Gå til innhold

Hvor lenge uten psykose før man er frisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvor lenge må man gå uten psykotiske symptomer før man kan bli kvitt en schizofreni-diagnose og regne seg som «frisk»? Er det sånn at når man først har schizofreni så vil man alltid risikere å kunne bli psykotisk igjen, og dermed aldri kan anse seg som frisk?

Jeg har et ønske om å stifte familie en dag, men vil selvfølgelig ikke at barnet mitt skal oppleve å ha en syk mor. Man har jo ingen garantier, sykdom kan ramme både mor og far etter at barnet er født. Men dere skjønner hva jeg mener… 

Er det realistisk å tenke at jeg en dag kan bli mamma?

Anonymkode: d4ff4...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

 

Er det realistisk å tenke at jeg en dag kan bli mamma?

Anonymkode: d4ff4...0c5

Det vel ikke vi vite? 

Det fins schizofrene som fungerer veldig bra (som regel med den paranoide varianten) og så fins det schizofrene som lever alene i en kald trygdekjeller med søppel opp til hue hver dag. 

Anonymkode: 0f379...16f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det vel ikke vi vite? 

Det fins schizofrene som fungerer veldig bra (som regel med den paranoide varianten) og så fins det schizofrene som lever alene i en kald trygdekjeller med søppel opp til hue hver dag. 

Anonymkode: 0f379...16f

Jeg tenkte statistisk sett, har paranoid sf

Anonymkode: d4ff4...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg tenkte statistisk sett, har paranoid sf

Anonymkode: d4ff4...0c5

I første innlegget skrev du at du har schizofreni. Og det er noe annet enn paranoid pf da. 

Men ja det du lurte på har jeg ikke noe svar på håper noen andre har. 

Anonymkode: 0f379...16f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tror man regnes som frisk når man har vært symptomfri og fungert greit i 12 måneder. 

Anonymkode: dd02d...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

I første innlegget skrev du at du har schizofreni. Og det er noe annet enn paranoid pf da. 

Men ja det du lurte på har jeg ikke noe svar på håper noen andre har. 

Anonymkode: 0f379...16f

Har schizofreni. Forkortet det til sf, ikke pf

Anonymkode: d4ff4...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 2

Da jeg sluttet med AP, fikk jeg beskjed at man kunne få tilbakefall mellom 8 og 15 måneder, så hvis man ikke har fått tilbakefall når det har gått 15 måneder, vil jeg si at man er frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror man regnes som frisk når man har vært symptomfri og fungert greit i 12 måneder. 

Anonymkode: dd02d...944

Takk

Anonymkode: d4ff4...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anonym 2 skrev (Akkurat nå):

Da jeg sluttet med AP, fikk jeg beskjed at man kunne få tilbakefall mellom 8 og 15 måneder, så hvis man ikke har fått tilbakefall når det har gått 15 måneder, vil jeg si at man er frisk.

Ok takk!

Anonymkode: d4ff4...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Etter hva jeg har forstått så blir man vel ikke "frisk" av schizofreni. Da heter det i såfall schizofreni i remisjon, tror jeg. 

Anonymkode: e9fb6...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 2
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Etter hva jeg har forstått så blir man vel ikke "frisk" av schizofreni. Da heter det i såfall schizofreni i remisjon, tror jeg. 

Anonymkode: e9fb6...62c

Jeg så et program på tv, der noen med schizofreni svarte på spørsmål. Der var det faktisk en person som fortalte at han hadde blitt frisk og medisinfri. Han var i jobb og jeg tror han hadde giftet seg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...