Gå til innhold

Kan jeg ha bipolar?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Gått i behandling veldig lenge, fått diagnosene angstlidelse, depresjon og ptsd. Begynte på cipralex for fire dager siden. Ble veldig overrasket da den hadde så formidabel virkning på angsten og depresjonen, kvelden på samme dag jeg tok den første gang. Men nå får jeg ikke sove uten mye seroquel på kvelden, har mista matlyst og har blitt veldig intens ifølge de rundt meg. Det føles virkelig som jeg trenger cipralex, men hvorfor reagerer jeg sånn på den? @kupton kan jeg ha bipolar? Endelig noe som virkelig virker, men den virker jo for mye siden jeg blir sånn? Behandlingsapparatet avskrev bipolar sist jeg spurte om å få en utredning. Så hva kan jeg si for å få en utredning på det? Jeg vil jo ha rett behandling...jeg er over 40 og det er siste par årene jeg har mistenkt bipolar pga mange hyppige depresjoner med kun få dager innimellom hvor jeg er gira. Jeg hadde diagnosen tilbakevendende depresjoner før. Jeg er desidert mest plaget med depresjon og de dagene jeg er gira er vanskelig å tyde for jeg har alltid dempet slike episoder med en del ap opp gjennom årene. Så dette blir veldig vagt.

@kuptonog andre, hva skal jeg si for å bli tatt på alvor og få en utredning? Hva tror du kupton, kan jeg være bipolar?

Anonymkode: 2af90...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Gått i behandling veldig lenge, fått diagnosene angstlidelse, depresjon og ptsd. Begynte på cipralex for fire dager siden. Ble veldig overrasket da den hadde så formidabel virkning på angsten og depresjonen, kvelden på samme dag jeg tok den første gang. Men nå får jeg ikke sove uten mye seroquel på kvelden, har mista matlyst og har blitt veldig intens ifølge de rundt meg. Det føles virkelig som jeg trenger cipralex, men hvorfor reagerer jeg sånn på den? @kupton kan jeg ha bipolar? Endelig noe som virkelig virker, men den virker jo for mye siden jeg blir sånn? Behandlingsapparatet avskrev bipolar sist jeg spurte om å få en utredning. Så hva kan jeg si for å få en utredning på det? Jeg vil jo ha rett behandling...jeg er over 40 og det er siste par årene jeg har mistenkt bipolar pga mange hyppige depresjoner med kun få dager innimellom hvor jeg er gira. Jeg hadde diagnosen tilbakevendende depresjoner før. Jeg er desidert mest plaget med depresjon og de dagene jeg er gira er vanskelig å tyde for jeg har alltid dempet slike episoder med en del ap opp gjennom årene. Så dette blir veldig vagt.

@kuptonog andre, hva skal jeg si for å bli tatt på alvor og få en utredning? Hva tror du kupton, kan jeg være bipolar?

Anonymkode: 2af90...836

Det kan være verdt en utredning for bipolar. Hadde det slik selv før jeg fikk diagnosen i 40 årene og fikk rett behandling. Forsto det ikke før jeg ble voksen mens jeg gikk til en psykolog som mistenkte bipolar hos meg. En spesialist bekreftet det senere. Har hatt depresjon i flere måneder før jeg brått kom ut av den nylig, men hadde nok vært verre om jeg ikke hadde hatt medisiner. Du kan fortelle om hvordan det påvirker deg og om tilbakemeldinger du har fått fra de rundt deg. 

Endret av aa-k-j
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
aa-k-j skrev (29 minutter siden):

Det kan være verdt en utredning for bipolar. Hadde det slik selv før jeg fikk diagnosen i 40 årene og fikk rett behandling. Forsto det ikke før jeg ble voksen mens jeg gikk til en psykolog som mistenkte bipolar hos meg. En spesialist bekreftet det senere. Har hatt depresjon i flere måneder før jeg brått kom ut av den nylig, men hadde nok vært verre om jeg ikke hadde hatt medisiner. Du kan fortelle om hvordan det påvirker deg og om tilbakemeldinger du har fått fra de rundt deg. 

Tusen takk for råd. Så bra at du fikk riktig diagnose til slutt. Jeg skal ta det opp over ferien og hvordan cipralex påvirker meg og hvilke tilbakemeldinger jeg får fra andre. At cipralex har en så formidabel effekt på meg må fortelle noe?

Anonymkode: 2af90...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tusen takk for råd. Så bra at du fikk riktig diagnose til slutt. Jeg skal ta det opp over ferien og hvordan cipralex påvirker meg og hvilke tilbakemeldinger jeg får fra andre. At cipralex har en så formidabel effekt på meg må fortelle noe?

Anonymkode: 2af90...836

Ja det kan være viktig å fortelle til behandler for har hørt en med bipolar reagerer lignende på ssri. Fikk beskjed selv om at jeg må være forsiktig med slik medisin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
aa-k-j skrev (14 timer siden):

Ja det kan være viktig å fortelle til behandler for har hørt en med bipolar reagerer lignende på ssri. Fikk beskjed selv om at jeg må være forsiktig med slik medisin. 

Problemet er bare det at behandler konkluderte med at jeg ikke har bipolar, selv uten utredning. Så hva gjør jeg da liksom. Vil jo ha rett diagnose, slik at behandlingen blir rett. Så ønsker en utredning. 

Anonymkode: 2af90...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
kupton skrev (13 timer siden):

Ja, du kan absolutt være bipolar, og med denne sykehistorien skal du i hvert fall utredes for det.

Da må jeg ta en ny runde med behandler. Han mente at jeg ikke er bipolar, men det ble ikke foretatt noen utredning. Har du tips til hva jeg kan si for å få en utredning? 

Anonymkode: 2af90...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da må jeg ta en ny runde med behandler. Han mente at jeg ikke er bipolar, men det ble ikke foretatt noen utredning. Har du tips til hva jeg kan si for å få en utredning? 

Anonymkode: 2af90...836

Kanskje spørre hva de episodene hvor du er gira kan skyldes hvis det ikke er bipolar? Hvis du nå er giret, så kanskje du kan gå til behandleren din å vise hva du mener? De fleste psykologer er vel i stand til å se hypomani når det er rett foran dem.

Anonymkode: e3c0b...d5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kanskje spørre hva de episodene hvor du er gira kan skyldes hvis det ikke er bipolar? Hvis du nå er giret, så kanskje du kan gå til behandleren din å vise hva du mener? De fleste psykologer er vel i stand til å se hypomani når det er rett foran dem.

Anonymkode: e3c0b...d5b

Hei og takk for råd. Skal spørre om det. Behandler har ferie nå så det er litt vanskelig å vise det. Får ta det opp over ferien, kanskje jeg skal prøve å være litt sta på at jeg ønsker den utredningen. 

Anonymkode: 2af90...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har du tips til hva jeg kan si for å få en utredning?

Du kan liste de ulike faktorene som gjør at du skal utredes: Svært rask virkning av AD/SSRI. Økt snakkesalighet. Dine nærmeste kommenterer på at du er forandret. Økt søvnløshet - hvis du i tillegg til mindre søvn også har mindre søvnbehov, er saken klar. Tilbakevendende depresjoner (alle med dette skal utredes for bipolar).

Å kommer du til å få spørsmål om andre i familien som har bipolar, så det er det greit at du finner ut av.

Så en ting til slutt: Det finnes tallrike sykdommer, både psykiske og somatiske, som gir redusert søvn. Men det er kun ved mani/hypomani man ser redusert søvnbehov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (5 minutter siden):

Du kan liste de ulike faktorene som gjør at du skal utredes: Svært rask virkning av AD/SSRI. Økt snakkesalighet. Dine nærmeste kommenterer på at du er forandret. Økt søvnløshet - hvis du i tillegg til mindre søvn også har mindre søvnbehov, er saken klar. Tilbakevendende depresjoner (alle med dette skal utredes for bipolar).

Å kommer du til å få spørsmål om andre i familien som har bipolar, så det er det greit at du finner ut av.

Så en ting til slutt: Det finnes tallrike sykdommer, både psykiske og somatiske, som gir redusert søvn. Men det er kun ved mani/hypomani man ser redusert søvnbehov.

Takk for utfyllende svar, Kupton. Ja, jeg har mye redusert søvnbehov, det er ikke bare det at jeg sover mindre. Jeg hadde diagnosen tilbakevendende depresjoner i veldig mange år, men ble aldri utredet for bipolar, så det synes jeg er rart. Jeg fikk for ikke lenge siden spørsmålet fra behandler om noen i slekten er bipolare. Det er det ikke, i alle fall ikke som jeg vet. Kan jeg likevel ha bipolar? Da virket det som behandler avskrev at jeg kan ha det. Det føles også som om depresjonene er mer enn bare pga ytre forhold - i alle fall når AD virker så utrolig godt på meg. Er det forresten sånn at man ikke kan gå på SSRI dersom man er bipolar? Jeg går på 200 mg Seroquel depot men det føles langt fra nok til å dempe meg, verken med eller uten SSRI. 

Anonymkode: 2af90...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha bipolar selv om ingen andre i slekten har det.

Ved BP2 kan man god bruke AD ved behov om en også bruker SS og/eller AP. Ved BP1 skal en være svært forsiktig med AD, men det kan brukes (spesialistoppgave).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (19 minutter siden):

Du kan ha bipolar selv om ingen andre i slekten har det.

Ved BP2 kan man god bruke AD ved behov om en også bruker SS og/eller AP. Ved BP1 skal en være svært forsiktig med AD, men det kan brukes (spesialistoppgave).

Ok, det er bra hvis jeg kan fortsette på cipralex, jeg var svært deprimert før jeg begynte på den, men må nok ha litt hjelp med medisineringen. Takk igjen for god hjelp. Jeg skal ta dette opp med behandler når han er tilbake, og nå har jeg flere argumenter også. 

Anonymkode: 2af90...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
kupton skrev (1 time siden):

Du kan liste de ulike faktorene som gjør at du skal utredes: Svært rask virkning av AD/SSRI. Økt snakkesalighet. Dine nærmeste kommenterer på at du er forandret. Økt søvnløshet - hvis du i tillegg til mindre søvn også har mindre søvnbehov, er saken klar. Tilbakevendende depresjoner (alle med dette skal utredes for bipolar).

Å kommer du til å få spørsmål om andre i familien som har bipolar, så det er det greit at du finner ut av.

Så en ting til slutt: Det finnes tallrike sykdommer, både psykiske og somatiske, som gir redusert søvn. Men det er kun ved mani/hypomani man ser redusert søvnbehov.

Jeg er ikke ts, men jeg lurer på noe: skal bp2 alltid medisineres? Jeg bruker Lamictal 300 mg og er ganske sikker på at jeg har Bp2, men utreder var usikker, så jeg fikk aldri diagnosen. Tilbakevendende deprsjon er sikker, og jeg har også voksne barn som er diagnostisert med det og bruker AD for det. Men jeg har fungert fint på Lamictal og har jkke hatt tilbakefall verken opp eller ned - er stabil mht depresjon/evt hypomani, og har vært det i over 10 år nå. 

Hos meg var det typisk å ville flytte. Fant plutseleg ut at jeg hadde lyst på ny bolig for å få en forandring, det var liksom mitt hypomaniprosjekt. Kunne vært millionær idag pga verdistigning, men istedet sitter jeg igjen med leid bolig og eier ingenting fordi det skjedde så mange ganger. Vi flyttet bla 50 mil 4 ganger pluss flere ganger i samme fylke. Dette skjedde i et tidsrom på ca 10 år. Jeg hadde lite behov for søvn og var oppe om natta og planla, pakket, vasket osv, var sykt giret og hadde mye energi. Mannen min fikk angst hver gang jeg satte i gang et flytteprosjekt eller andre ting som medførte forandring og nye ideer. Sist gang var jeg høygravid og jeg sto på med mitt flytteprosjekt og alt det innebærte helt til jeg lå i fødesenga. Tror du jeg har bp2?

Anonymkode: 9c304...6d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg er ikke ts, men jeg lurer på noe: skal bp2 alltid medisineres? Jeg bruker Lamictal 300 mg og er ganske sikker på at jeg har Bp2, men utreder var usikker, så jeg fikk aldri diagnosen. Tilbakevendende deprsjon er sikker, og jeg har også voksne barn som er diagnostisert med det og bruker AD for det. Men jeg har fungert fint på Lamictal og har jkke hatt tilbakefall verken opp eller ned - er stabil mht depresjon/evt hypomani, og har vært det i over 10 år nå. 

Hos meg var det typisk å ville flytte. Fant plutseleg ut at jeg hadde lyst på ny bolig for å få en forandring, det var liksom mitt hypomaniprosjekt. Kunne vært millionær idag pga verdistigning, men istedet sitter jeg igjen med leid bolig og eier ingenting fordi det skjedde så mange ganger. Vi flyttet bla 50 mil 4 ganger pluss flere ganger i samme fylke. Dette skjedde i et tidsrom på ca 10 år. Jeg hadde lite behov for søvn og var oppe om natta og planla, pakket, vasket osv, var sykt giret og hadde mye energi. Mannen min fikk angst hver gang jeg satte i gang et flytteprosjekt eller andre ting som medførte forandring og nye ideer. Sist gang var jeg høygravid og jeg sto på med mitt flytteprosjekt og alt det innebærte helt til jeg lå i fødesenga. Tror du jeg har bp2?

Anonymkode: 9c304...6d6

Det spiller forresten ikke så stor rolle for meg om jeg har diagnosen eller ikke. Det viktigste for meg er at jeg har vært og er stabil på Lamictal, den ser ut til å virke for meg på både depresjon og evt hypomani (dersom det var hypomani). Så får jeg heller ta tak i det hvis jeg opplever uvanlig økt energi igjen. 

Anonymkode: 9c304...6d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Jeg mener det er en risikosport å la være og medisinere bipolare lidelser, det være seg 1 eller 2. I alle fall kjenner jeg personlig ikke mange som holder seg friske uten medisiner. Man kan ende med å gjøre ting man angrer på, og som kanskje får kjipe konsekvenser både for en selv og omgivelsene. Dessuten er det skadelig for hjernen med gjentatte episoder. TS, jeg håper du søker hjelp hvis dette eskalerer. Det finnes sikkert noen på DPS som kan steppe inn for den faste behandleren din om det blir noe akutt. Sørg i alle fall for å få nok søvn, så du ikke sliter deg ut. 

Det er problematisk når behandlingsapparatet lener seg på egen skråsikkerhet heller enn å høre på pasienters egne tanker rundt hva som kan være galt (og hva som leder en til f.eks. en mistanke om bp). Pårørende er også en fin ressurs, fordi det kan være svært nyttig med opplysninger fra noen som har kjent en igjennom hele ens liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (39 minutter siden):

AB ... 6d6: Ja, jeg tror du har bipolar lidelse. Ja, jeg mener at BP2 alltid skal medisineres.

Takk. Vil du råde meg til å bli utredet/diagnostisert, eller spiller det liten rolle siden medisinbehandlingen virker så godt?  Jeg har jo allerede en depresjonsdiagnose, og for min del ville den eneste forskjellen vært et nytt navn på papiret. Men det hadde stilt seg annerledes om behandlingen ikke virket. 

Jeg tenker at jeg ber om utredning om jeg skulle oppleve en ny episode. Jeg har såpass mye selvinnsikt at jeg tror jeg vil merke det om noe er galt, og jeg kommer aldri til å slutte på Lamictal, for så vondt vil jeg ikke meg selv - å være i et depresjonshelvete orker jeg ikke en gang tanken på, og jeg vil ikke gamble med det.

Jeg vet ikke hvor lurt det er, men det er sånn jeg tenker. 

Anonymkode: 9c304...6d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
FjellOgDalar skrev (18 timer siden):

Jeg mener det er en risikosport å la være og medisinere bipolare lidelser, det være seg 1 eller 2. I alle fall kjenner jeg personlig ikke mange som holder seg friske uten medisiner. Man kan ende med å gjøre ting man angrer på, og som kanskje får kjipe konsekvenser både for en selv og omgivelsene. Dessuten er det skadelig for hjernen med gjentatte episoder. TS, jeg håper du søker hjelp hvis dette eskalerer. Det finnes sikkert noen på DPS som kan steppe inn for den faste behandleren din om det blir noe akutt. Sørg i alle fall for å få nok søvn, så du ikke sliter deg ut. 

Det er problematisk når behandlingsapparatet lener seg på egen skråsikkerhet heller enn å høre på pasienters egne tanker rundt hva som kan være galt (og hva som leder en til f.eks. en mistanke om bp). Pårørende er også en fin ressurs, fordi det kan være svært nyttig med opplysninger fra noen som har kjent en igjennom hele ens liv. 

Hei, trådstarter her. Det er midt i ferien og alle er på ferie. Tok ikke cipralex i går og i dag og er noe roligere. Jeg skal kontakte noen hvis det eskalerer. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med cipralexen. Er jo veldig deprimert uten, så vanskelig å vite. Jeg skal uansett ta det opp med behandler over ferien.

Anonymkode: 2af90...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...