Gå til innhold

Sluttet med snus/røyk før?

Glitter

Anbefalte innlegg

Heihei. 

Noen som har sluttet med snus eller røyk før? Spesielt interessert i erfaring med å slutte med snus. For det er visstnok mer vanskelig har jeg hørt, men mtp å bli fysen er det vel likt. 

I alle fall har jeg i ettermiddag vært én uke uten snus med nikotin i. Men jeg bruker nikotinfri snus og har tenkt å gjøre det en stund. Tar en avhengighet av gangen. 

Men jeg merker jeg er så fysen hele tiden. Også er jeg nyoperert så jeg er tvunget til å være inaktiv. Ville nok ellers vært mye i bevegelse for å få tankene på andre ting enn mat, snop osv. 

Jeg har bare et helt lett nikotinsug, men matsuget er mye verre. 

Lurer på hvor lenge det varte for dere? Jeg har jo uansett perioder med matsug, men jeg håper det ikke vil vare i mange måneder for da blir det vanskelig å ikke legge masse på seg. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Glitter skrev (7 minutter siden):

Heihei. 

Noen som har sluttet med snus eller røyk før? Spesielt interessert i erfaring med å slutte med snus. For det er visstnok mer vanskelig har jeg hørt, men mtp å bli fysen er det vel likt. 

I alle fall har jeg i ettermiddag vært én uke uten snus med nikotin i. Men jeg bruker nikotinfri snus og har tenkt å gjøre det en stund. Tar en avhengighet av gangen. 

Men jeg merker jeg er så fysen hele tiden. Også er jeg nyoperert så jeg er tvunget til å være inaktiv. Ville nok ellers vært mye i bevegelse for å få tankene på andre ting enn mat, snop osv. 

Lurer på hvor lenge det varte for dere? Jeg har jo uansett perioder med matsug, men jeg håper det ikke vil vare i mange måneder for da blir det vanskelig å ikke legge masse på seg. 

Det er som å slutt med andre ting. Det går over, du må bare holde ut til du er over den verste kneika. 

Anonymkode: ae237...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er som å slutt med andre ting. Det går over, du må bare holde ut til du er over den verste kneika. 

Anonymkode: ae237...e25

Jeg lurte på om noen hadde erfaringer å dele. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Jeg har sluttet å røyke noen ganger og får alltid sug etter å spise, har alltid lagt på meg når jeg har sluttet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet å røyke for flere tiår siden. Husker det som at det fysiske suget ga seg ganske fort, men det «sosiale suget» varte noe lenger. Det fantes ikke nikotintyggis da (iallfall ikke reseptfritt), så jeg kjøpte store kvanta tyggis og brukte det som avledningsmanøver 😅 Jeg ble faktisk avhengig av tyggis, men den avhengigheten var det lett å bli kvitt når jeg var vel etablert ikke-røyker. 

Jeg tenker at det å kutte ut røyk/snus er så viktig for helsa at det er verdt det selv om du pådrar deg noen andre, mindre uvaner og/eller legger litt på deg. 

Om ikke tyggis er noe for deg, kan du fx hver morgen kutte opp noen gulrøtter i staver og legge det en boks med vann i kjøleskapet og ta en stav eller to eller tre når spisetrangen melder seg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (5 timer siden):

Jeg har sluttet å røyke noen ganger og får alltid sug etter å spise, har alltid lagt på meg når jeg har sluttet. 

Ja er jo redd samme kan skje meg. 

morsan skrev (25 minutter siden):

Jeg sluttet å røyke for flere tiår siden. Husker det som at det fysiske suget ga seg ganske fort, men det «sosiale suget» varte noe lenger. Det fantes ikke nikotintyggis da (iallfall ikke reseptfritt), så jeg kjøpte store kvanta tyggis og brukte det som avledningsmanøver 😅 Jeg ble faktisk avhengig av tyggis, men den avhengigheten var det lett å bli kvitt når jeg var vel etablert ikke-røyker. 

Jeg tenker at det å kutte ut røyk/snus er så viktig for helsa at det er verdt det selv om du pådrar deg noen andre, mindre uvaner og/eller legger litt på deg. 

Om ikke tyggis er noe for deg, kan du fx hver morgen kutte opp noen gulrøtter i staver og legge det en boks med vann i kjøleskapet og ta en stav eller to eller tre når spisetrangen melder seg? 

Hehe ja har hørt mange bruker tyggis. Akkurat nå så bruker jeg nikotinfri snus. Det er nok i samme gate mtp sunnhet som tyggis. Har sett på innholdet i de. 

Ja det er jo veldig bra å kutte snusen. Jeg merker at i dag har jeg mer sug enn i går. Men de fysiske abstinensene skulle jo være over etter en uke uten noe. Pluss de to siste dagene brukte jeg bare totalt 4 snus da. 

Jeg tror nok at når jeg er ferdig grodd og kan bli mer aktiv og mindre sofasliter igjen så blir det lettere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (Akkurat nå):

Jeg tror nok at når jeg er ferdig grodd og kan bli mer aktiv og mindre sofasliter igjen så blir det lettere!

Det blir det sikkert! Pluss at for hver dag som går, har du hatt enda en snusfri dag. Jeg heier på deg! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (Akkurat nå):

Det blir det sikkert! Pluss at for hver dag som går, har du hatt enda en snusfri dag. Jeg heier på deg! :) 

Takk! 😊 

77 stk hadde jeg vanligvis brukt på denne tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus

Det er noen år siden jeg sluttet å snuse, og jeg valgte å slutte med en gang siste boksen var brukt opp. Jeg var oppe i nesten en boks med snus om dagen og det ble alt for dyrt i lengden, for ikke å snakke om at deler av tannkjøttet fikk sår. Jeg husker ikke nøyaktig hvor lenge suget varte, men for meg var det psykiske verre en det fysiske. 

Selve nikotinsuget varte vel en uke eller to og jeg hadde litt svimmelhet og kvalme, men savnet etter snusen og den følelsen av å ha den under leppa varte endel lenger. Ville vel kanskje sagt at det samlet sett tok rundt en måned. Bortsett fra snussug så fikk jeg ikke det typiske suget som så mange andre snakker om at de får, og endte ikke opp med å fylle det tomrommet med noe annet. 

Samboeren min sluttet å røyke for nesten 10 år siden, han valgte også å bare røyke opp pakka også aldri tenne en sigarett til.

Jeg klarer fint å se andre snuse foran meg eller kjenne lukten av snus uten å bli fristet, og det er utrolig deilig.

Endret av hattifnattus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus skrev (5 timer siden):

Det er noen år siden jeg sluttet å snuse, og jeg valgte å slutte med en gang siste boksen var brukt opp. Jeg var oppe i nesten en boks med snus om dagen og det ble alt for dyrt i lengden, for ikke å snakke om at deler av tannkjøttet fikk sår. Jeg husker ikke nøyaktig hvor lenge suget varte, men for meg var det psykiske verre en det fysiske. 

Selve nikotinsuget varte vel en uke eller to og jeg hadde litt svimmelhet og kvalme, men savnet etter snusen og den følelsen av å ha den under leppa varte endel lenger. Ville vel kanskje sagt at det samlet sett tok rundt en måned. Bortsett fra snussug så fikk jeg ikke det typiske suget som så mange andre snakker om at de får, og endte ikke opp med å fylle det tomrommet med noe annet. 

Samboeren min sluttet å røyke for nesten 10 år siden, han valgte også å bare røyke opp pakka også aldri tenne en sigarett til.

Jeg klarer fint å se andre snuse foran meg eller kjenne lukten av snus uten å bli fristet, og det er utrolig deilig.

Så bra du slapp det suget etter noe annet! Jeg håper på at litt av suget mitt handler om at jeg er nyoperert og inaktiv. I så fall blir det jo lettere om et par uker. 

Jeg har definitivt hatt fysisk sug, men tror også det psykiske er ganske så tilstede ja. Men er derfor jeg synes det ble best å først slutte med nikotin også etter hvert den nikotinfrie. Den sliter ikke så på tannkjøttet heller. Tror min stefar brukte nikotinfri i et halvår før han sluttet med det også. 

Jeg tenker jeg skal bli flinkere til å drikke vann når jeg blir fysen på noe søtt. Kanskje det hjelper? 

I går holdt jeg for øvrig på å begynne igjen fordi min hovedmotivasjon, nemlig at jeg ikke hadde råd, er ikke like gjeldene lenger. 😅 Men jeg tenkte at herregud, jeg har klart meg i en uke nå. Og jeg har planer om å spare penger til både meg og to konfirmasjoner hver måned. Dvs 4000  hver måned tror jeg. Så klart jeg ikke skal begynne igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
hattifnattus
Glitter skrev (4 timer siden):

23 dager nå. Innimellom savner jeg nikotin veldig. Men hjelper litt med den nikotinfrie. 

Du er straks over det verste. Jeg tror jeg satt med sammenrullet tørkerull og tyggis i to måneder fordi jeg var desperat etter den følelsen under leppa selv etter at nikotinsuget gav seg.

Du kommer til å takke deg selv når du merker dette på lommeboka etter hvert. :) 

Et tips kan være å sette av så mye du vanligvis ville brukt på snus pr måned på en sparekonto. Jeg gjorde det og plutselig så sparte jeg rundt 1500 i måneden og kjøpte meg en iPad pro da det hadde gått 10 måneder. Det er egentlig helt vilt å tenke på at jeg har snust opp flere Ipader de årene jeg snuste 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hattifnattus skrev (6 minutter siden):

Du er straks over det verste. Jeg tror jeg satt med sammenrullet tørkerull og tyggis i to måneder fordi jeg var desperat etter den følelsen under leppa selv etter at nikotinsuget gav seg.

Du kommer til å takke deg selv når du merker dette på lommeboka etter hvert. :) 

Et tips kan være å sette av så mye du vanligvis ville brukt på snus pr måned på en sparekonto. Jeg gjorde det og plutselig så sparte jeg rundt 1500 i måneden og kjøpte meg en iPad pro da det hadde gått 10 måneder. Det er egentlig helt vilt å tenke på at jeg har snust opp flere Ipader de årene jeg snuste 😆

Ja det kunne absolutt vært noe det å sette av pengene. Jeg brukte ca 1200 kr på snus i mnd. Ifølge appen har jeg spart 261 snus på disse dagene. Men jeg bruker jo nikotinfri akkurat nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (4 timer siden):

Ja det kunne absolutt vært noe det å sette av pengene. Jeg brukte ca 1200 kr på snus i mnd. Ifølge appen har jeg spart 261 snus på disse dagene. Men jeg bruker jo nikotinfri akkurat nå. 

Dette klarer du👌

Anonymkode: 0f95a...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Vært av og på i 10 år. Noe som funker er å snuse så du blir dårlig. Minn deg på det når du igjen blir fysen. Nå bruker jeg igjen, men mest på jobb. Det er greit å ha når man kjeder seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (På 6.7.2022 den 17.28):

NÅ har jeg sterkt nikotinsug. På dag 8 snusfri! 

Du er flink!

Anonymkode: a8c75...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (På 5.7.2022 den 14.26):

Heihei. 

Nikotintyggis, en halv vanlig og en halv med nikotin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du er flink!

Takk. :)

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nikotintyggis, en halv vanlig og en halv med nikotin.

Tror ikke jeg skal begynne med nikotin etter 24 dager uten, men takk for tips. 😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...