Gå til innhold

Panikkangst når man er sliten


cathlin

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er en logisk sammenheng mellom å få panikkangst når kroppen og hjernen er sliten?

Kjenner på mer av dette når jeg stresser for mye er sliten og overveldet og lignende. Gjerne alt på en gang. (Om det var kattestrofetanker forutfor for angsten har jeg ikke lagt merke til). 

Hva er det naturen vil fortelle med panikkangsten. Er det bare den reaksjonen på stress man har arvet? Jeg skjønner ikke helt hva det skal være godt for at kroppen reagerer på denne måten. 

Hei, forresten!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonym 2
cathlin skrev (På 24.5.2022 den 18.47):

Jeg lurer på om det er en logisk sammenheng mellom å få panikkangst når kroppen og hjernen er sliten?

Kjenner på mer av dette når jeg stresser for mye er sliten og overveldet og lignende. Gjerne alt på en gang. (Om det var kattestrofetanker forutfor for angsten har jeg ikke lagt merke til). 

Hva er det naturen vil fortelle med panikkangsten. Er det bare den reaksjonen på stress man har arvet? Jeg skjønner ikke helt hva det skal være godt for at kroppen reagerer på denne måten. 

Hei, forresten!

 

Hei.

Ja, jeg har slitt med angst, det var nok panikkangst jeg hadde. Det kom alltid om kvelden når jeg skulle sove, da etter at jeg hadde hatt en stressende periode. I det jeg skulle sovne, kom angsten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panikkangst er et signal fra kroppen at den trenger hvile, eller den trenger at du ikke har for mange forpliktelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym 2 skrev (2 timer siden):

Hei.

Ja, jeg har slitt med angst, det var nok panikkangst jeg hadde. Det kom alltid om kvelden når jeg skulle sove, da etter at jeg hadde hatt en stressende periode. I det jeg skulle sovne, kom angsten. 

Ja, typisk det. Hadde også mitt første store anfall når jeg holdt på å falle i søvn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stormwind skrev (1 time siden):

Panikkangst er et signal fra kroppen at den trenger hvile, eller den trenger at du ikke har for mange forpliktelser.

Kan være noe i det. 

Satte pris på tilbakemeldingene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
cathlin skrev (1 time siden):

Kan være noe i det. 

Satte pris på tilbakemeldingene. 

Det er så sant som det er sagt!

Anonymkode: d86f9...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ved all sykdom foregår det en "krig" mellom sykdommen og kroppens forsvarsmekanismer. Dersom sykdommen vinner, blir vi syke. Noen ganger over lang tid evt varig, men mange ganger mobiliserer kroppen og vinner til slutt. F.eks. når vi etter en liten uke blir kvitt vår influensa.

Når vi er slitne, er kroppens forsvar mot sykdom svekket, og sykdom vil lettere få overtaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inga-Astri
cathlin skrev (På 24.5.2022 den 18.47):

Jeg lurer på om det er en logisk sammenheng mellom å få panikkangst når kroppen og hjernen er sliten?

Kjenner på mer av dette når jeg stresser for mye er sliten og overveldet og lignende. Gjerne alt på en gang. (Om det var kattestrofetanker forutfor for angsten har jeg ikke lagt merke til). 

Hva er det naturen vil fortelle med panikkangsten. Er det bare den reaksjonen på stress man har arvet? Jeg skjønner ikke helt hva det skal være godt for at kroppen reagerer på denne måten. 

Hei, forresten!

 

Hei

Det er en klar sammenheng på panikkangst og en sliten kropp. Hvis du har hatt stress rundt deg i lang tid vil det påvirket. Angst og andre psykiske lidelser henger ofte sammen med genetikk arv og miljø. Noen vil være mer disponibel for og utvikle dette enn andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (2 timer siden):

Ved all sykdom foregår det en "krig" mellom sykdommen og kroppens forsvarsmekanismer. Dersom sykdommen vinner, blir vi syke. Noen ganger over lang tid evt varig, men mange ganger mobiliserer kroppen og vinner til slutt. F.eks. når vi etter en liten uke blir kvitt vår influensa.

Når vi er slitne, er kroppens forsvar mot sykdom svekket, og sykdom vil lettere få overtaket.

Så kroppen har et forsvar også mot psykisk sykdom? 

Jeg har vært svekket over lengre tid nå, og har nesten gitt opp håpet om å bli frisk. Mye som feiler meg psykisk. 

Anonymkode: 47e20...d69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, også for psykisk syke er det sykdomshemmende å spise sunt, sove nok, trimme og være i ok fysisk form osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...