte må finne ut av selv. 

Og om det uansett ikke er aktuelt pr på og du har flere fruktbare år, ville jeg ikke dvele så mye med det nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Slik er det ikke for de fleste.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/smabarnsforeldre-er-mindre-lykkelig-1.11753114

 

Småbarnsforeldre er mindre lykkelige enn barnløse.

– Barna er viktige for dem, men foreldrene føler mindre livstilfredshet etter at de har fått barn enn de gjorde før, sier lykkeforsker Joar Vittersø hos institutt for psykologi ved Universitetet i Tromsø.

Forskningen viser at tiden foreldre har sammen med egne unger ikke trenger å være av det positive slaget.

– Opplevelsen man har sammen med ungene ligger omtrent på samme nivå som å sitte på bussen til og fra jobben, sier Vittersø til UiT.no

Anonymkode: 3a139...047

Ok, jeg svarte for meg selv. Ikke for alle andre 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv

Jeg burde nok ikke fått barn for det ble ikke som jeg hadde tenkt, jeg var mye dårlig og det ble mange utfordringer. Men vi har hatt det fint sammen også og jeg angrer ikke på det i dag, er glad de flotte voksne barna mine er her. Ville ikke vært dem foruten ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Slik er det ikke for de fleste.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/smabarnsforeldre-er-mindre-lykkelig-1.11753114

 

Småbarnsforeldre er mindre lykkelige enn barnløse.

– Barna er viktige for dem, men foreldrene føler mindre livstilfredshet etter at de har fått barn enn de gjorde før, sier lykkeforsker Joar Vittersø hos institutt for psykologi ved Universitetet i Tromsø.

Forskningen viser at tiden foreldre har sammen med egne unger ikke trenger å være av det positive slaget.

– Opplevelsen man har sammen med ungene ligger omtrent på samme nivå som å sitte på bussen til og fra jobben, sier Vittersø til UiT.no

Anonymkode: 3a139...047

Nå handler denne undersøkelsen om følelsen til foreldre som har nylig fått barn.  Jeg har ingen problemer med å tro at dette er resultatet av en kvalitativ undersøkelse fra 2014.  Det å være lykkelig er veldig subjektivt, og det er ikke lett å føle seg lykkelig hele tiden og spesielt ikke når man mangler søvn.

Jeg har voksne barn og små barnebarn.  Jeg ville ikke unnvært dem for alt i verden.  Jeg savner småbarnstiden innimellom, travelheten, gleden over alle de små tingene osv.  Jeg bor ikke i nærheten av mine barn og barnebarn, men de er der og det er de som kommer til å stille opp hvis jeg blir syk og når jeg blir gammel.

Jeg mistet en bror for 11 år siden.  I går fikk jeg vite at datteren hans venter barn.  Jeg ble glad, men samtidig så spratt tårene frem over sorgen at han aldri får oppleve sine barnebarn.

Jeg kan kun snakke for meg, men jeg spør deg:  trenger du å bestemme deg her og nå?  Jeg er noe overrasket over dine mors standpunkter og lurer på om det er en grunn til hennes råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (19 minutter siden):

Jeg kan kun snakke for meg, men jeg spør deg:  trenger du å bestemme deg her og nå?  Jeg er noe overrasket over dine mors standpunkter og lurer på om det er en grunn til hennes råd.

Det stusset jeg også veldig på. Kan det være andre grunner til at ts's mor så innstendig fraråder henne å få barn?

Min mor hadde vært overlykkelig om jeg kom hjem som 19-åring og var gravid med tvillinger og ukjent barnefar omtrent. 😂 Nå gjorde jeg heldigvis ikke det, men jeg er veldig glad for at hun fikk oppleve å bli mormor til mine to før hun døde alt for tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter andre i at det var et veldig negativt bilde på det å ha barn. For meg var det som om alt falt på plass da jeg ble mor. Livet mitt fikk en helt annen mening. Det å få være med å forme et helt vidunderlig lite barn har vært og er en gave. 17.maiene synes jeg ikke har vært fullt av mas, travle ja med masse innhold, men utrolig kjekke. Nå begynner gutten min å bli så stor at det nok nærmer seg slutten på at han vil være sammen med meg på dagen. Det synes jeg er vemodig. Og hente i barnehagen går inn i en rytme. Jeg kjørte hjem fra jobb. Satt meg ned et kvarter og fant roen. Så gikk jeg for å hente sønnen min slik at det ble en fin tur. Jeg husker hvor herlig det var når sønnen tok en liten powernap på ryggen min.

Når jeg tenker på det nå så savner jeg småbarnstiden. Men det er veldig spennende nå som han nærmer seg ungdomstiden. Da får jeg se konturene av hvem han kommer til å bli som voksen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (Akkurat nå):

Og hente i barnehagen går inn i en rytme. Jeg kjørte hjem fra jobb. Satt meg ned et kvarter og fant roen. Så gikk jeg for å hente sønnen min slik at det ble en fin tur.

Det var koselig å hente i barnehagen og på sfo. ❤️ "XX du e heinta!" ropte alle de andre ungene når de så meg ved porten. :D På vei hjem gikk vi ofte innom butikken og forbi et lite bakeri og da var alltid spørsmålet:"Mamma, kan vi kjøpe smultringer?" De fikk ofte to hver og jada - de fikk spise dem før middagen til og med! Sikkert ikke innafor, men selv i dag (21 og 23 år gamle) minnes de akkurat dette med stor glede som et fint og godt barndomsminne og da tenker jeg at det absolutt var verdt det. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (57 minutter siden):

Det var koselig å hente i barnehagen og på sfo. ❤️ "XX du e heinta!" ropte alle de andre ungene når de så meg ved porten. :D På vei hjem gikk vi ofte innom butikken og forbi et lite bakeri og da var alltid spørsmålet:"Mamma, kan vi kjøpe smultringer?" De fikk ofte to hver og jada - de fikk spise dem før middagen til og med! Sikkert ikke innafor, men selv i dag (21 og 23 år gamle) minnes de akkurat dette med stor glede som et fint og godt barndomsminne og da tenker jeg at det absolutt var verdt det. ;) 

Her jeg bor roper de av en eller annen grunn:"xxx skal hjem, i nitten-nittifem" Det er slik i flere barnehager. Lurer på om det faktisk startet i 1995 og at ropet bare har gått i arv uten at noen har faktisk tenkt over hva det betyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (6 timer siden):

Ok, jeg svarte for meg selv. Ikke for alle andre 😀

Og du svarer nå, når du tenker tilbake på de hyggelige stundene du fortsatt husker. Ikke midt i hverdagsstresset med helt små barn slik de i undersøkelsen har gjort. 

Jeg har skrevet til mange utslitte mødre som har klaget her på DOL at "jeg lover deg at en gang kommer du til å tenke på dette som den koselige tiden da barna var små". 

Jeg mener ikke å nedvurdere eller mistro opplevelsen din fra den gangen eller antyde at du ikke var lykkelig. Men det hjelper nok for de aller fleste å få denne tiden litt på avstand 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...