AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 Del Skrevet 22. juni 2022 Å ha? Blir den sett på som alvorlig? Anonymkode: bc86b...af1 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 22. juni 2022 Del Skrevet 22. juni 2022 (endret) Jeg vet ikke, men jeg hørte på podcast i går, Pia og psyken. Episoden handlet om personlighetsforstyrrelser og en av de fremste ekspertene på det i Norge var gjest. Han trakk fram den diagnosen på spørsmål om det var noen som var farlig, som at han ville holdt seg på avstand til personer med den diagnosen for man ville ikke komme på feil side med dem. Men han kom også med ganske så ensporet beskrivelse av personer med borderline så jeg personlig synes ikke han hjalp sånn med episodens intensjon, nemlig å lette stigma. Endret 22. juni 2022 av Glitter 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 Del Skrevet 22. juni 2022 Ja, den er bøant de alvorligeste pf. Anonymkode: 012bf...3da 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vendi Skrevet 22. juni 2022 Del Skrevet 22. juni 2022 Ja, den regnes for å være alvorlig. Fra Store medisinske leksikon : Ved de alvorlige personlighetsforstyrrelsene (paranoid, schizoid, dyssosial, emosjonelt ustabil, dramatiserende og narsissistisk) fremhevet man at personlighetstrekkene skaper store konflikter og problemer i forhold til andre mennesker, privat så vel som i sosiale sammenhenger og i arbeidslivet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 22. juni 2022 Del Skrevet 22. juni 2022 (endret) Vendi skrev (30 minutter siden): Ja, den regnes for å være alvorlig. Fra Store medisinske leksikon : Ved de alvorlige personlighetsforstyrrelsene (paranoid, schizoid, dyssosial, emosjonelt ustabil, dramatiserende og narsissistisk) fremhevet man at personlighetstrekkene skaper store konflikter og problemer i forhold til andre mennesker, privat så vel som i sosiale sammenhenger og i arbeidslivet. Det er det som jeg synes er rart med at jeg har diagnosen borderline for jeg har ikke vært noe særlig i konflikter med folk. Aldri i arbeidslivet og ellers kun med min eks som mishandlet meg psykisk og vi var nok en dårlig match, og med min mor. Men er ikke snakk om ekstreme konflikter med henne. Men nok til at jeg har trekt meg litt unna. Man må jo ikke ha alle symptomer for å få en gitt diagnose så klart, men dette trekkes fram som så veldig kjennetegnende for blant annet borderline overalt. Men det handler vel om hvor sterk grad man har en diagnose da. Noen er kanskje bare såvidt innenfor å ha det. Inkludert de med paranoid PF. Derfor synes jeg det ble feil av han fagpersonene å si på podcast jeg hørte i går at man burde holde avstand til de med den typen. Selv tenker jeg at akkurat som at personer med borderline ikke er like og ikke alle passer inn i den generelle beskrivelsen, så gjelder det de med paranoid PF også. Men jeg har omtrent ikke kunnskaper om den type PF. Jeg bare er tilhenger å vurdere en person ut fra hvordan den er og ikke ut fra en diagnose den har fått. Endret 22. juni 2022 av Glitter 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 Del Skrevet 22. juni 2022 Glitter skrev (1 time siden): Jeg vet ikke, men jeg hørte på podcast i går, Pia og psyken. Episoden handlet om personlighetsforstyrrelser og en av de fremste ekspertene på det i Norge var gjest. Han trakk fram den diagnosen på spørsmål om det var noen som var farlig, som at han ville holdt seg på avstand til personer med den diagnosen for man ville ikke komme på feil side med dem. Men han kom også med ganske så ensporet beskrivelse av personer med borderline så jeg personlig synes ikke han hjalp sånn med episodens intensjon, nemlig å lette stigma. Hvor kan man høre den podcasten? Anonymkode: bc86b...af1 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 22. juni 2022 Del Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor kan man høre den podcasten? Anonymkode: bc86b...af1 Den heter "Pia og psyken". Ligger på Spotify i hvert fall. Episoden jeg har snakket om er Episode 57. Men det snakkes om i andre episoder også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 22. juni 2022 Del Skrevet 22. juni 2022 Ja, det er oftest en alvorlig lidelse. Den som har den lider under den fordi hen opplever at de fleste andre ikke er til å stole på og oftest vil hen vondt. De rundt lider også fordi personen ofte er kranglete, kverulerende, tar alt i verste mening og oppfatter det uskyldige og nøytrale som et angrep. Så sier det seg jo selv at det ofte oppstår konflikter og at det sjelden oppstår gode relasjoner. Det eneste som hjelper er små til moderate doser AP. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.