Gå til innhold

Apekopper


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er vist at det hovedsakelig er en seksuell overførbar sykdom, og at den forekommer oftest blant menn som ligger med menn. 

Jeg har to spørsmål: 

1. Vil det si at sykdommen egentlig er en "apesykdom" og at noen menn må ha hatt sex med aper (🤮) for å få viruset selv, og så ført den videre ved å ligge med menn?

I sosiale medier ser jeg at mange ikke "tåler" å høre at denne sykdommen for det meste forekommer og sprer seg blant menn med en annen type seksuell legning enn de fleste av oss. Når aviser har gjengitt dette faktum har jeg sett det har kommet beskyldninger om at redaksjonen er intolerante, fordomsfulle og homofobiske. Og kommentarer som: "Bevis på at vi fremdeles trenger Pride", osv.

2. Hvorfor er det så vanskelig for noen å tåle sånne faktaopplysninger uten å måtte komme med anklager om homofobi? Fakta er jo fakta. 

Anonymkode: 2e0a9...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Er vist at det hovedsakelig er en seksuell overførbar sykdom, og at den forekommer oftest blant menn som ligger med menn. 

Jeg har to spørsmål: 

1. Vil det si at sykdommen egentlig er en "apesykdom" og at noen menn må ha hatt sex med aper (🤮) for å få viruset selv, og så ført den videre ved å ligge med menn?

I sosiale medier ser jeg at mange ikke "tåler" å høre at denne sykdommen for det meste forekommer og sprer seg blant menn med en annen type seksuell legning enn de fleste av oss. Når aviser har gjengitt dette faktum har jeg sett det har kommet beskyldninger om at redaksjonen er intolerante, fordomsfulle og homofobiske. Og kommentarer som: "Bevis på at vi fremdeles trenger Pride", osv.

2. Hvorfor er det så vanskelig for noen å tåle sånne faktaopplysninger uten å måtte komme med anklager om homofobi? Fakta er jo fakta. 

Anonymkode: 2e0a9...f49

1. Jeg tipper det handler om "bushmeat"- At folk jakter aper og andre dyr for å selge kjøttet.  Det er sånn vi fikk AIDS og Ebola. (Hvis en mann er så atletisk at han kunne voldtatt en sjimpansefrue så har han nok også litt høyere standard når det gjelder kvinnfolk.)

2. Det er lite åpenlys diskriminering nå for tiden. Man må bare jobbe med det man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (2 timer siden):

2. Det er lite åpenlys diskriminering nå for tiden. Man må bare jobbe med det man har.

Hva mener du egentlig her? At anklagene er berettiget, eller motsatt?

Anonymkode: 2e0a9...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva mener du egentlig her? At anklagene er berettiget, eller motsatt?

Anonymkode: 2e0a9...f49

Jeg vet at "homo" fortsatt blir brukt som skjellsord, så det finnes nok av ting å gå i pride-tog for.

Det at media rapporterer at smitten har spredd seg på en homsefest er ikke noe å klage på. Det er en ren faktaopplysning. Under koronapandemien ble mange smitteutbrudd på afterski og bryllup rapportert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (1 time siden):

Jeg vet at "homo" fortsatt blir brukt som skjellsord, så det finnes nok av ting å gå i pride-tog for.

Det at media rapporterer at smitten har spredd seg på en homsefest er ikke noe å klage på. Det er en ren faktaopplysning. Under koronapandemien ble mange smitteutbrudd på afterski og bryllup rapportert.

"Homsefest" var aldri et ord jeg så noen gang i disse artiklene eller rapportene.. Du synes altså det er feil å bruke "homo" som skjellsord (det synes jeg også), men er ikke "homsefest" ganske usmakelig det også? 

Anonymkode: 2e0a9...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

"Homsefest" var aldri et ord jeg så noen gang i disse artiklene eller rapportene.. Du synes altså det er feil å bruke "homo" som skjellsord (det synes jeg også), men er ikke "homsefest" ganske usmakelig det også? 

Anonymkode: 2e0a9...f49

Jeg bruker det ikke homse eller homo som skjellsord. Det er forskjellen.

Pride bevegelsen har skjønt at det ikke nytter å kjempe mot ord. Det er meningen bak ordene som betyr noe.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

"Homsefest" var aldri et ord jeg så noen gang i disse artiklene eller rapportene.. Du synes altså det er feil å bruke "homo" som skjellsord (det synes jeg også), men er ikke "homsefest" ganske usmakelig det også? 

Anonymkode: 2e0a9...f49

Han brukte jo ikke homsefest som skjellsord. Det var en ren faktaopplysning. Akkurat som det er en faktaopplysning at sykdommen i hovedsak har spredd seg mellom homofile menn. 

Ang ditt første spørsmål, apekopper er ikke en seksuelt overførbar sykdom. Den kan smitte via slimhinner. Dråpesmitte eller tett nærkontakt/kontakt med sårvæske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...