Gå til innhold

Uføretrygd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det en rettferdig utbetaling til de sykeste her i landet? Et det riktig at man skal leve under fattigdomsgrensa bare fordi man er så uheldig å ha blitt syk? Er det ikke på tide å heve denne betraktelig sånn at det går an å leve et anstendig liv som de fleste andre her til lands? Ingen klarer å jukse seg til trygd nå våre dager uansett. Så de som får trygd i dag (vil si fra år 2000) er reelt syke og arbeidsuføre. 

Kjør debatt. 

Anonymkode: 67934...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Er det en rettferdig utbetaling til de sykeste her i landet? Et det riktig at man skal leve under fattigdomsgrensa bare fordi man er så uheldig å ha blitt syk? Er det ikke på tide å heve denne betraktelig sånn at det går an å leve et anstendig liv som de fleste andre her til lands? Ingen klarer å jukse seg til trygd nå våre dager uansett. Så de som får trygd i dag (vil si fra år 2000) er reelt syke og arbeidsuføre. 

Kjør debatt. 

Anonymkode: 67934...06a

Jeg er fornøyd. Trygda er god.

Anonymkode: c2c01...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rimelig fornøyd egentlig, men pga høye husleier for mange kunne de gjort noe med bostøtten. 

Endret av aa-k-j
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
AnonymBruker

Er jo veldig forskjell på hva folk har i uførtrygd, de som har stått i jobb lengre vil selvsagt ha bedre råd.

Syntes ytelsen til unge uføre som ikke har hatt mulighet arbeide å tjene opp pensjon samt høyere trygd, burde økes betraktelig.

Anonymkode: 11887...5ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig skal jeg ikke klage på trygda, selv om det er stusselig sammenlignet med da jeg jobbet. Jeg har heldigvis vært fornuftig med boligkjøp og i tillegg spart masse penger mens jeg jobbet. Så jeg klarer meg, selv om jeg strengt tatt ikke egentlig har råd til å slite ut så helvetes mye sko og klær. Akkurat nå merker jeg at alt har blitt litt for dyrt, og jeg måtte nok brukt av sparepengene til strøm dersom jeg ikke hadde hatt et bra lass med ved her hjemme i vinter. 

Men de som får minstesats, de går det jo ikke rundt for, selv om de ikke bor spesielt dyrt. Det er ganske trist når godt voksne mennesker må få hjelp av foreldrene sine for å betale faste utgifter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ganske stor variasjon mht hvor mye hver enkelt får utbetalt. Se f.eks. denne diskusjonen: Beregning av uføretrygd - Økonomi - Doktoronline - Forum Synes f.eks. ikke en utbetaling på 30 000 i måneden er noe å klage over.  Men noen av de som har slitt i mange år i svært dårlig lønnede jobber, synes jeg får for lite. 

Anonymkode: cda7a...b68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det er ganske stor variasjon mht hvor mye hver enkelt får utbetalt. Se f.eks. denne diskusjonen: Beregning av uføretrygd - Økonomi - Doktoronline - Forum Synes f.eks. ikke en utbetaling på 30 000 i måneden er noe å klage over.  Men noen av de som har slitt i mange år i svært dårlig lønnede jobber, synes jeg får for lite. 

Anonymkode: cda7a...b68

Svært få får 30000 utbetalt.

Anonymkode: 1709b...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er en vanskelig balansegang. Jeg er enig i at uføretrygd må være såpass at man kan klare å leve av det. Alt i Norge er dyrt og blir bare dyrere så sett utfra det så burde også trygden økes.

Når det er sagt, så bør den ikke være høyere enn lønn for arbeid. Det skal, og bør, lønne seg å jobbe. Hvis uføretrygden jevnt over blir høyere enn lønna i lavtlønnsyrker så blir det temmelig urettferdig for de som jobber og sliter. Ikke minst kan det også skape grobunn for mer ønske om forsøke å lyve på seg uføretrygdt. (Det kan, forståelig nok, virke mer fristende å gå hjemme for mer utbetalt enn det er å jobbe slitsomme turnusvakter).

Anonymkode: afe15...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette er en vanskelig balansegang. Jeg er enig i at uføretrygd må være såpass at man kan klare å leve av det. Alt i Norge er dyrt og blir bare dyrere så sett utfra det så burde også trygden økes.

Når det er sagt, så bør den ikke være høyere enn lønn for arbeid. Det skal, og bør, lønne seg å jobbe. Hvis uføretrygden jevnt over blir høyere enn lønna i lavtlønnsyrker så blir det temmelig urettferdig for de som jobber og sliter. Ikke minst kan det også skape grobunn for mer ønske om forsøke å lyve på seg uføretrygdt. (Det kan, forståelig nok, virke mer fristende å gå hjemme for mer utbetalt enn det er å jobbe slitsomme turnusvakter).

Anonymkode: afe15...d25

Er jo mye som ikke er rettferdig. Uføredebattene har sjelden rot i den virkelige verden. Virker som om å være ufør er en behagelig tilværelse på sofaen, når det i realiteten er ofte er ett sant helvete. Tror selv lavtlønnede med strevsomme jobber hadde valgt det framfør uføretrygd hadde de fått prøvd seg ett par år som ufør. Dårlig helse, ofte økte medisinske utgifter, sosialt lammet, ingen mening med hverdag etc. i tillegg skal de være fattige. 

Anonymkode: 11887...5ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...