Gå til innhold

Korona - hvor lenge er en smittsom?


påskelilje

Anbefalte innlegg

påskelilje

Trodde vi var ferdige med koronaen, men nå har eldstemann kommet hjem med korona, og vi må forholde oss til det 😮 Jeg og ene dattera har hatt det tidligere, mens mannen min og foreldrene mine ikke har hatt det. Mannen har ikke tid til å bli syk, og foreldrene mine bør prøve å unngå smitten, så vi vil gjøre det vi kan for å unngå smitte. Det letteste er jo foreldrene mine - han får holde seg borte fra dem en stund - men hvor lenge? Prøvde å lese på fhi, men synes det var vanskelig å finne noe konkret. Han er litt syk, ikke mye (tett i hodet og litt rusken i halsen). Er det sånn da at når han føler han er frisk igjen, så er han ikke lenger smittsom? Eller er det X antall dager etter siste symptom? Eller X antall dager etter påvist smitte (som var søndag)? 

Mannen min ble ikke smittet av verken meg eller dattera, så han smetter kanskje unna denne gangen også 🙂 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har forstått det sånn at korona ikke er så mye å bry seg om lenger. Samfunnet er åpnet for lengst, og folk lever som før korona. Sitter tett på busser o.l. At mange blir forkjølet er helt vanlig, enten det skyldes korona eller ikke. Så jeg ville ikke ha ofret det en tanke mer, og gjør det heller ikke. 

Anonymkode: 8e4ce...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dessuten er det bare "bra" å ha hatt korona. Det fungerer på samme måte som en vaksine ved at man oppnår enda mer immunitet. 

Anonymkode: 8e4ce...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har forstått det sånn at korona ikke er så mye å bry seg om lenger. Samfunnet er åpnet for lengst, og folk lever som før korona. Sitter tett på busser o.l. At mange blir forkjølet er helt vanlig, enten det skyldes korona eller ikke. Så jeg ville ikke ha ofret det en tanke mer, og gjør det heller ikke. 

Anonymkode: 8e4ce...bf3

At det ikke finnes karanteneregler lenger betyr ikke at man ikke ønsker å skjerme f.eks. gamle foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ekstra skrev (1 minutt siden):

At det ikke finnes karanteneregler lenger betyr ikke at man ikke ønsker å skjerme f.eks. gamle foreldre.

Det skjønner jeg hvis de har underliggende sykdommer som gjør at en korona-infeksjon kan være farlig. Og selvfølgelig det samme for meg hvordan folk forholder seg til viruset nå. Noen ønsker å skjerme andre og seg selv, og det er kan være forståelig inntil en viss grad. Men tenker bare at om man er frisk og sterk utgangspunktet så er det ikke farlig å gjennomgå en slik virusinfeksjon. 

Anonymkode: 8e4ce...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det skjønner jeg hvis de har underliggende sykdommer som gjør at en korona-infeksjon kan være farlig. Og selvfølgelig det samme for meg hvordan folk forholder seg til viruset nå. Noen ønsker å skjerme andre og seg selv, og det er kan være forståelig inntil en viss grad. Men tenker bare at om man er frisk og sterk utgangspunktet så er det ikke farlig å gjennomgå en slik virusinfeksjon. 

Anonymkode: 8e4ce...bf3

Her er det jo nettopp fordi vi ønsker å skjerme de gamle foreldrene mine fra smitte, at jeg spør. Mannen vil helst unngå å bli syk fordi han har det så hektisk på jobb, men det går nok helt greit for ham hvis han skulle bli syk. Det er altså sånn ca antall dager en er smittsom, jeg er ute etter om noen vet noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje skrev (1 time siden):

Her er det jo nettopp fordi vi ønsker å skjerme de gamle foreldrene mine fra smitte, at jeg spør. Mannen vil helst unngå å bli syk fordi han har det så hektisk på jobb, men det går nok helt greit for ham hvis han skulle bli syk. Det er altså sånn ca antall dager en er smittsom, jeg er ute etter om noen vet noe om.

Svaret på det spørsmålet er at det er helt individuelt. Det er derfor myndighetene tar en kalkulert risiko når de gir anbefalinger om antall dager, men det forteller egentlig bare om når man estimerer at risikoen for smitte hos de fleste er så lav at den er akseptabel (dvs. fordelene er større enn ulempene). Det er heller ikke et tall som enten er 1 eller 0. Det er grader av smittsomhet. Når det er trygt å kline med noen er ikke det samme som når det er trygt å være i samme rom som noen.

De fleste vil ikke være særlig smittsomme 4-5 dager etter symptomstart, forutsatt at feberen også har gitt seg.

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
ISW skrev (1 time siden):

Svaret på det spørsmålet er at det er helt individuelt. Det er derfor myndighetene tar en kalkulert risiko når de gir anbefalinger om antall dager, men det forteller egentlig bare om når man estimerer at risikoen for smitte hos de fleste er så lav at den er akseptabel (dvs. fordelene er større enn ulempene). Det er heller ikke et tall som enten er 1 eller 0. Det er grader av smittsomhet. Når det er trygt å kline med noen er ikke det samme som når det er trygt å være i samme rom som noen.

De fleste vil ikke være særlig smittsomme 4-5 dager etter symptomstart, forutsatt at feberen også har gitt seg.

Takk. Det er ikke snakk om klining her 😄 så kun å være i samme rom og evt ta på samme ting. Da tenker jeg at han ikke er særlig smittsom lenger lørdag/søndag, så sant han ikke har feber (han har ikke hatt det) - symptomstart var lørdag eller søndag (positiv test søndag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...