Gå til innhold

Mini Pride for barn mellom 4 og 8 år: Koselig med drag for barna?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva tenker du om dette? Er det uproblematisk å holde drag-show og formidle skeiv tematikk for små barn?

https://www.oslopride.no/event/drag-for-barna

Elektra Puzzz har tatt med seg reisekofferten sin til Minipride og kommer til å trekke opp et par fortellinger fra den! Det blir fortellinger om det å bryte med normer og kjenne seg litt annerledes- og det kan være en superstyrke!  Dragartist Elektra Puzzz elsker å bytte på hvordan hen ser ut, alt etter som hvordan hen føler seg fra dag til dag. Katinka Steensgaard/ Elektra Puzzz er en erfaren dragartist kjent fra blant annet dragkollektivet Princessilicious og dragshowkonseptet Open Drag Stage. Steensgaard er pedagog, artist og produsent, og skrev sin master om dragkinguttrykket og maskulinitet i 2022. Videre har hun og holdt høytlesninger og formidlinger for barn med skeiv tematikk i samarbeid med blant annet Deichman og Litteraturhuset.

Dronningtimen er en magisk stund som skiller seg fra det barn og foreldre opplever i det daglige. Her inntar dragartist Nabi Yeon Geisha tronen og forteller eventyr med en skeiv tvist, som åpner opp for at barna kan få fantasere og drømme seg bort til en vakrere, rausere og morsommere verden, der alle barn kan være prinser og prinsesser om de vil – uansett hvem de eller er.

Anonymkode: e14e6...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er usmakelig. Jeg har alltid vært imot å dra barn med inn i politikk- og livssynsmarkeringer. Det gjorde en i Tyskland før og under krigen og i DDR etter krigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har muligens fortalt dette før, men jeg tenker stadig på denne historien. 

En liten gutt i barnehagealder begynte å gråte etter å ha lagt seg om kvelden. Far kommer inn og spør hva som er galt og hvorfor han gråter og er lei seg. Da sier gutten at han er redd for at han må bli jente når han blir større, for han hadde lært i barnehagen at grensene mellom kjønnene ikke eksisterte og at det var like bra å bli jente når man var gutt og bli gutt når man var jente.

Det var en far som fortalte dette. Fortsetter det sånn vokser det opp en hel generasjon kjønnsforvirrede individer med store psykiske problemer. Det er bare for myndighetene til å legge til rette for å få utdannet flere leger og psykologer først som sist, og bygge ut mentalsykehusene. 

Anonymkode: d5b87...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pride er en politisk bevegelse på linje med kvinnedagen og 1. Mai.

Selve showet de beskriver er sikkert harmløst, men jeg synes ikke man skal trekke 4-åringer inn i politiske bevegelser, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dronningtimen er en magisk stund som skiller seg fra det barn og foreldre opplever i det daglige. Her inntar dragartist Nabi Yeon Geisha tronen og forteller eventyr med en skeiv tvist, som åpner opp for at barna kan få fantasere og drømme seg bort til en vakrere, rausere og morsommere verden, der alle barn kan være prinser og prinsesser om de vil – uansett hvem de eller er.

Jeg forstår ikke helt hvorfor det trengs "en skeiv tvist" for at små barn skal kunne fantasere om at de er prinser, prinsesser, Tarzan, Tingeling eller reinsdyret Rudolf. Er det virkelig slik at "det barn og foreldre opplever i det daglige" er at barns drømmer blir skarpt korrigert fordi de er urealistiske pga. kjønn?

I våre dager møter ungene så mange forskjellige typer familier med varierende antall mødre og fedre, at de fleste får med seg at det finnes et mye større mangfold enn den gammeldagse kjernefamilien. Sånt synes jeg er helt greit at de snakker om i barnehagen og småskolen, det kan hende de har noen gode eksempler i klassen / gruppen også. Kjønnsinkongruens og den slags synes jeg man kan vente med å lære barn om, til de nærmer seg puberteten. Barnehagebarn er så små og umodne at de lett kan få et helt feil inntrykk av hva dette handler om. 

Jeg innrømmer at jeg reagerer med uro på at antall unge jenter som vil skifte kjønn, har økt så veldig. Jeg frykter at det har med kjønnsroller å gjøre, men jeg håper for så vidt at jeg tar feil. Jeg synes små jenter som liker å leke uvørent og bråkete og misliker penkjoler og dilldall, skal få signaler om at dette er en helt grei måte å være jente på, ikke om at de kanskje egentlig er gutter. Jeg har selv vært et svært lite feminint jentebarn en gang, men jeg er slett ikke født i feil kropp, og jeg er glad for at ingen foreslo det for meg. Det er selvsagt også helt greit at små gutter har andre interesser enn gravemaskiner og boksing, men det er langt færre unge menn som vil bli kvinner enn omvendt. Og nei, jeg er ikke generell motstander av kjønnskorrigering, men "løsningen" for jenter som ikke trives med kvinnerollens idealer om utseende og interesser, er ikke nødvendigvis hormoner og kirurgi.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (4 timer siden):

Det er usmakelig. Jeg har alltid vært imot å dra barn med inn i politikk- og livssynsmarkeringer. Det gjorde en i Tyskland før og under krigen og i DDR etter krigen.

Mener du at AUF er usmakelig, og at de som ble drept 22. juli ble utsatt for noe usmakelig før de døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har muligens fortalt dette før, men jeg tenker stadig på denne historien. 

En liten gutt i barnehagealder begynte å gråte etter å ha lagt seg om kvelden. Far kommer inn og spør hva som er galt og hvorfor han gråter og er lei seg. Da sier gutten at han er redd for at han må bli jente når han blir større, for han hadde lært i barnehagen at grensene mellom kjønnene ikke eksisterte og at det var like bra å bli jente når man var gutt og bli gutt når man var jente.

Det var en far som fortalte dette. Fortsetter det sånn vokser det opp en hel generasjon kjønnsforvirrede individer med store psykiske problemer. Det er bare for myndighetene til å legge til rette for å få utdannet flere leger og psykologer først som sist, og bygge ut mentalsykehusene. 

Anonymkode: d5b87...920

Hvor mange år tror du er til verdens undergang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Savannah skrev (42 minutter siden):

Hvor mange år tror du er til verdens undergang?

Tja, maks 10 år. 

Anonymkode: d5b87...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (3 timer siden):

Mener du at AUF er usmakelig, og at de som ble drept 22. juli ble utsatt for noe usmakelig før de døde?

Ikke meg du siterer, men svarer allikevel. Det er vel en vesentlig forskjell på små barn som blir fortalt ting og ungdommer som velger selv hva de vil gjøre og tro på.  Overhode ikke sammenlignbart 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (5 timer siden):

Mener du at AUF er usmakelig, og at de som ble drept 22. juli ble utsatt for noe usmakelig før de døde?

Var de mellom 4 og 8 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (11 timer siden):

Det er usmakelig. Jeg har alltid vært imot å dra barn med inn i politikk- og livssynsmarkeringer. Det gjorde en i Tyskland før og under krigen og i DDR etter krigen.

Nå blir jo barn påvirket av sine foreldre og oppvekstmiljø uansett da. Politisk syn og livssyn går ofte i "arv" faktisk, det er det mange eksempler på. Barn blir farget. Er du ateist eller kristen er det stor sjanse for at barna dine også blir det. 

Du nevner markeringer spesielt. Dro du aldri med deg barna dine i øvrig familie eller venners dåp, konfirmasjon og bryllup? Vil tro du har fått en del invitasjoner til sånne markeringer opp gjennom tidene, også da du hadde små barn. Å holde barn helt borte fra politikk og livssynspåvirkning er umulig. 

Anonymkode: d5b87...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dro du aldri med deg barna dine i øvrig familie eller venners dåp, konfirmasjon og bryllup?

Nei, jeg gjorde ikke det. Men det har andre grunner. Men jeg dro dem aldri med i offentlige markeringer som demonstrasjonstog og lignende.

Men ja, du har rett i at barn påvirkes av sine foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (11 timer siden):

Var de mellom 4 og 8 år?

Den yngste som var drept var 14 år, men det fantes mindre barn på øya.  Det kom kritikk fra andre land, og sammenligning med nazi-Tyskland, som gikk på å samle barn og unge på en leir for hjernevasking.  14-åring er barn, men du har kanskje andre grenser.  Jeg husker godt sorgen og sinnet over de uttalelsene hos oss i Ap.

Å kalle Pride som er et festtog for å markere menneskeheter for usmakelig er ganske provoserende.  Det du sier er at mine barnebarn ikke kan gå i Pride tog for å markere sine rettigheter og sin families.  Det er som å si at barn, uansett, skulle ikke komme i nærheten av 'Black live matters'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (13 timer siden):

Ikke meg du siterer, men svarer allikevel. Det er vel en vesentlig forskjell på små barn som blir fortalt ting og ungdommer som velger selv hva de vil gjøre og tro på.  Overhode ikke sammenlignbart 

Der er jeg uenig.  Når slutter barn å være barn og blir ungdom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (13 minutter siden):

Der er jeg uenig.  Når slutter barn å være barn og blir ungdom?

De er iallefall tenåringer fra 13 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (28 minutter siden):

Når slutter barn å være barn og blir ungdom?

Meg bekjent begynner en å få noen rettigheter til medvirkning når en er 12 - bl.a. til hvor en skal bo ved skilsmisse. Seksuell lavalder er 16 år, men det er også en skjerpende straff om det begås mot noen under 14 år. Etter helselovene er det 16 år. Jeg kjenner ikke til noen regler for noe som har med modenhet/voksenhet å gjøre som er under 12 år. 4-8 er i hvert fall definitivt barn - små barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (2 minutter siden):

Meg bekjent begynner en å få noen rettigheter til medvirkning når en er 12 - bl.a. til hvor en skal bo ved skilsmisse. Seksuell lavalder er 16 år, men det er også en skjerpende straff om det begås mot noen under 14 år. Etter helselovene er det 16 år. Jeg kjenner ikke til noen regler for noe som har med modenhet/voksenhet å gjøre som er under 12 år. 4-8 er i hvert fall definitivt barn - små barn.

4 - 8 år og 12 - 16 år kan ha det gøy i Pride parade på sine premisser.  De kan også kose seg på 1. mai og jeg har selv hatt med meg barn ved slike markeringer.  Jeg gikk også sammen med Kim Friele i Pride parade for noen år siden og hadde med meg mitt barnebarn i en vogn.  Jeg forstår deg slik at du synes det er usmakelig.

 

kupton skrev (8 timer siden):

Nei, jeg gjorde ikke det. Men det har andre grunner. Men jeg dro dem aldri med i offentlige markeringer som demonstrasjonstog og lignende.

Det første jeg tenkte da jeg leste dette at det måtte ha med syvende dags adventister å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...