Gå til innhold

Beregning av uføretrygd


Glitter

Anbefalte innlegg

snusmumeriken96
Glitter skrev (26 minutter siden):

Da stemmer jo ikke satsen som står på Nav, som er 2,91 ganger grunnbeløpet som ung ufør. Betaler man 22% i skatt så kommer regnestykket på 21000 etter skatt. Også kommer barnetillegget i tillegg da. Vanlig uføretrygd på minstesats har jeg hørt andre si de får ca 18000 utbetalt. Sats for vanlig ufør er 2,41 eller hva det var. 

Hvorfor stemmer ikke satsene på Nav sine sider overens?

Ser at hvis man tar 36% i skattetrekk så kommer det på 17300 kr. Men fortsatt er det jo uten barnetillegg. 

Jeg søkte på hva man betaler i skatt og det stod 22%. Men det er kanskje lite.

Jeg betaler nok ofte for mye i skatt. Får ofte igjen de siste årene hele 10 000... fikk det i går 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Når du har en aspergerdiagnose så er du så godt som 100% sikker på å få ung ufør. 

Anonymkode: c5b16...8ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (1 time siden):

Hva mener du med minus 3000? Ung ufør er jo på ca 21 000 i mnd ifølge det jeg har regnet ut. 

Vanlig ufør 17900. 

Men får du ung uføre hvis du har jobbet tidligere?

Anonymkode: 5eee4...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men får du ung uføre hvis du har jobbet tidligere?

Anonymkode: 5eee4...73c

Det kan du få ja. 

Anonymkode: c5b16...8ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men får du ung uføre hvis du har jobbet tidligere?

Anonymkode: 5eee4...73c

 

nav.png

Anonymkode: c5b16...8ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (På 1.6.2022 den 16.40):

Hei. Prøver å finne ut hva jeg får i uføretrygd. Både vanlig uføretrygd og ung ufør. 

Vanlig uføretrygd er 2,48 g, og 1 g er 111 477. Dvs 276 462 kr. Så skal det skattes 22%? Blir det da 60 821 i skatt? Dvs netto inntekt 215 641? Noe som vil bli 17 970 per måned? 

Ung ufør er 2,91 g. DVS 324 398 kr, minus 71 367 i skatt = netto inntekt 253 031 kr = 21 085 per måned? 

Differansen mellom ufør og ung ufør blir altså ca 3000 i mnd? 

Men så er det barnetillegg. Det er på inntil 0,4 g per barn. Stemmer det at det er 42 000 ekstra per barn (minus skatt)? Det kan da ikke stemme? Og siden det er inntil 0,4 g, vil jeg få redusert barnetillegg siden de ikke bor hos meg? Synes det hørtes ganske mye ut med 84 000 minus skatt (22% skatt = 65 500) i året i barnetillegg? Regner jeg feil eller? 

Barnetillegget på AAP er 27 kr 5 dager i uken = 675 i mnd per barn = 8100 x 2 barn. Mener på at jeg får 675 kr hver 14 dag i barnetillegg på AAP, selv om de ikke bor hos meg. Men jeg har jo delt foreldreansvar selv om jeg kun er samværsforelder. 

Altså konklusjon: Uføretrygd 276 462 + barnetillegg 84 000 = 360 462 - 22% skatt = 281 161 kr netto i året ÷ 12 = 23 430 kr hver måned. 

Ung uføretrygd: 324 398 + barnetillegg 84 000 = 408 398 - 22% skatt = 318 551 kr netto ÷ 12 = 26 500 kr i måneden. 

Pluss 46 800 netto I året fra KLP/3900 i mnd. 

Så inntekt med vanlig uføretrygd, evt såpass mye i barnetillegg + KLP blir 327 961 netto ÷ 12 =  27 000?? 

Og ved ung ufør blir det 365 351 netto ÷ 12 = 30 445? 

Dette kan da ikke stemme? Jeg må ha missforstått dette med barnetillegget? Er vel mer nærliggende at det ligger på rundt det samme som AAP? Dvs 8000 per barn i året? 

Dette ble kanskje rotete. Men jeg ser ikke for meg at jeg får såpass greit betalt? 

Jeg har ikke finregnet på dette, men dersom bruttolønnen (dvs. uten barnetillegg) din blir over 3.5 G, så reduseres barnetillegget med 50% av summen som er over 3.5 G. 

Muligens kan også denne bestemmelsen være relevant for deg: "Hvis uføretrygd og barnetillegg overstiger 95 prosent av det som var inntekten din før du ble syk, blir barnetillegget redusert"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonym 2
Glitter skrev (2 timer siden):

Da stemmer jo ikke satsen som står på Nav, som er 2,91 ganger grunnbeløpet som ung ufør. Betaler man 22% i skatt så kommer regnestykket på 21000 etter skatt. Også kommer barnetillegget i tillegg da. Vanlig uføretrygd på minstesats har jeg hørt andre si de får ca 18000 utbetalt. Sats for vanlig ufør er 2,41 eller hva det var. 

Hvorfor stemmer ikke satsene på Nav sine sider overens?

Ser at hvis man tar 36% i skattetrekk så kommer det på 17300 kr. Men fortsatt er det jo uten barnetillegg. 

Jeg søkte på hva man betaler i skatt og det stod 22%. Men det er kanskje lite.

Skattetrekket for uføre er 8% Jeg som tjener 400 000 betaler 29% i skatt. Det er pga formue. Min sønn som ikke har lån eller formue betaler 22% skatt på 400 000. Min mann som tjener 850 000 betaler 33% skatt. Hvor har du fått 36% skatt fra? Jo høyere lønn man har, jo høyere skatt betaler man

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anonym 2 skrev (14 minutter siden):

Skattetrekket for uføre er 8% 

Det kommer helt an på hva trygden er. Uføretrygd skattlegges likt som arbeidsinntekt. Jeg har et skattetrekk på 34%.

Anonymkode: 5eee4...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym 2 skrev (14 minutter siden):

Skattetrekket for uføre er 8% Jeg som tjener 400 000 betaler 29% i skatt. Det er pga formue. Min sønn som ikke har lån eller formue betaler 22% skatt på 400 000. Min mann som tjener 850 000 betaler 33% skatt. Hvor har du fått 36% skatt fra? Jo høyere lønn man har, jo høyere skatt betaler man

Uføretrygd og annen pensjon skattes jo likt som lønnsinntekt. Det er jo flere ting som innvirker på hvor høyt skattetrekk man har,  men 8% er alt for lavt trekk for inntekter som blir såpass høy som den som beskrives her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kommer helt an på hva trygden er. Uføretrygd skattlegges likt som arbeidsinntekt. Jeg har et skattetrekk på 34%.

Anonymkode: 5eee4...73c

Men det trekkes vel ikke skatt alle måneder, så gjennomsnittlig blir det noe lavere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 2
frosken skrev (Akkurat nå):

Uføretrygd og annen pensjon skattes jo likt som lønnsinntekt. Det er jo flere ting som innvirker på hvor høyt skattetrekk man har,  men 8% er alt for lavt trekk for inntekter som blir såpass høy som den som beskrives her. 

Ja, jeg sjekket en gang til, skattetrekket for uføretrygd er 22%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 2
Anonym 2 skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg sjekket en gang til, skattetrekket for uføretrygd er 22%

Skattetrekket for  årsinntekt på 350 000 er 20% og skattetrekk for årsinntekt på 300 000 er 18%. Det er gjennomsnitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frosken skrev (5 minutter siden):

Men det trekkes vel ikke skatt alle måneder, så gjennomsnittlig blir det noe lavere?

Det stemmer. Det trekkes skatt i 10,5 mnd.

Anonymkode: 5eee4...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonym 2
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det kommer helt an på hva trygden er. Uføretrygd skattlegges likt som arbeidsinntekt. Jeg har et skattetrekk på 34%.

Anonymkode: 5eee4...73c

Da har du høyere skattetrekk enn meg som har vanlig lønnsinntekt. Jeg har et skattetrekk på 29%. Men da har du antagelig hatt en mye høyere lønn enn meg da du jobbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutes ago, frosken said:

Uføretrygd og annen pensjon skattes jo likt som lønnsinntekt. 

Alderspensjon har lavere skatt.

Anonymkode: 29acb...f83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Når du har en aspergerdiagnose så er du så godt som 100% sikker på å få ung ufør. 

Anonymkode: c5b16...8ef

De ser vel mer på funksjonsevne? Asperger er ikke et frikort for uføretrygd. 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men får du ung uføre hvis du har jobbet tidligere?

Anonymkode: 5eee4...73c

Ja, ung uføre kan man få hvis man ikke har jobbet opp nok grunnlag for en levelig uføretrygd og ble syk før 26 år. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

 

nav.png

Anonymkode: c5b16...8ef

Eneste jeg lurer på om Nav vil mene det er godt nok dokumentert som alvorlig før fylte 26. Diagnosene fikk jeg etter 26 år, selv om jeg er dokumentert syk før det. 

frosken skrev (3 timer siden):

Jeg har ikke finregnet på dette, men dersom bruttolønnen (dvs. uten barnetillegg) din blir over 3.5 G, så reduseres barnetillegget med 50% av summen som er over 3.5 G. 

Muligens kan også denne bestemmelsen være relevant for deg: "Hvis uføretrygd og barnetillegg overstiger 95 prosent av det som var inntekten din før du ble syk, blir barnetillegget redusert"

Hvis jeg får ung ufør som er 2,91 g pluss uførepensjon fra KLP så blir brutto inntekt 383 474 kr. Uten at jeg da har lagt inn barnetillegget da. 

3,5 g blir 390 169 kr. Så da er jeg akkurat under. 

Blir det ikke ung ufør så er jeg godt under. 

Hva regner de som inntekt før jeg ble syk? Jeg hadde 367 000 i grunnlønn pluss turnustillegg som gav meg ca 430 000 brutto i inntekt. Det oversriger vel ikke? Men tar de de tre årene før jeg ble syk så var jeg jo student med deltidsjobb. Så nattevakt som sykepleier hvor jeg ble raskt sykemeldt pga graviditet, også gikk jeg i ulønnet permisjon i seks mnd etter året med mammapermisjon, før jeg begynte i full jobb i 2016, og seks måneder senere falt jeg ut av arbeidslivet. Har jo laveste sats på AAP. Får utbetalt 6700 kr hver 14 dag og det er inkludert 675 i barnetillegg. 

Anonym 2 skrev (2 timer siden):

Skattetrekket for uføre er 8% Jeg som tjener 400 000 betaler 29% i skatt. Det er pga formue. Min sønn som ikke har lån eller formue betaler 22% skatt på 400 000. Min mann som tjener 850 000 betaler 33% skatt. Hvor har du fått 36% skatt fra? Jo høyere lønn man har, jo høyere skatt betaler man

8% 

Jeg har lest 22%. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 2
Glitter skrev (5 minutter siden):

De ser vel mer på funksjonsevne? Asperger er ikke et frikort for uføretrygd. 

Ja, ung uføre kan man få hvis man ikke har jobbet opp nok grunnlag for en levelig uføretrygd og ble syk før 26 år. 

Eneste jeg lurer på om Nav vil mene det er godt nok dokumentert som alvorlig før fylte 26. Diagnosene fikk jeg etter 26 år, selv om jeg er dokumentert syk før det. 

Hvis jeg får ung ufør som er 2,91 g pluss uførepensjon fra KLP så blir brutto inntekt 383 474 kr. Uten at jeg da har lagt inn barnetillegget da. 

3,5 g blir 390 169 kr. Så da er jeg akkurat under. 

Blir det ikke ung ufør så er jeg godt under. 

Hva regner de som inntekt før jeg ble syk? Jeg hadde 367 000 i grunnlønn pluss turnustillegg som gav meg ca 430 000 brutto i inntekt. Det oversriger vel ikke? Men tar de de tre årene før jeg ble syk så var jeg jo student med deltidsjobb. Så nattevakt som sykepleier hvor jeg ble raskt sykemeldt pga graviditet, også gikk jeg i ulønnet permisjon i seks mnd etter året med mammapermisjon, før jeg begynte i full jobb i 2016, og seks måneder senere falt jeg ut av arbeidslivet. Har jo laveste sats på AAP. Får utbetalt 6700 kr hver 14 dag og det er inkludert 675 i barnetillegg. 

8% 

Jeg har lest 22%. 

Ja, det var 8% på trygdeavgiften.  22% på hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anonym 2 skrev (21 minutter siden):

Ja, det var 8% på trygdeavgiften.  22% på hele.

Det kommer helt an på brutto inntekt, fradrag, og formue.

Anonymkode: 5eee4...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller jeg fikk "diagnosen" alvorlig dramatisk funksjonsfall før 25, og alvorlig depresjon og bulumi. Men Asperger, bipolar, borderline osv kom året etter jeg fylte 26. Men har jo hatt det før det også. Jeg bare holdt meg unna alt av psykiatri. 

Men jeg kan blant annet vise til å ha hatt 9 jobber på 8 år og det var fordi jeg ikke klarte arbeidslivet. Men fortsatt oppsøkte jeg ikke hjelp. Min mor burde fått meg I bup, men gjorde ikke det. Men hadde høyt fravær på skole og måtte ha legeerklæring for å få godkjent fravær og holdt på å droppe ut av skole flere ganger. 

Frykter bare det er for lite god dokumentasjon før jeg knakk helt sammen og sluttet å fungere da jeg var 25. 

Jeg ble tatt ut av barnehagen fordi jeg taklet det ikke, og skolen merket det var noe galt, men de lot det bare skure og gå. Så. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (4 timer siden):

De ser vel mer på funksjonsevne? Asperger er ikke et frikort for uføretrygd. 

 

Det sa jeg ikke heller, men det er noe du er født med og som for svært mange gir en begrenset og varierende arbeidsevne. Jeg kjenner i hvert fall ingen med asperger som har fått avslag, og jeg har selv familie som jobber innen NAV som sier at sjansen for å ikke få ung ufør med den diagnosen er mikroskopisk.

Anonymkode: c5b16...8ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...