Gå til innhold

Er du en som bryter inn i andres liv og gjøren hvis nødvendig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

påskelilje

Jeg stoppet en gang i fjor da en mann hadde ramlet på sykkel, og alle tingene hans lå spredt utover sykkelveien. Det viste seg at han blant annet hadde hatt et malingsspann med seg, og alt var fullt av maling. Jeg kunne ikke ta i det uten å få maling på meg, og siden han ikke var skadet, ble det til at jeg bare snakket med ham og syklet videre. Han var takknemlig for det da.

Har aldri opplevd å komme over noen som var forkommen eller utsatt for akutt sykdom eller vold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så en mann som hadde falt på glatta og brukket lårhalsen og hjalp til med å holde han oppe til ambulansen kom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Feks hvis du kommer over noen som slåss eller blir mobbet? Det gjør jeg, for jeg orker ikke å se på eller høre på det. Og selvfølgelig hvis noen virker forkomne og forvirret eller ligger på bakken og har slått seg feks. 

Anonymkode: c33c9...0c0

Tendensiøs overskrift. Jeg synes ikke man "bryter inn i andres liv og gjøren" om man hjelper noen som ligger forkommen på gata.

Jeg har gått bort til noen som ligger på gata ved noen anledninger og kanskje hjulpet vedkommende opp. Har nok også hendt en del ganger at jeg har gått forbi, særlig når det er tydelig at rus er involvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (På 1.7.2022 den 12.04):

Tendensiøs overskrift. Jeg synes ikke man "bryter inn i andres liv og gjøren" om man hjelper noen som ligger forkommen på gata.

Jeg har gått bort til noen som ligger på gata ved noen anledninger og kanskje hjulpet vedkommende opp. Har nok også hendt en del ganger at jeg har gått forbi, særlig når det er tydelig at rus er involvert.

Enig med deg i at overskriften ikke var dekkende. 
 

Jeg har også hjulpet folk som har falt el lign, og en gang hjalp jeg en ung mann som fikk et slags anfall (epilepsi?), men i likhet med deg har jeg nok også gått forbi der folk er tydelig ruset. Bortsett fra en full ung mann i ei snøfonn på vei hjem fra fest på fjellet… 

Hvis det er mer slåsskamp ville jeg nok ikke bryte inn, nei. Husker jeg en gang opplevde en nokså slaskete kar som kom løpende bak meg og forbi, med en annen like sjaskete kar i hælene. De hadde knapt passert meg før den bakerste kastet seg over førstemann og la han i bakken. Jeg skvatt noe så inn i helsike, og bare frøs til og ble egentlig ganske redd. Da kom en mann løpende fra andre siden av gata og ropte strengt «hva er det du driver med??!», hvorpå han som la han andre i bakken bare dro opp politikortet. ;) 

Et problem med å vegre seg mot å gripe inn ved rus er at man kan ta feil og tro det er rus, men så er det sykdom. Tilsvarende kan frykt for å gripe inn i «slåsskamp» gjøre at man ikke bryter inn ved overgrep. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (5 minutter siden):

Enig med deg i at overskriften ikke var dekkende. 
 

Jeg har også hjulpet folk som har falt el lign, og en gang hjalp jeg en ung mann som fikk et slags anfall (epilepsi?), men i likhet med deg har jeg nok også gått forbi der folk er tydelig ruset. Bortsett fra en full ung mann i ei snøfonn på vei hjem fra fest på fjellet… 

Hvis det er mer slåsskamp ville jeg nok ikke bryte inn, nei. Husker jeg en gang opplevde en nokså slaskete kar som kom løpende bak meg og forbi, med en annen like sjaskete kar i hælene. De hadde knapt passert meg før den bakerste kastet seg over førstemann og la han i bakken. Jeg skvatt noe så inn i helsike, og bare frøs til og ble egentlig ganske redd. Da kom en mann løpende fra andre siden av gata og ropte strengt «hva er det du driver med??!», hvorpå han som la han andre i bakken bare dro opp politikortet. ;) 

Et problem med å vegre seg mot å gripe inn ved rus er at man kan ta feil og tro det er rus, men så er det sykdom. Tilsvarende kan frykt for å gripe inn i «slåsskamp» gjøre at man ikke bryter inn ved overgrep. 

Men ved rus kan det jo være snakk om overdose og behov for øyeblikkelig hjelp. Bare sånn for å ha det sagt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (8 minutter siden):

Men ved rus kan det jo være snakk om overdose og behov for øyeblikkelig hjelp. Bare sånn for å ha det sagt. :)

Ja, jeg er klar over det. Jeg tror jo ikke at de jeg har gått forbi har vært der, men sikker kan man jo aldri være.
 

Har selv opplevd å få akutt sykdom på vei til jobb, og opplevd at folk byttet over til motsatt fortau for å unngå meg. Jeg var kanskje 28-29 og følte at jeg absolutt så «pen nok» ut i tøyet til ikke å gå for å være narkoman. Det føltes veldig spesielt. (Legger til at jeg ikke trengte folks hjelp, men var blek og støttet meg til vegger på bygninger i gata. Jeg karret meg til jobb og fikk ringt en taxi (før mobiltelefon var vanlig) og kom meg hjem.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

morsan skrev (7 minutter siden):

Ja, jeg er klar over det. Jeg tror jo ikke at de jeg har gått forbi har vært der, men sikker kan man jo aldri være.
 

Har selv opplevd å få akutt sykdom på vei til jobb, og opplevd at folk byttet over til motsatt fortau for å unngå meg. Jeg var kanskje 28-29 og følte at jeg absolutt så «pen nok» ut i tøyet til ikke å gå for å være narkoman. Det føltes veldig spesielt. (Legger til at jeg ikke trengte folks hjelp, men var blek og støttet meg til vegger på bygninger i gata. Jeg karret meg til jobb og fikk ringt en taxi (før mobiltelefon var vanlig) og kom meg hjem.) 

Ja det er jo forsåvidt ganske kjent at folk går forbi. Vil tro det føltes spesielt ja. Dvs jeg har selv kollapset i byen og det tok tid før noen stoppet ja. Men sånn er det nå bare. :)

Jeg så et eksperiment eller noe, hvor de fant ut at folk stanser oftere hvis de er den eneste i nærheten, enn om det er mange i området. Fordi vi mennesker tenker lett at "det er sikkert noen andre som stopper" Hvis det er mange der, mens er man den eneste føler man seg mer ansvarlig. 

Jeg vet ikke selv hva jeg hadde gjort for har ikke vært i en slik situasjon. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (16 minutter siden):

Jeg så et eksperiment eller noe, hvor de fant ut at folk stanser oftere hvis de er den eneste i nærheten, enn om det er mange i området. Fordi vi mennesker tenker lett at "det er sikkert noen andre som stopper" Hvis det er mange der, mens er man den eneste føler man seg mer ansvarlig. 

Ja, «tilskuereffekten».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...