Gå til innhold

Forskjellen på paranoid psykose og paranoid personlighetsforstyrrelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er mange forskjeller, men noe av det viktigste er dette: Ved psykose er det en vrangforestilling. Personen tror fullt og fast på denne, og det lar seg ikke korrigere ved argumentasjon og fornuft.

https://sml.snl.no/paranoid_psykose

En person med paranoid pf kan, i hvert fall i behandling, være med på at han/hun har en tendens til å tillegge andre vonde hensikter uten at det er en god grunn for det. At en er for skeptisk og stoler for lite på folk. 

https://sml.snl.no/paranoid_personlighetsforstyrrelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonym 2
kupton skrev (På 27.6.2022 den 22.29):

Det er mange forskjeller, men noe av det viktigste er dette: Ved psykose er det en vrangforestilling. Personen tror fullt og fast på denne, og det lar seg ikke korrigere ved argumentasjon og fornuft.

https://sml.snl.no/paranoid_psykose

En person med paranoid pf kan, i hvert fall i behandling, være med på at han/hun har en tendens til å tillegge andre vonde hensikter uten at det er en god grunn for det. At en er for skeptisk og stoler for lite på folk. 

https://sml.snl.no/paranoid_personlighetsforstyrrelse

Jeg hadde paranoid psykose. Jeg hadde noen rare vrangforestillinger,  i dag skjønner jeg ikke hva jeg trodde på den gangen, jeg skjønner ikke hva jeg tenkte, det var helt tullete. Så de tankene er korrigert i dag. Så det går an å korrigere det. Det er 7 år siden jeg fikk diagnosen, og 5 år siden jeg kom til meg selv igjen. I dag er jeg frisk og medisinfri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anonym 2 skrev (35 minutter siden):

Jeg hadde paranoid psykose. Jeg hadde noen rare vrangforestillinger,  i dag skjønner jeg ikke hva jeg trodde på den gangen, jeg skjønner ikke hva jeg tenkte, det var helt tullete. Så de tankene er korrigert i dag. Så det går an å korrigere det. Det er 7 år siden jeg fikk diagnosen, og 5 år siden jeg kom til meg selv igjen. I dag er jeg frisk og medisinfri. 

Ja virker som den eneste forskjellen er at paranoid psykose kommer brått og og man blir også kvitt den, men paranoid personlighetsforstyrrelse er noe man må slite med resten av livet. 

Anonymkode: 294e0...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 2
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja virker som den eneste forskjellen er at paranoid psykose kommer brått og og man blir også kvitt den, men paranoid personlighetsforstyrrelse er noe man må slite med resten av livet. 

Anonymkode: 294e0...f23

Jeg måtte inn å lese om paranoid personlighetsforstyrrelser. Det høres ut som litt mer omfattende ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja virker som den eneste forskjellen er at paranoid psykose kommer brått og og man blir også kvitt den, men paranoid personlighetsforstyrrelse er noe man må slite med resten av livet. 

Anonymkode: 294e0...f23

Paranoid psykose kan godt utvikle seg gradvis og langsomt og vare hele livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
kupton skrev (4 timer siden):

Paranoid psykose kan godt utvikle seg gradvis og langsomt og vare hele livet. 

Men er det ikke da schizofreni? 

Og spørsmål nr 2, når du sier hele livet mener du da at de er psykotiske hele livet eller at det kommer og går i perioder hele livet? 

 

Fordi jeg er paranoid og har hatt vrangforestillinger hver dag i flere år. 

Anonymkode: 294e0...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så har man den gruppen som blir paranoide i forbindelse med annen sykdom, men som blir borte igjen når symptomene er behandlet. 

Anonymkode: caf34...135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 2
kupton skrev (19 timer siden):

Paranoid psykose kan godt utvikle seg gradvis og langsomt og vare hele livet. 

Jeg fikk beskjed at 25% ble helt frisk av det også. Det ser ut som jeg var en av de 25%. Jeg ble nedtrappet og avsluttet behandling,  da de mente jeg var helt fin. Jeg er helt frisk I dag. 

Endret av Anonym 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anonym 2 skrev (3 minutter siden):

Jeg fikk beskjed at 25% ble helt frisk av det også. Det ser ut som jeg var en av de 25%. Jeg ble nedtrappet og avsluttet behandling,  da de mente jeg var helt fin. Jeg er helt frisk I dag. 

Jeg mener å ha lest at du har bedre prognose dersom psykosen oppstår brått og akutt enn om den kommer snikende over måneder eller år. 

Anonymkode: 294e0...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 2
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg mener å ha lest at du har bedre prognose dersom psykosen oppstår brått og akutt enn om den kommer snikende over måneder eller år. 

Anonymkode: 294e0...f23

Å ja, kanskje det er sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 2
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Men er det ikke da schizofreni? 

Og spørsmål nr 2, når du sier hele livet mener du da at de er psykotiske hele livet eller at det kommer og går i perioder hele livet? 

 

Fordi jeg er paranoid og har hatt vrangforestillinger hver dag i flere år. 

Anonymkode: 294e0...f23

Jo jeg tror at hvis paranoid psykose vedvarer, går det over til schizofreni 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Anonym 2 skrev (3 minutter siden):

Jo jeg tror at hvis paranoid psykose vedvarer, går det over til schizofreni 

Ja, men er det ikke sånn at ved schizofreni så har man alltid negative symptomer også? Hadde du det da du var paranoid psykotisk? Altså i uttalt grad.

Hm nei dette var vanskelig å skjønne. Tror jeg gir opp. Føler det blir bare tilfeldig hvilken diagnose man får for å være ærlig

Anonymkode: 294e0...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 2
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ja, men er det ikke sånn at ved schizofreni så har man alltid negative symptomer også? Hadde du det da du var paranoid psykotisk? Altså i uttalt grad.

Hm nei dette var vanskelig å skjønne. Tror jeg gir opp. Føler det blir bare tilfeldig hvilken diagnose man får for å være ærlig

Anonymkode: 294e0...f23

Jeg skjønner egentlig ikke så mye av det jeg heller. Nei jeg hadde ikke negative symptomer. For det er sånn som at man isolerer seg og ikke klarer å ordne huset og ikke orker å passe på hygiene og sånn? Det hadde ikke jeg problemer med. Jeg kunne leve helt normalt for det. Jeg slet bare med at jeg hørte stemmer. 

Endret av Anonym 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anonym 2 skrev (3 minutter siden):

Jeg skjønner egentlig ikke så mye av det jeg heller. Nei jeg hadde ikke negative symptomer. For det er sånn som at man isolerer seg og ikke klarer å ordne huset og ikke orker å passe på hygiene og sånn? Det hadde ikke jeg problemer med. Jeg kunne leve helt normalt for det. Jeg slet bare med at jeg hørte stemmer. 

Ja det er negative symptomer ja. Ok takk for svar

Anonymkode: 294e0...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...