Gå til innhold

Psykiater som avslutter uten samtale med pasient eller henvise videre


Darkstar99

Anbefalte innlegg

Hei

Håper noen kan hjelpe her?

Hva gjør man i følgende situasjon:

psykiater slutter å ta tlf, sekretær gir ikke timer eller svar. Psykiater med avtale, ikke Dps 
Får da en kommuneansatt til å avtale med meg om å ringe fra henne og snakke med han sammen.

kommuneansatt (ikke vært god støtte for pasient, men motarbeider og sørger for pasient ikke får hjelp den trenger) ringer uten vedkommende tilstede- tilbakemelding: psykiater måtte ha pause i en mnd-trengte ikke ny henvisning.

over 1 mnd går pasient får ikke tak i psykiater- kommuneansatt gjentar samme opplegg, ringer uten vedkommende tilstede: tilbakemelding pasient: han har avsluttet deg.

pasient i sjokk- kommunearbeider vil ikke være behjelpelig med mer ang dette, ei heller sende skriftlig hva som ble fortalt og snakket om.

pasient oppegående med samtykke. Føler overtramp blant annet.
 

ikke vært mye elller lang oppfølging fra psykiater, men det er kun det personen har. 
pasienten er i en situasjon hvor den fysiske helsen er alvorlig og omfattende, samt livssituasjon. Har ny fastlege som ikke er trygg med, og har Ila et år, hatt lite tid hos denne legen, da legen er mye borte samt blitt et anstrengt forhold, kvier seg for å dra dit da de få gangene ikke har vært bra. Så har vansker for å ha kontakt med denne legen. Blir syk fysisk pga stresset en uke før en time der grunnet kvier seg.

 

pasienten har da medisiner hos psykiater, viktig isforhold til mange praktiske og andre ting samt trenger sårt psykiater. 
 

grunnet helsesituasjon er det lenge før pasienten har mulighet å ta opp dette med legen. Det er lang ventetid og ser det som tungt grunnet helse, livssituasjon og begynne med ny.

 

Dette kan da umulig være lov???

Vil prøve å få tak i psykiater før ferie, har som sagt medisiner der også. Trenger noe slagkraft slik at psykiater tar tlf evt svarer Mail mm.
 

pasient har alvorlig depresjon og angst og pstd. Men fysisk må prioriteres hos lege.

 

håper omklarende forklart og på noen gode svar raskt

 

på forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du trenger ikke gå til psykiater for å få medisiner. Fastlege skriver ut han og. 

Hva er greia med all psykiater obsessions her på forumet? 

Anonymkode: b8f5d...ec8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du (forutsetter at det er du som er pasienten, men vet ikke...) noen gang startet opp å gå i behandling hos denne psykiateren, plikter han å sende en epikrise til fastlegen din (og ev. kopi til deg om du ønsker). Dette skal skje innen en fastsatt tid ifølge regelverket - et par-tre uker om jeg husker riktig.

Husk at fastlegen er til for å hjelpe deg og vil deg ditt beste - selv om h*n er ny. Du må på et tidspunkt begynne hos en ny fastlege, så like greit å hoppe i det. Ikke sant? Jeg husker at jeg gruet meg fælt da jeg byttet fastlege for halvannet år siden. Jeg valgte å være ærlig om det overfor den nye legen - og verken min eller din lege er nok ukjent med den problematikken. Lykke til. Husk at han har blitt lege fordi han ønsker å hjelpe mennesker. Om det ikke skulle fungere, kan du ev. forsøke å bytte lege igjen (lettere sagt enn gjort i disse dager...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (På 7.6.2022 den 11.05):

Om du (forutsetter at det er du som er pasienten, men vet ikke...) noen gang startet opp å gå i behandling hos denne psykiateren, plikter han å sende en epikrise til fastlegen din (og ev. kopi til deg om du ønsker). Dette skal skje innen en fastsatt tid ifølge regelverket - et par-tre uker om jeg husker riktig.

Husk at fastlegen er til for å hjelpe deg og vil deg ditt beste - selv om h*n er ny. Du må på et tidspunkt begynne hos en ny fastlege, så like greit å hoppe i det. Ikke sant? Jeg husker at jeg gruet meg fælt da jeg byttet fastlege for halvannet år siden. Jeg valgte å være ærlig om det overfor den nye legen - og verken min eller din lege er nok ukjent med den problematikken. Lykke til. Husk at han har blitt lege fordi han ønsker å hjelpe mennesker. Om det ikke skulle fungere, kan du ev. forsøke å bytte lege igjen (lettere sagt enn gjort i disse dager...).

som prøvd å beskrevet så er det komplisert sak.

fysiske helse er meget ille og omfattende og fastlege(trenger en ny) har lite kapasitet og kan kun ta en problemstilling hver gang. 
 

psykiater har ikke snakket med pasient, ikke laget papirer osv.

 

hva kan man gjøre?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Darkstar99 skrev (7 timer siden):

som prøvd å beskrevet så er det komplisert sak.

fysiske helse er meget ille og omfattende og fastlege(trenger en ny) har lite kapasitet og kan kun ta en problemstilling hver gang. 

Akkurat dette er dessverre velkjent med dagens fastlegesystem slik mange leger praktiserer sine timer. Det jeg hører at mange anbefaler, inkl. leger selv, er at man bestiller en time, gjerne lager en liste med problemer, og velger ut ett problem som tas opp i en time. Og ny time fastsettes for å ta opp neste problemstilling på listen. Ev. kan en se om det er mulig å få bestille dobbelt fastlegetime. Tungvint, men slik er det når en fastlege har 1.500 og mer på sin pasientliste... En lege har avsatt 15 minutter på seg, og på denne tiden skal h*n gjennomføre timen, journalføre og avslutte. Tiden går fort. Enkelte temaer kan kanskje løses gjennom e-konsultasjon? Selv benytter jeg meg en del av det om det ikke krever personlig oppmøte, men da må en også finne seg i at det kan ta litt tid og svarene en får er ikke svært utfyllende.

Darkstar99 skrev (7 timer siden):

psykiater har ikke snakket med pasient, ikke laget papirer osv.

 

hva kan man gjøre?

Den problemstillingen der forstår jeg ikke helt... Har psykiater rett og slett avvist pasienten? Det står i Helsepersonelloven at kontakt med pasient skal journalføres, også begrunnes om kontakt avlyses ville jeg tro - fra begge partes side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Darkstar99 skrev (10 timer siden):

som prøvd å beskrevet så er det komplisert sak.

fysiske helse er meget ille og omfattende og fastlege(trenger en ny) har lite kapasitet og kan kun ta en problemstilling hver gang. 
 

psykiater har ikke snakket med pasient, ikke laget papirer osv.

 

hva kan man gjøre?

 

 

Du kan ta kontakt med pasientombudet og få dem til å hjelpe deg. Høres ut som om du trenger en ryddigere avslutning på kontakten med psykiateren, og så skal det selvfølgelig også skrives en epikrise til din fastlege som du kan få kopi av. 

Pasient- og brukerombudet (pasientogbrukerombudet.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eva Sofie skrev (På 9.6.2022 den 12.14):

Akkurat dette er dessverre velkjent med dagens fastlegesystem slik mange leger praktiserer sine timer. Det jeg hører at mange anbefaler, inkl. leger selv, er at man bestiller en time, gjerne lager en liste med problemer, og velger ut ett problem som tas opp i en time. Og ny time fastsettes for å ta opp neste problemstilling på listen. Ev. kan en se om det er mulig å få bestille dobbelt fastlegetime. Tungvint, men slik er det når en fastlege har 1.500 og mer på sin pasientliste... En lege har avsatt 15 minutter på seg, og på denne tiden skal h*n gjennomføre timen, journalføre og avslutte. Tiden går fort. Enkelte temaer kan kanskje løses gjennom e-konsultasjon? Selv benytter jeg meg en del av det om det ikke krever personlig oppmøte, men da må en også finne seg i at det kan ta litt tid og svarene en får er ikke svært utfyllende.

Den problemstillingen der forstår jeg ikke helt... Har psykiater rett og slett avvist pasienten? Det står i Helsepersonelloven at kontakt med pasient skal journalføres, også begrunnes om kontakt avlyses ville jeg tro - fra begge partes side.

Ja psykiater har avvist pasienten uten samtale eller noe som helst!

pasienten alvorlig fysisk syk.

Hvilket lovverk kan en henvise til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (På 9.6.2022 den 12.58):

Du kan ta kontakt med pasientombudet og få dem til å hjelpe deg. Høres ut som om du trenger en ryddigere avslutning på kontakten med psykiateren, og så skal det selvfølgelig også skrives en epikrise til din fastlege som du kan få kopi av. 

Pasient- og brukerombudet (pasientogbrukerombudet.no)

Ja det er rett. Problemet er at det er krevende prosess og pasient alvorlig fysisk syk så en tung situasjon.

er ikke lovverket slik at psyk må snakke med pasienten før avslutting samt om han ikke vil eller ønsker pasienten lengre må henvise til ny psyk, samt epikriser mm? Han sitter på livs nødvendige opplysninger om pasienten (noe som virkelig er behov for å få til lege og i Helsenorge, da det er mangler og feil i journaler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Darkstar99 skrev (8 timer siden):

Ja det er rett. Problemet er at det er krevende prosess og pasient alvorlig fysisk syk så en tung situasjon.

er ikke lovverket slik at psyk må snakke med pasienten før avslutting samt om han ikke vil eller ønsker pasienten lengre må henvise til ny psyk, samt epikriser mm? Han sitter på livs nødvendige opplysninger om pasienten (noe som virkelig er behov for å få til lege og i Helsenorge, da det er mangler og feil i journaler)

Psykiater plikter å skrive en epikrise, og å gi forsvarlig behandling. Hva som innebærer faglig forsvarlig behandling er noe som må vurderes i hvert enkelt tilfelle. Jeg tror fortsatt dette er en sak for Pasientombudet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (3 timer siden):

Psykiater plikter å skrive en epikrise, og å gi forsvarlig behandling. Hva som innebærer faglig forsvarlig behandling er noe som må vurderes i hvert enkelt tilfelle. Jeg tror fortsatt dette er en sak for Pasientombudet. 

Vet du mer om hva som er deres plikter?

 

ja det er det nok, bare at det er en tung prosess tenker jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Darkstar99 skrev (1 time siden):

Vet du mer om hva som er deres plikter?

 

ja det er det nok, bare at det er en tung prosess tenker jeg?

Poenget med Pasientombudet er at de vil hjelpe deg med en henvendelse til psykiateren. De er jo ikke en klageinstans, bare en instans som skal bidra til at folk får best mulig hjelp. Dermed skal det heler ikke være noen tung prosess:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (På 15.6.2022 den 14.18):

Poenget med Pasientombudet er at de vil hjelpe deg med en henvendelse til psykiateren. De er jo ikke en klageinstans, bare en instans som skal bidra til at folk får best mulig hjelp. Dermed skal det heler ikke være noen tung prosess:-)

Kan man få hjelp over tlf og nett? Uten oppmøte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...