Gå til innhold

Hvordan ble du psykotisk?


Everybody

Anbefalte innlegg

For meg var det en veldig stressende tid. Jeg hadde OCD, sosial angst og depresjon. Tror også det handlet om genetikk. Hvordan var det for deg? Var det rus, stress eller genetikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blanding av rus og psykisk sammenbrudd. Hadde nok ikke skjedd uten rus.  

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Det er nok at jeg ikke tar medisiner så kaller de meg psykotisk og at jeg har symptomer på min sykdom, det er litt frustrerende men sånn er livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (49 minutter siden):

For meg var det en veldig stressende tid. Jeg hadde OCD, sosial angst og depresjon. Tror også det handlet om genetikk. Hvordan var det for deg? Var det rus, stress eller genetikk?

Jeg har Schizoaffektiv lidelse, og har ofte hatt psykotiske symptomer i bipolare episoder episoder og ellers. Vet ikke hva som utløser det, men noen ganger er det pga roting med medisiner. Men uansett lever sykdommen sitt eget liv, og det er ikke alltid at medisinene har så mye å si fra eller til. 

Anonymkode: 4de80...606

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
lyseblå skrev (58 minutter siden):

For meg var det høyt stress over lengre tid, og lite søvn. 

Men hva slags stress da? Alle stresser jo, bare tenk på småbarnsforeldre eller foreldre generelt. Så hva slags stress er det snakk om før man blir psykotisk? Det er selvsagt forskjellig for alle. Men vet ikke om du vil si hva du gjennomgikk? 

Anonymkode: a280e...35f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hva slags stress da? Alle stresser jo, bare tenk på småbarnsforeldre eller foreldre generelt. Så hva slags stress er det snakk om før man blir psykotisk? Det er selvsagt forskjellig for alle. Men vet ikke om du vil si hva du gjennomgikk? 

Anonymkode: a280e...35f

Som du sier er det jo individuelt. For meg var det en eksamen som varte i to uker der jeg absolutt følte at jeg ikke hadde noe kontroll i det hele tatt. Var flere netter jeg ikke sov, jeg glemte å spise og isolerte meg store deler av tiden. I tillegg til det er jeg også sårbar for å utvikle psykose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 28.5.2022 den 17.42):

Men hva slags stress da? Alle stresser jo, bare tenk på småbarnsforeldre eller foreldre generelt. Så hva slags stress er det snakk om før man blir psykotisk? Det er selvsagt forskjellig for alle. Men vet ikke om du vil si hva du gjennomgikk? 

Det er et ekstremt stress det er snakk om. OCD kan for eksempel være veldig stressende over tid hvis det ikke blir behandlet, det samme kan depresjon være. Husker du Moland og French i Kongo? Moland ble jo til slutt psykotisk pga all stresset det førte til å være der nede over lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hater egentlig å snakke om det. 
 

Men greit å gjøre det anonymt da. Jeg fikk en psykose i forbindelse med en mani. Var enormt belastende i ettertid, og nå. Jeg husker alt. Håper dette aldri, aldri, aldri skjer igjen. 
 

 

Anonymkode: a317e...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hater egentlig å snakke om det. 
 

Men greit å gjøre det anonymt da. Jeg fikk en psykose i forbindelse med en mani. Var enormt belastende i ettertid, og nå. Jeg husker alt. Håper dette aldri, aldri, aldri skjer igjen. 
 

 

Anonymkode: a317e...9db

Hva var det du var overbevist om i psykosen? Hvordan var psykosen din? 

Anonymkode: 4de80...606

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva var det du var overbevist om i psykosen? Hvordan var psykosen din? 

Anonymkode: 4de80...606

Jeg fikk beskjeder jeg trodde var ment direkte til meg fra «høyere makter» som viste seg gjennom tegn i naturen eller musikk. Følte meg ekstremt euforisk men samtidig helt på gråten hele tiden. Det var en sorg og en glede der samtidig som sloss om plassen. Når jeg landet så utviklet jeg paranoia og trodde en person forfulgte meg med hensikt om å drepe meg. Det var så grusomt. Som sagt. Dette må aldri skje igjen.. 

Anonymkode: a317e...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...