Gå til innhold

Hvor lenge sitter medisin i kroppen?


Fru2020

Anbefalte innlegg

Jeg tar 75mg truxal, 7.5mg Imovane og en alimemazin (husker ikke dose) for å sove.

Hvor lenge sitter de forskjellige medisinene i kroppen? Jeg forstår ikke dette med halveringstid. Det sier meg ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg svarer samlet på "slutte med medisiner"-trådene til deg og Stjernestøv pluss denne tråden her.

Dessverre er det slik at noen (meg selv inkludert) får sykdommer i løpet av livet som bør/må behandles med medisiner. Og enhver medisin kan ha bivirkninger. Det innebærer dessverre at man ikke alltid (selv om behandlingen er optimal) får tilbake den samme livskvaliteten som man hadde før man ble syk. Det viktige er imidlertid at livskvalitet og funksjonsevne er så god som mulig.

Jeg synes å ha sett en markert forbedring i din tilstand de siste månedene her. Du er mindre innlagt, du fungerer bedre, du er mindre suicidal. Men ofte er det slik at når man føler seg bedre (med medisiner) så blir man lurt til å tro at man ville fungert bedre også uten medisiner, og får lyst til å slutte med dem for å slippe bivirkningene (fordi man ikke merker så mye til sykdommen). Det er sjelden et klokt valg.

Jeg synes du skjærer alle medisinene dine over en kam. Hvis du blir overdrevent trøtt og sløv, så hjelper det ikke å slutte med Lamictal (som er viktig for deg). Hvis jeg var deg, ville jeg definitivt beholdt Truxal og Lamictal. Alimemazin og Imovane er ikke medisiner som noen strengt talt trenger å gå på med mindre søvnvanskene gir mer alvorlige plager. De virker kun symptomatisk mot søvnløshet, og du kan jo vurdere i samråd med legen din om du trenger dem. 

Men jeg er bekymret for dette prosjektet ditt. Jeg er tilnærmet 100% sikker på at du får det verre.

Til det du spør om: Alimemazin og Imovane har så kort halveringstid at de i bunn og grunn er ute av kroppen neste dag.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
ISW skrev (43 minutter siden):

Jeg svarer samlet på "slutte med medisiner"-trådene til deg og Stjernestøv pluss denne tråden her.

Dessverre er det slik at noen (meg selv inkludert) får sykdommer i løpet av livet som bør/må behandles med medisiner. Og enhver medisin kan ha bivirkninger. Det innebærer dessverre at man ikke alltid (selv om behandlingen er optimal) får tilbake den samme livskvaliteten som man hadde før man ble syk. Det viktige er imidlertid at livskvalitet og funksjonsevne er så god som mulig.

Jeg synes å ha sett en markert forbedring i din tilstand de siste månedene her. Du er mindre innlagt, du fungerer bedre, du er mindre suicidal. Men ofte er det slik at når man føler seg bedre (med medisiner) så blir man lurt til å tro at man ville fungert bedre også uten medisiner, og får lyst til å slutte med dem for å slippe bivirkningene (fordi man ikke merker så mye til sykdommen). Det er sjelden et klokt valg.

Jeg synes du skjærer alle medisinene dine over en kam. Hvis du blir overdrevent trøtt og sløv, så hjelper det ikke å slutte med Lamictal (som er viktig for deg). Hvis jeg var deg, ville jeg definitivt beholdt Truxal og Lamictal. Alimemazin og Imovane er ikke medisiner som noen strengt talt trenger å gå på med mindre søvnvanskene gir mer alvorlige plager. De virker kun symptomatisk mot søvnløshet, og du kan jo vurdere i samråd med legen din om du trenger dem. 

Men jeg er bekymret for dette prosjektet ditt. Jeg er tilnærmet 100% sikker på at du får det verre.

Til det du spør om: Alimemazin og Imovane har så kort halveringstid at de i bunn og grunn er ute av kroppen neste dag.

 

 

Men det er lurere å kutte litt på dosen enn å slutte helt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (6 timer siden):

Jeg svarer samlet på "slutte med medisiner"-trådene til deg og Stjernestøv pluss denne tråden her.

Dessverre er det slik at noen (meg selv inkludert) får sykdommer i løpet av livet som bør/må behandles med medisiner. Og enhver medisin kan ha bivirkninger. Det innebærer dessverre at man ikke alltid (selv om behandlingen er optimal) får tilbake den samme livskvaliteten som man hadde før man ble syk. Det viktige er imidlertid at livskvalitet og funksjonsevne er så god som mulig.

Jeg synes å ha sett en markert forbedring i din tilstand de siste månedene her. Du er mindre innlagt, du fungerer bedre, du er mindre suicidal. Men ofte er det slik at når man føler seg bedre (med medisiner) så blir man lurt til å tro at man ville fungert bedre også uten medisiner, og får lyst til å slutte med dem for å slippe bivirkningene (fordi man ikke merker så mye til sykdommen). Det er sjelden et klokt valg.

Jeg synes du skjærer alle medisinene dine over en kam. Hvis du blir overdrevent trøtt og sløv, så hjelper det ikke å slutte med Lamictal (som er viktig for deg). Hvis jeg var deg, ville jeg definitivt beholdt Truxal og Lamictal. Alimemazin og Imovane er ikke medisiner som noen strengt talt trenger å gå på med mindre søvnvanskene gir mer alvorlige plager. De virker kun symptomatisk mot søvnløshet, og du kan jo vurdere i samråd med legen din om du trenger dem. 

Men jeg er bekymret for dette prosjektet ditt. Jeg er tilnærmet 100% sikker på at du får det verre.

Til det du spør om: Alimemazin og Imovane har så kort halveringstid at de i bunn og grunn er ute av kroppen neste dag.

 

 

Ok. Så da er det kanskje ikke de to som sløver meg så mye?

Hvor lenge sitter truxal i? Jeg mistenker den som verstingen i min kombo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (2 minutter siden):

Ok. Så da er det kanskje ikke de to som sløver meg så mye?

Hvor lenge sitter truxal i? Jeg mistenker den som verstingen i min kombo.

Truxal har lengre halveringstid. Bruker du den også for søvn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ISW skrev (Akkurat nå):

Truxal har lengre halveringstid. Bruker du den også for søvn? 

Ja, jeg bruker 75mg for søvn. Har den også som eventuelt medisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg bruker 75mg for søvn. Har den også som eventuelt medisin.

Det virker litt unødvendig å bruke tre medisiner for søvn. Enig i den. Synes du skal snakke med legen din om det. 

Men jeg forstår ikke hvorfor du skal kutte ut Lamictal? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (20 minutter siden):

Det virker litt unødvendig å bruke tre medisiner for søvn. Enig i den. Synes du skal snakke med legen din om det. 

Men jeg forstår ikke hvorfor du skal kutte ut Lamictal? 

Det var jeg som eksperimenterte meg frem til at Truxal gjorde at jeg sovnet, så den kom på listen etter ønske fra meg. Så jeg tenker at det ikke er et problem å prøve meg uten å snakke med legen først. Det er to måneder til jeg skal til henne og jeg vil gjerne prøve meg frem nå i sommer når jeg ikke har så mange aktiviteter på dagtid og ikke har sønnen min. Da går eventuell manglende søvn bare utover meg.

Lamictal er ikke den viktigste medisinen å bli kvitt tenker jeg, men jeg tror oppriktig ikke at den er nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg  blir ikke nedsløvet av å gå på 75 mg Truxal. Det er så klart individuelle forskjeller, men hos meg har slik sløvhet kommet ved høye doser Orfiril og Quetiapine. Også i kombinasjon med på den tiden 50 mg Truxal. 

Er vel noe med å blande så mange medikamenter. Hadde jo før en midlertidig psykiater som ville medisinere vekk alt. Stod på 40 mg fontex også husker jeg riktig. 

Jeg er dog enig i skepsisen til at du nå vil slutte på alt mulig. Noen trenger jo medisiner. Og du har klart deg mye bedre i det siste. 

Men sikkert helt ok å redusere medikamenter for søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...