Gå til innhold

Finnes det hurtigvirkende medisin mot depresjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det finnes jo hurtigvirkende medisin mot angst og tankekjør, men hva med depressive anfall? Noe man kan ta når man plutselig får en sterk nedtur?

Anonymkode: 87cb9...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er vel veldig kontroversielt å skrive noe om vanedannende medisiner her inne, men Nobligan (Tramadol) kan ha en rask antidepressiv effekt. I USA brukes denne "off-label" til behandling av depresjon. Dette er jo en vanedannende smertestillende så det er sagt, men den påvirker seratonin nivået. Er vel derfor man skal være forsiktig med å blande denne og SSRI i fare for å få serotonergt syndrom.

Selv fikk jeg disse grunnet smerter for mange år siden og merket den antidepressive effekten umiddelbart. Brukte 50mg i en del år. 

Anonymkode: 3e0a3...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Er vel veldig kontroversielt å skrive noe om vanedannende medisiner her inne, men Nobligan (Tramadol) kan ha en rask antidepressiv effekt. I USA brukes denne "off-label" til behandling av depresjon. Dette er jo en vanedannende smertestillende så det er sagt, men den påvirker seratonin nivået. Er vel derfor man skal være forsiktig med å blande denne og SSRI i fare for å få serotonergt syndrom.

Selv fikk jeg disse grunnet smerter for mange år siden og merket den antidepressive effekten umiddelbart. Brukte 50mg i en del år. 

Anonymkode: 3e0a3...87b

Takk for tips! 

Anonymkode: 87cb9...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

hva med depressive anfall? Noe man kan ta når man plutselig får en sterk nedtur?

Diagnose bør være basis for all behandling. Det du beskriver er sannsynligvis noe helt annet enn den sykdommen som har fått navnet depresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (6 timer siden):

Diagnose bør være basis for all behandling. Det du beskriver er sannsynligvis noe helt annet enn den sykdommen som har fått navnet depresjon.

Har dystmi som diagnose. Får av og til dobbelt-depresjon, og det er da jeg kunne ønske at det fantes noe å ta for å komme opp igjen. 

Anonymkode: 87cb9...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har dystmi som diagnose. Får av og til dobbelt-depresjon, og det er da jeg kunne ønske at det fantes noe å ta for å komme opp igjen. 

Anonymkode: 87cb9...479

Jeg har også Dystymi. Irriterende egentlig. At jeg liksom hele tiden må være redd for at jeg aldri vil bli helt glad. Kanskje jeg har for høye forventninger til det. Men jeg har nå diagnosen. Har vurdert å spørre legen selv, men er redd for at jeg skal bli «narkoman» og hva skjer når jeg evt slutter på de? 
Jeg prøver liksom å finne ut hva det er som gjør at jeg er slik. Kanskje har jeg bare høye forventninger til livet.. eller jeg har for lave serotonin nivåer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (42 minutter siden):

Med dystymi må jeg spørre: Går du fast på høye doser SSRI eller SNRI?

Nei, vet ikke hva som er høyt, men 20 mg cipralex

Anonymkode: 87cb9...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis effekten ikke er tilfredsstillende, anbefaler jeg at en diskuterer en doseøkning med lege/psykiater. Serumkonsentrasjonsmåling hører med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Har dystmi som diagnose. Får av og til dobbelt-depresjon, og det er da jeg kunne ønske at det fantes noe å ta for å komme opp igjen. 

Anonymkode: 87cb9...479

Har du fått god innføring i kognotiv terapi? Er det som er årsaken til at min dystymi fungerer langt bedre nå enn for 5 år siden, eneste antideppresiva gjorde var å legge på meg nesten 30 kg 😕

Anonymkode: 4c200...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Har dystmi som diagnose. Får av og til dobbelt-depresjon, og det er da jeg kunne ønske at det fantes noe å ta for å komme opp igjen. 

Anonymkode: 87cb9...479

Har du fått god innføring i kognotiv terapi? Er det som er årsaken til at min dystymi fungerer langt bedre nå enn for 5 år siden, eneste antideppresiva gjorde var å legge på meg nesten 30 kg 😕

Anonymkode: 4c200...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.6.2022 den 18.48):

Det finnes jo hurtigvirkende medisin mot angst og tankekjør, men hva med depressive anfall? Noe man kan ta når man plutselig får en sterk nedtur?

Anonymkode: 87cb9...479

Sier ikke at det er riktig for deg. Men det finnes. Ketamin. Ikke til å "fikse" selv, men som behandling foreskrevet av lege, administrert kontrollert, observert av helsepersonell. 

Anonymkode: 9ec6b...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...