Gå til innhold

Vanlig med bipolar?


aa-k-j

Anbefalte innlegg

Jeg har vært i en form for depresjon siden sein høst i fjor med en kort god periode i desember som tok slutt i romjulen. Orket knapt å stå opp, strevsomt å lage mat og gjøre husarbeid, det kunne gå opptil 5 dager mellom dusjing og var lite interessert i ting. Aktivitet og andre ting hjalp ganske lite. Klarte sånn noenlunde å virke ok rundt folk. Men 18 juni våknet jeg og var helt fin igjen. Plutselig var det bare borte. Vet ennå lite om bipolar så lurer jo på om det er vanlig at det endrer seg så brått? Bruker 300 mg orfiril, 37,5 mg venlafaxin (gått på i litt over 2 uker) og 100 mg seroquel. Har bipolar 2 og vært nesten konstant nedstemt siden jul. Nå har jeg det fint. Ikke overdreven energi, klarer å slappe av og er lettere å gjøre ting. Har brukerstyrt på DPS og forsøkte på et opphold (5 dager) og hjalp overhode ikke. Og hvordan kommer jeg meg ut av slik depresjon fortere? Siste varte jo et halvt år. Har forøvrig ingen oppfølging hos DPS kun brukerstyrt seng og psykiater (privat) 1 gang i måneden.

Endret av aa-k-j
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spurte her på DOL for litt siden om plutselig/rask bedring når den først kom er vanlig ved bipolar, og da sa kupton at han ofte har sett det hos bipolare. Det er slik hos meg også. 

For min del er der å komme meg i gang med aktivitet, rutiner og søvn veldig viktig for å komme ut av depresjon, men det blir som regel en innleggelse i pstykiatrien før jeg rekker å bli bedre. Noen ganger flere ganger, men når jeg først blir bedre så skjer det ganske fort og ikke så gradvis som det gjør hos en del andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aa-k-j skrev (1 time siden):

Jeg har vært i en form for depresjon siden sein høst i fjor med en kort god periode i desember som tok slutt i romjulen. Orket knapt å stå opp, strevsomt å lage mat og gjøre husarbeid, det kunne gå opptil 5 dager mellom dusjing og var lite interessert i ting. Aktivitet og andre ting hjalp ganske lite. Klarte sånn noenlunde å virke ok rundt folk. Men 18 juni våknet jeg og var helt fin igjen. Plutselig var det bare borte. Vet ennå lite om bipolar så lurer jo på om det er vanlig at det endrer seg så brått? Bruker 300 mg orfiril, 37,5 mg venlafaxin (gått på i litt over 2 uker) og 100 mg seroquel. Har bipolar 2 og vært nesten konstant nedstemt siden jul. Nå har jeg det fint. Ikke overdreven energi, klarer å slappe av og er lettere å gjøre ting. Har brukerstyrt på DPS og forsøkte på et opphold (5 dager) og hjalp overhode ikke. Og hvordan kommer jeg meg ut av slik depresjon fortere? Siste varte jo et halvt år. Har forøvrig ingen oppfølging hos DPS kun brukerstyrt seng og psykiater (privat) 1 gang i måneden.

Er ikke dette en effekt av venlafaxin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (4 timer siden):

Er ikke dette en effekt av venlafaxin?

Virkningen skal komme etter 2 uker og jeg hadde bare brukt den i 5 dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aa-k-j skrev (57 minutter siden):

Virkningen skal komme etter 2 uker og jeg hadde bare brukt den i 5 dager. 

Det er mange som får effekt etter kun noen dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (2 timer siden):

Det er mange som får effekt etter kun noen dager. 

Jeg var av den i 2 dager før jeg gikk opp. 5 dager på og 2 dager av. Måtte ha en pause da magen skapte seg og trengte litt mer gradvis tilvenning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...