Gå til innhold

Er det veldig dumt å ikke være medisinert for bipolar?


Glitter

Anbefalte innlegg

Marye skrev (8 minutter siden):

Det er merkelig at de ikke presser deg til å ta litium 

Det synes jeg ikke. Jeg tror nok du ble ansett som mer alvorlig syk enn meg, og at det er derfor det er sånn. Men jer synes det er merkelig at jeg møter motstand. 

Kanskje min psykolog ikke kan nok om bipolar. Men hun satt jo diagnosen og uansett jobber hun jo med en svært erfaren overlege. 

Det passer dårlig å ha borderline i tillegg til bipolar for jeg opplever at de vurderer feil mtp hva som er mest problematisk. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
Glitter skrev (3 minutter siden):

Det synes jeg ikke. Jeg tror nok du ble ansett som mer alvorlig syk enn meg, og at det er derfor det er sånn. Men jer synes det er merkelig at jeg møter motstand. 

Kanskje min psykolog ikke kan nok om bipolar. Men hun satt jo diagnosen og uansett jobber hun jo med en svært erfaren overlege. 

Jeg har enn venn som blir truet med tvang hvis han sier han vil slutte på litium, det må jo være en grunn for det. Men han er både depressiv og manisk i perioder selv om han tar det, men mulig det hadde vært verre uten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (2 minutter siden):

Jeg har enn venn som blir truet med tvang hvis han sier han vil slutte på litium, det må jo være en grunn for det. Men han er både depressiv og manisk i perioder selv om han tar det, men mulig det hadde vært verre uten. 

Ja, da har han helt sikkert bipolar1 eller noe slikt. Og det er jo mer alvorlig. Jeg har jo bare bipolar 2 og bortsett fra lav psykoseterskel under rus og suicidalitet ved tung depresjon så er det jo ikke livstruende. Og uansett bruker de lite tvang på meg. Sikkert pga borderline. Også er jeg jo hjelpesøkende selv.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Glitter skrev (1 minutt siden):

Ja, da har han helt sikkert bipolar1 eller noe slikt. Og det er jo mer alvorlig. Jeg har jo bare bipolar 2 og bortsett fra lav psykoseterskel under rus og suicidalitet ved tung depresjon så er det jo ikke livstruende. Og uansett bruker de lite tvang på meg. Sikkert pga borderline. Også er jeg jo hjelpesøkende selv.

Ja han har bipolar 1 og har slitt med det lenge, det har vært virkelig ille noen ganger men han er mer stabil på medisiner. Tar noen ap også. Det er bra du er hjelpesøkende selv da, ikke kjekt med den tvangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (3 minutter siden):

Ja han har bipolar 1 og har slitt med det lenge, det har vært virkelig ille noen ganger men han er mer stabil på medisiner. Tar noen ap også. Det er bra du er hjelpesøkende selv da, ikke kjekt med den tvangen. 

Nei tvang er ikke noe særlig. Har jo vært under det også, men det er sjeldent nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (24 minutter siden):

Det synes jeg ikke. Jeg tror nok du ble ansett som mer alvorlig syk enn meg, og at det er derfor det er sånn. Men jer synes det er merkelig at jeg møter motstand. 

Kanskje min psykolog ikke kan nok om bipolar. Men hun satt jo diagnosen og uansett jobber hun jo med en svært erfaren overlege. 

Det passer dårlig å ha borderline i tillegg til bipolar for jeg opplever at de vurderer feil mtp hva som er mest problematisk. 

Du er mere syk pga jeg har aldri prøve selvmord 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Marye skrev (5 minutter siden):

Du er mere syk pga jeg har aldri prøve selvmord 

Det kommer vel an på hvordan man definerer det. Jeg har ikke en såkalt alvorlig sinnslidelse. Eller mulig jeg har hatt det når jeg har vært akutt suicidal. Jeg vet ikke helt hvordan de definerer slikt, men. I det daglige har jeg jo ikke en slik definisjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (5 minutter siden):

Det kommer vel an på hvordan man definerer det. Jeg har ikke en såkalt alvorlig sinnslidelse. Eller mulig jeg har hatt det når jeg har vært akutt suicidal. Jeg vet ikke helt hvordan de definerer slikt, men. I det daglige har jeg jo ikke en slik definisjon. 

Husk litium er eneste som er dokumentert effektiv mot suicidalitet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marye skrev (7 minutter siden):

Husk litium er eneste som er dokumentert effektiv mot suicidalitet

Ok. Jeg kan lite om den medisinen. Men det burde jo være verdt et forsøk. Jeg blir heldigvis ikke like lett suicidal lenger, men når jeg først blir det er det blitt av mer alvorlig art enn det var tidligere. Så vil jo finne noe som hjelper mot det hvis ikke føles det som at jeg ikke blir så gammel i og med at jeg er rimelig heldig som hittil har overlevd. Neste gang går det jo fort galt. 

Så håper jeg og behandler kan bli enig om å prøve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behandleren min har sagt hun kan skrive i henvisning til DPS at jeg ønsker å prøve Litium. Hun bare vil at det skal følges opp der og ikke av akuttpsykiatrien. 

Jeg er på vei opp igjen. Har mistenkt det et par dager, men ble mer tydelig i dag og Behandler har sagt jeg må prøve å roe ned så jeg ikke går videre inn i hypomani. Prøve å stoppe det før det utvikler seg videre. 

Hvis jeg ikke klarer å bremse det så blir dette andre gang i år med hypomani. Har hatt to depresjoner også. Jeg ser jo en negativ utvikling mtp hyppigere episoder. 

Er redd for å legge på meg av Litium da. @kupton er det veldig mange som gjør det? Og tror du Litium kan være en bra medisin for meg? Eller burde jeg prøve noe annet?

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok være at du samler litt mer vann i kroppen og dermed blir litt tyngre. Det er dessverre ikke uvanlig. Ja, jeg tror litium kan være en bra medisin for deg. Mer kan jeg ikke skrive før admin sletter meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (Akkurat nå):

Det kan nok være at du samler litt mer vann i kroppen og dermed blir litt tyngre. Det er dessverre ikke uvanlig. Ja, jeg tror litium kan være en bra medisin for deg. Mer kan jeg ikke skrive før admin sletter meg.

Oki. Da må jeg jobbe hardt med meg selv mtp jeg har spiseforstyrrelse. Men det må vel være verdt det. Og siden jeg trener og slikt blir det vel ikke 10-20 kg. Det er verdt et forsøk i hvert fall. 

Skal snakke med behandler neste uke om henvisning og si jeg vil hun skriver jeg ønsker å prøve Litium og følges opp på det. 

Tenk om jeg kan få et nytt liv. Tenk om det vil gi meg en helt ny stabilitet. Jeg blir jo gal av hodet mitt akkurat nå og jeg er Ustabil. Jaja jeg øyner et håp. 

Takktakk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Jeg håper det ordner seg med henvisning og litium. Min erfaring med bipolar er at det bør behandles aggressivt fra første stund, og at terapi alene ikke kan fikse det. Jeg tror også det kan være vanskeligere å behandle en PF om det ligger en annen underbehandlet diagnose der i tillegg. Det er jo en kjent sak at en stemningslidelse i seg selv kan gjøre en emosjonelt ustabil. Noen leger støtter seg på antall mg når de doserer Lamictal, hvilket er upresist. Jeg må personlig ha 650mg/dag for å opprettholde en serumkonsentrasjon i topp 30. Jeg kjenner til personer som tar halvparten av det for å ligge på samme konsentrasjon. Hvis dere ikke kommer fram til god medikamentell behandling er jo ECT kanskje verdt et nytt forsøk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

FjellOgDalar skrev (16 minutter siden):

Jeg håper det ordner seg med henvisning og litium. Min erfaring med bipolar er at det bør behandles aggressivt fra første stund, og at terapi alene ikke kan fikse det. Jeg tror også det kan være vanskeligere å behandle en PF om det ligger en annen underbehandlet diagnose der i tillegg. Det er jo en kjent sak at en stemningslidelse i seg selv kan gjøre en emosjonelt ustabil. Noen leger støtter seg på antall mg når de doserer Lamictal, hvilket er upresist. Jeg må personlig ha 650mg/dag for å opprettholde en serumkonsentrasjon i topp 30. Jeg kjenner til personer som tar halvparten av det for å ligge på samme konsentrasjon. Hvis dere ikke kommer fram til god medikamentell behandling er jo ECT kanskje verdt et nytt forsøk. 

Jeg har jo tenkt på om kanskje mine problemer med borderline ville blitt mye mindre hvis jeg fant riktig medisin. Har jo uansett destruktive uvaner som må jobbes med, men det vil jo være lettere hvis det emosjonelle ble bedre. 

Tror nok ikke ECT vil være aktuelt igjen, men jeg tror at jeg også trenger litt høye doser Lamictal. Eller det vet jeg siden jeg lå under på 300 mg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...