Gå til innhold

Er det kun en pilot som styrer flyet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som vet hvordan dette fungerer? Vet at det skal sitte 2 piloter der. Men er flyet kun avhengig av at førstepiloten gjør en bra jobb? Leste at 50 prosent av alle flyulykker skyldes pilotfeil.  Jeg trodde at piloter nr 2 skal være med å hjelpe pilot nr 1 om pilot nr 1 begår noen feil. 

Jeg høres dramatisk ut som tenker på dette. Men jeg har flyskrekk, men prøver å overkomme det med å våge meg ut på reise iblant. 

Jeg er veldig redd for å overlate kontroll til en pilot fordi jeg tenker at det er stor risiko å ta når flyet går høyt over bakken. Hehe angsten tar overhånd lett hos meg. 

Anonymkode: 27fd8...6d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er vel helst autopiloten som "styrer" flyet for det meste. Men ja, kun en pilot har ansvaret av gangen. Ellers ville det blitt rot. Men det betyr jo ikke at #2 ikke hjelper til hvis det skulle skje noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to piloter sånn at man har en ekstra sikkerhet. Begge kan ikke styre på en gang.

Et tankesett som hjelper meg, men som kanskje skremmer vannet av andre er:

Ja, flyet kan dette ned. Det er fullt mulig.  Sjangsen er kanskje 0.0001%. . Sjangsen for at jeg skal dø av noe annet er 99.9999%.

Jeg erkjenner at det kan skje, men avdramatiserer det. Jeg skal jo dø uansett, men neppe i flystyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (2 timer siden):

Det er to piloter sånn at man har en ekstra sikkerhet. Begge kan ikke styre på en gang.

Et tankesett som hjelper meg, men som kanskje skremmer vannet av andre er:

Ja, flyet kan dette ned. Det er fullt mulig.  Sjangsen er kanskje 0.0001%. . Sjangsen for at jeg skal dø av noe annet er 99.9999%.

Jeg erkjenner at det kan skje, men avdramatiserer det. Jeg skal jo dø uansett, men neppe i flystyrt.

Jeg så en film om selvmordspilot, og leste om at det har skjedd at en pilot har tatt sitt eget liv, samtidig som han tok hele flyet og passasjerer med i døden. Det er noe som får meg til å grøsse. Tenker på alle mennesker som sliter med ustabilt humør og selvmordstanker. Tenk om en slik er piloten liksom, men godt at det er en ekstra pilot som passer på isåtilfelle. 

 

Anonymkode: 27fd8...6d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (2 timer siden):

Det er to piloter sånn at man har en ekstra sikkerhet. Begge kan ikke styre på en gang.

Et tankesett som hjelper meg, men som kanskje skremmer vannet av andre er:

Ja, flyet kan dette ned. Det er fullt mulig.  Sjangsen er kanskje 0.0001%. . Sjangsen for at jeg skal dø av noe annet er 99.9999%.

Jeg erkjenner at det kan skje, men avdramatiserer det. Jeg skal jo dø uansett, men neppe i flystyrt.

I filmen som jeg så som var bygget på sann historie var det en dame som var redd som meg for å fly. Men sidepassasjer beroliget henne med at sjansen var nesten lik 0. Men der styrtet flyet. Så det er en sjanse tilstede men den er som du sier minimal. 

Det som skremmer meg mest er pilotfeil. Om piloten svikter så er det veldig kjipt. 

Anonymkode: 27fd8...6d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

En pilot er "pilot flying" og en pilot er "pilot monitoring". Typisk bytter de på det for hver tur. Pilot flying styrer flyet når det flys manuelt, og opererer ellers gass og autopilot. Pilot monitoring følger med på det pilot flying gjør og verifiserer det, leser sjekklister og kommuniserer med flygekontrolltjenesten. Skulle den ene piloten være ute av stand til å fly er det uproblematisk for den andre å operere flyet aleine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...