Gå til innhold

Hva er den beste romanen du har lest?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Vendi

Har jo lest noen, men ble nylig minnet på en jeg leste i min pure ungdom som gjorde et uutslettelig inntrykk på meg. Det er Tornefuglene (The Thornbirds) av Colleen Mccullough.

Serien med samme navn gikk på TV da jeg var veldig ung. Elsket serien og lånte boka på biblioteket etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er den beste romanen du har lest?

Anonymkode: a6ac3...413

Umulig å nevne kun 1... Øverst på lista troner nok, på en delt førsteplass, "Folket på Innhaug" - kvartetten av Anne Karin Elstad, har lest dem og hørt dem på lydbok 6-7 ganger, sammen med "Søsterklokkene" og "Hekneveven" av Lars Mytting (nr. 3 "Skråpånatta" skal komme i oktober!!!). Elsker disse, men det er mange andre, også Krim romaner, som kommer høyt på lista hos meg. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @Lillemus, umulig å velge én, dessuten er jeg mer mottakelig for god litteratur i noen perioder enn i andre.

Bøker jeg husker som har gjort stort inntrykk er Forbrytelse og straff av Dostojevskij, Prosessen av Kafka, Vi de druknede av Karsten Jensen, Den lukkede bok av Jette Kaarsbøl, alt av Hamsun - utrolig vakkert. Dette var ikke noen nøye gjennomtenkt liste, en annen dag ville jeg sikkert kommet på flere andre bøker som burde vært med.

Kan av og til savne å bli så totalt grepet av bøker, slik jeg ble da jeg var en del yngre; jeg levde meg helt inn i bøkene på en annen måte enn jeg gjør i dag.

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av bøker lest i voksen alder vil jeg særlig anbefale Margaret Atwoods MaddAddam-trilogi (burde fått Nobelpris spør du meg!).

Dessuten Hillary Mantels bøker om Thomas Cromwell. Siste vil jeg anbefale å høre på engelsk (Audible-versjonen er fantastisk!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Som de andre sier, det er umulig å velge. Som Lillemus,  vil jeg også trekke frem " Folket på Innhaug " av Anne Karin Elstad som en av de største leseopplevelsene.  Kan være fordi jeg var ung da jeg leste bøkene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida skrev (1 time siden):

Som de andre sier, det er umulig å velge. Som Lillemus,  vil jeg også trekke frem " Folket på Innhaug " av Anne Karin Elstad som en av de største leseopplevelsene.  Kan være fordi jeg var ung da jeg leste bøkene. 

Jeg har lest dem 6-7 ganger fra jeg var 30-52. Griner mer for hver gang... 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har John Steinbeck høyt oppe på lista, spesielt "Vredens druer" gjorde inntrykk.

Etter en veldig spesiell tur til det "norske" miljøet i Midtvesten i USA på 80-tallet, leste jeg mye som handlet om utvandringstiden, både skjønnlitteratur og fakta.  Ingen slår Mobergs bøker (som "alle" har sett filmversjonen av) etter min mening, dem har jeg faktisk også lest på originalspråket. 

Kerstin Ekman liker jeg også godt, spesielt "Hendelser ved vann".

Mine krimfavoritter er Johan Theorin og Karin Fossum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikkelsbær

Hamsun har satt sine spor i meg, men av "nyere" bøker som har gitt inntrykk vil jeg framheve "Bli hvis du kan - reis hvis du må" av Helga Flatland. Også "Nåde" av Linn Ullmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ungdom leste jeg flere bøker av Dostojevskij og likte "Forbrytelse og straff" godt. Som yngre voksen. Jeg har også lest flere bøker av Haruki Murakami som jeg også syntes var bra (f.eks Trekkoppfuglen). The Beatles av Saabye Christensen pluss Elling-bøkene av Ambjørnsen må nevnes.

Så langt høres jeg nesten intellektuell ut. Jeg likte alle bøkene over, men hvis jeg skal være helt ærlig er det andre bøker som har gjort mer inntrykk på meg:

Neil Gaiman: Neverwhere og American Gods

Douglas Adams Hitchhiker's Guide to the galaxy (trilogi på fire bøker)

Stephen King: Dark Tower serien

Rettelse:  Jeg glemte "The Road" av Cormac McCarthy!!

Grusom og nihilistisk bok. Lar seg ikke gjenskape på film.

Endret av Grendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

laban skrev (17 minutter siden):

Originalt 😉

Det er flere trilogier som brått har fått både 4 og 5 i serien... 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (Akkurat nå):

Det er flere trilogier som brått har fått både 4 og 5 i serien... 😉

Men de beholder betegnelsen trilogi? En trio som utvider, går gjerne over til å kalle seg kvartett eller kvintett, men det er kanskje annerledes i musikkens verden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til mange av de bøkene som allerede er nevnt, står «Gulldronning, perledronning» av Margaret Skjelbred høyt på min liste. En rørende og vakker liten bok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Lillemus skrev (18 timer siden):

Jeg har lest dem 6-7 ganger fra jeg var 30-52. Griner mer for hver gang... 😂 

Jeg har aldri lest dem 😮

Bør kanskje det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

"Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede" av Jan Wiese, troner nok høyest. En liten perle av en bok, som jeg leste første gang som 20 åring, og som jeg har leste om igjen kun én gang.

Ellers kan jeg nevne:

• Pan - Knut Hamsun
  • Du er så lys, av Tore Renberg (andre bøker av ham er også veldig fine)
  • Søsterklokkene og Hekneveven og Lars Mytting
  • Blå, av Maja Lunde
  • Mengele Zoo, av Gert Nygårsdshaug
  • Veien til Jerusalem, Tempelridderen og Riket ved veiens ende (trilogi), av Jan Guillou
  • Edvard Hoem sine bøker, f.eks. Mors og fars historie, Slåttekar i himmelen, Jordmor på jorda +++
  • Rosens navn, av Umberto Eco
  • Björnstad og Vi mot dere, av Fredrik Backman (+ flere andre bøker av ham)

En god bok for meg, skal både ha en god driv, et godt språk og en fortelling jeg fascineres av 🙂 Hvis språket er dårlig, blir jeg irritert, og får ikke noe godfølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (1 time siden):

Som ungdom leste jeg flere bøker av Dostojevskij og likte "Forbrytelse og straff" godt. Som yngre voksen. Jeg har også lest flere bøker av Haruki Murakami som jeg også syntes var bra (f.eks Trekkoppfuglen). The Beatles av Saabye Christensen pluss Elling-bøkene av Ambjørnsen må nevnes.

Så langt høres jeg nesten intellektuell ut. Jeg likte alle bøkene over, men hvis jeg skal være helt ærlig er det andre bøker som har gjort mer inntrykk på meg:

Neil Gaiman: Neverwhere og American Gods

Douglas Adams Hitchhiker's Guide to the galaxy (trilogi på fire bøker)

Stephen King: Dark Tower serien

Rettelse:  Jeg glemte "The Road" av Cormac McCarthy!!

Grusom og nihilistisk bok. Lar seg ikke gjenskape på film.

Må skrive under på Elling-bøkene og The Road. Fantastiske bøker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...