Gå til innhold

Voldsom angst og panikk!!


Runar90

Anbefalte innlegg

Hei! Første gang jeg skriver her. Jeg har slitt med angst i over 20 år. Også slitt med alkoholmisbruk og spillavhengighet. Ikke drukket på 3 mnd nå. Jeg hadde en alvorlig autoimmun blodsykdom i hele barndommen.

Den har kommet til å prege meg helt til den dag idag. Idag er jeg 47 år. Jeg har to eldre søsken. Pga at jeg var så syk så ble jeg veldig overbeskyttet av mine foreldre, særlig min mor. Har liksom vært vant til å få alt servert i hendene hvis dere skjønner...

T.o.m i voksen alder behandlet min mor meg noen ganger som om jeg fortsatt var 10 år...Måtte sende melding når jeg kom hjem etter å ha vært ute bare f.e.k.s....

I aug 2019 gikk min mor plutselig bort. Har en 5 år gammel datter. Forholdet med moren endte i okt 2020. Jeg flyttet for meg selv. Jobbet 12 år som konduktør i NSB fra 1998 til 2010. Da fikk jeg sparken (!). Egentlig "bare" pga ev flere småsaker...

Etter det har jeg bare jobbet snaue to år på Coop Prix. Først arb.praksis via NAV. Deretter fikk jeg ekstravakter osv. Så døde min mor, og jeg fikk ikke mere vakter der. Etter d har jeg ikke gjort noen verdens ting! Sittet hjemme bare. Så kom pandemien osv...Tiden etter jeg flyttet for meg selv har bare blitt værre og værre. Går på Cipralex 20 mg per dag. Før fikk jeg Imovane, men etter aug 2021 sa legen stopp. 

Men jeg har vært på legevakta 4-5 ganger med voldsom angst og panikk. Da har jeg fått minstepakke (10st) imovane. Har alltid tatt mere enn dosering. Noen ganger 3-4 st 7,5 mg...

Aller aller værst er det etter voldsomme fylleperioder. Drakk da sånn omtrent 6-10 dager på rad med blackout, og VOLDSOM angst og nerveproblemer. Grunnen til at jeg drakk flere dager på rad er at jeg MÅTTE "reparere" dagen derpå. 3-4 ganger har jeg havnet på Ahus, og da sendt hjem dagen derpå med 10 Imovane...I mellom fyllekulene har jeg tatt Antabus. Da kan man ikke drikke.

Har kun en kort periode gått på Sobril og Vival. Vil helst ikke ha det. Blir som å tisse i buksa liksom...

På torsdag (23/6) skal jeg ut i aktivitet for første gang på 3 år. Praksis på Coop Extra. Men svært rolig start. En gang i uken første 2 uker, så 2 ggr, så mere etterhvert, hvis alt går etter planen.

Med dette prosjektet får jeg gratis trening på Spenst! Har 20 kg overvekt og VET at trening og mosjon er god medisin mot angstplager. Hatt så mange "planer" med omlegging av kost og trening osv...Men etter noen uker har d sklidd ut...

Siste 2-3 dagene har angsten og panikken vært ekstrem 🥵 Masse fysiske symptomer. Men egentlig er d ikke det FYSISKE som er værst, men det PSYKISKE. Inni hodet. Har masse tvangstanker. Ikke de "klassiske", med f.e.k.s at man vil stikke moren sin med kniv eller lignende...Men jeg får masse ord og setninger som "spinner" avgårde inne i hodet...Kan også være sang som gnager inni hodet i dagesvis!

Redd for å bli gal. Redd for å totalt miste kontrollen! Livredd for å legge meg. For da kommer angsten og alle unkontrollerbare tanker i det jeg lukker øynene...Rykninger, svetter osv...Grusomt!!

Det "eneste" jeg har av medisin nå, bortsett fra Cipralex er Truxal 25 mg. Har kun tatt en st igår. Sovnet i 4.30 tiden, men sovnet av ren utmattelse med kraftig angst, uro og tankekjøret..

Er 25 mg for lite?? Vet ikke om jeg skal fortsette ikveld og ta en eller kanskje 2 st, eller ingen...

 

Vet jo at ingen dør av psykiske lidelser, men alikevel unner jeg ikke min værste fiende dette her!! Føler meg som ett psykisk vrak og mislykket!! Betalingsanmerkninger, høy gjeld (etter spillingen før), ingen jobb osv..

Tør ikke engang å sove borte pga dette her...😒😒😒

 

Er det noen som har noe lignende som meg??? Prøver å ignorere angsten og ikke la den styre osv...Men hallo?! Hvor lett er det...! Er det noen som har noen råd og tips hva jeg bør gjøre?? Hvilken medisin kan være bra?? Cipralex syns jeg fungerer dårlig for meg. Skal jeg fortsette med Truxal?? Andre medisiner jeg kan foreslå for fastlegen??

 

Hjelper litt å lese om andres problemer her inne 👍 Kan gjerne tenke meg å få en eller ett par venner fra her inne 🙂 Har ingen venner i det virkelige livet...

 

Ble langt dette her, men følte jeg måtte få det ut. Ingen å prate med om dette. Det er synd. Har forresten nesten aldri fått prof.hjelp (psykolog osv) før for angsten! Skal be om henv fra fastlegen!!

 

Håper på svar og reaksjoner 🙏🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Velkommen hit. :)

Så tungt du har hatt og har det. 

Jeg har ingen kjemperåd til deg. Har egentlig mest medfølelse å komme med. 

Jeg går selv på Truxal, men har ikke slik lammende angst slik du har, eller en form for frykt har jeg,  men ikke slik vond angst. Bare av og til. Men jeg går på (høyere dose) den for uro, tankekjør og søvn. Den er til hjelp for meg i alle fall. 

Du burde definitivt oppsøke mer hjelp. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har gått alt for lenge uten prof hjelp. Har riktig nok hatt behandling, men det har mest vært rettet mot spill og alkoholproblematikk. Har lest mange poster her inne idag og noe jeg har lært meg er å prøve å aldri la frykten få ta overhånd. Når angsten og panikken og alt tankekjøret kommer for fult, så er det liten vits i å prøve å fighte i mot, men heller bare "la det komme" og "stå i det". For uansett hvor ille det er/blir, så er det ikke farlig! Bare he*** jævlig og ubehagelig! 

Lurer på om det finnes noen form for gruppeterapi osv for de med angstproblemer og lignende...?

What doesn't kill you makes you stronger heter det. Det kan nok stemme. Jeg ber til høyere makter om at det blir bedre etterhvert 🙏 Men da må jeg jobbe for det. Eksponeringsterapi har jeg trua på. Samt mosjon og trening, og arb.praksis som jeg skal igang med. Må bare bryte mønstret nå og komme meg ut og igang.

 

Takk for svar 🙂🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hurja

Hei :) en vond historie du beretter om. Håper du får svar. 
Får du hjelp med betalingsproblemene dine? 

Endret av Hurja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ALLTID utsatt viktige gjøremål i livet mitt. Skikkelig "utsettelsesvanvidd", eller såkalt "prokrastinering". Har hatt over 1 mil i spillegjeld i 15 år hvertfall! Hadde jeg søkt om gjeldsordning for tidlig så hadde jeg trulig værr gjeldsfri nå. Men du sier noe der...Hadde jeg tatt tak i det og kanskje etterhvert fått en gjeldsordning, så hadde det vært en befrielse! Må starte med å kontakte en gjeldsrådgiver i NAV som kan hjelpe meg på veien videre...

Har ikke engang VISA pga bet.anmerkningene. Og lån får jeg da selvsagt ikke, hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hurja
Runar90 skrev (1 minutt siden):

Jeg har ALLTID utsatt viktige gjøremål i livet mitt. Skikkelig "utsettelsesvanvidd", eller såkalt "prokrastinering". Har hatt over 1 mil i spillegjeld i 15 år hvertfall! Hadde jeg søkt om gjeldsordning for tidlig så hadde jeg trulig værr gjeldsfri nå. Men du sier noe der...Hadde jeg tatt tak i det og kanskje etterhvert fått en gjeldsordning, så hadde det vært en befrielse! Må starte med å kontakte en gjeldsrådgiver i NAV som kan hjelpe meg på veien videre...

Har ikke engang VISA pga bet.anmerkningene. Og lån får jeg da selvsagt ikke, hehe..

Gjør det - kontakt gjeldsrådgiver i nav. Det kan være med å bidra til mindre angst osv. Jeg vet ganske mye om det, så bare spør om du lurer på noe :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har lest litt på diverse forum nå om Truxal. Og det er jaggu ikke noe oppløftende å lese 😱 Apedop, mangedoblet angst, zombie, kaldsvette, hjertebank, svimmelhet og masse annet rart 😱 Akkurat nå er det symptomer fra ett he**** 😒 Klarer ikke å sitte stille, ekstremt oppblåst, stiv i hele kroppen, kort pust, svimmel, voldsom indre uro, redd for å bli gal/miste kontrollen. Klarer ikke engang å sitte å se på ett tv-program...Hua meg 🥵 Alltså jeg har IKKE tatt Truxal nå. Med alt det negative jeg har lest om den så er jeg i stor tvil om jeg i hele tatt skal fortsette å ta den, etter min første tablett igår kveld...🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hurja
Runar90 skrev (1 minutt siden):

Ja Hurja, hva skal til for å kunne få en gjeldsordning?! Må man ha fast jobb f.e.k.s??

Det første du må gjøre er å bestille deg en time på nav. Gjør det i morgen, for det kan være lang ventetid å komme inn. 

Forklar situasjonen, og vær ærllg. Du får hjelp, uansett årsak. Si at det tærer på psyken å ha det sånn. 

Når du skal dit får du beskjed om hva du skal ta med deg. Du kan allerede nå starte med dette:

* lag et budsjett med alle inntekter og utgifter du har (ta med alt)

* lag en oversikt over all gjeld du har (kreditorer og saldo på lånet/kravet) samt skaffe dokumentasjon på dette

* skriv ut selvangivelse og lønnslipp 

* ta kopi av/dokumentere husleie/boliglån og evt barnebidrag og sfo/barnehage 

* evt andre ting du får beskjed om (det står noe om hva du vil bli bedt om å ta med deg på nettsiden til nav også, så ta en titt der også)

Sammen med nav finner dere ut hva som vil være løsningen i ditt tilfelle. De setter opp inntekten din og trekker fra skatt, husleie/boliglån, evt barnebidrag, evt sfo/barnehage, evt sndre ting og livsopphold - og når dette er trukket fra sitter du igjen med et beløp som skal fordeles på kreditorene dine. 

Som regel vil man prøve en utenrettslig gjeldsordning først. Dette er en privat avtale mellom deg og kreditorene dine uten å blande inn namsmannen, da forhanfler nav med kreditorene dine - men alle kreditorer må gi sitt samtykke. 

Om ikke alle samtykker til en utenrettslig ordning vil man som regel søke om en offentlig gjeldsordning (da må man blande namsmannen og evt retten inn i det, og da er det namsmannen som forhandler med kreditorene for deg). Men dette er en lang prossess som tar tid. Du kan måtte regne med å vente i kanskje et år fra du søker til du får i stand en avtale. Du må også oppfylle noen krav for å ha rett til offentlig gjeldsordning - du kan bla ikke ha gjeld som er eldre enn 2 år, og du kan ikke ha hatt en offentlig gjeldsordning tidllgere i livet (man får bare en slik sjanse, så denne må følges nøye opp, man kan ikke på noen som helst måte spolere denne; da er man ute for godt).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Runar90 skrev (4 minutter siden):

Har lest litt på diverse forum nå om Truxal. Og det er jaggu ikke noe oppløftende å lese 😱 Apedop, mangedoblet angst, zombie, kaldsvette, hjertebank, svimmelhet og masse annet rart 😱 Akkurat nå er det symptomer fra ett he**** 😒 Klarer ikke å sitte stille, ekstremt oppblåst, stiv i hele kroppen, kort pust, svimmel, voldsom indre uro, redd for å bli gal/miste kontrollen. Klarer ikke engang å sitte å se på ett tv-program...Hua meg 🥵 Alltså jeg har IKKE tatt Truxal nå. Med alt det negative jeg har lest om den så er jeg i stor tvil om jeg i hele tatt skal fortsette å ta den, etter min første tablett igår kveld...🤔

Nå er det vanligvis få bivirkninger en får da.  Jeg gikk på høy dose Truxal i flere år og uten masse bivirkninger (noen hadde jeg da)     En må se på virkningen kontra hvor mye bivirkninger en medisin har.   Er virkningen god, så kan en tåle litt bivirkninger (hvis de er levelige) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hurja
Hurja skrev (24 minutter siden):

Det første du må gjøre er å bestille deg en time på nav. Gjør det i morgen, for det kan være lang ventetid å komme inn. 

Forklar situasjonen, og vær ærllg. Du får hjelp, uansett årsak. Si at det tærer på psyken å ha det sånn. 

Når du skal dit får du beskjed om hva du skal ta med deg. Du kan allerede nå starte med dette:

* lag et budsjett med alle inntekter og utgifter du har (ta med alt)

* lag en oversikt over all gjeld du har (kreditorer og saldo på lånet/kravet) samt skaffe dokumentasjon på dette

* skriv ut selvangivelse og lønnslipp 

* ta kopi av/dokumentere husleie/boliglån og evt barnebidrag og sfo/barnehage 

* evt andre ting du får beskjed om (det står noe om hva du vil bli bedt om å ta med deg på nettsiden til nav også, så ta en titt der også)

Sammen med nav finner dere ut hva som vil være løsningen i ditt tilfelle. De setter opp inntekten din og trekker fra skatt, husleie/boliglån, evt barnebidrag, evt sfo/barnehage, evt sndre ting og livsopphold - og når dette er trukket fra sitter du igjen med et beløp som skal fordeles på kreditorene dine. 

Som regel vil man prøve en utenrettslig gjeldsordning først. Dette er en privat avtale mellom deg og kreditorene dine uten å blande inn namsmannen, da forhanfler nav med kreditorene dine - men alle kreditorer må gi sitt samtykke. 

Om ikke alle samtykker til en utenrettslig ordning vil man som regel søke om en offentlig gjeldsordning (da må man blande namsmannen og evt retten inn i det, og da er det namsmannen som forhandler med kreditorene for deg). Men dette er en lang prossess som tar tid. Du kan måtte regne med å vente i kanskje et år fra du søker til du får i stand en avtale. Du må også oppfylle noen krav for å ha rett til offentlig gjeldsordning - du kan bla ikke ha gjeld som er eldre enn 2 år, og du kan ikke ha hatt en offentlig gjeldsordning tidllgere i livet (man får bare en slik sjanse, så denne må følges nøye opp, man kan ikke på noen som helst måte spolere denne; da er man ute for godt).  

https://www.nav.no/okonomi-og-gjeld/artikkel/fa-gjeldsradgivning-fra-nav

https://www.nav.no/okonomi-og-gjeld/artikkel/jeg-har-et-spille-eller-gamblingproblem

Endret av Hurja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...