Gå til innhold

Vektnedgang og digg


Fru2020

Anbefalte innlegg

Jeg holder på med å legge om kostholdet. Målet er å gå ned rundt 0.5 kg i uken. Fordi jeg håper at dette blir en varig endring og ikke bare en slankekur tenker jeg at jeg vil unne meg noe i helgene.

Hvordan gjør dere andre som har fokus på vekt det?

Spiser dere fredag og lørdag? Hva spiser dere? Hvor mye kcal spiser dere?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er en av dem som unner meg digg i helgene. Skulle jeg levd på knekkebrød hele tiden så hadde jeg sprukket for lenge siden.

Så jeg holder meg veldig bevisst på inntaket i ukedagene. Som regel har jeg en periodisk faste light i ukedagene. Dvs jeg spiser ikke frokost, for det meste en liten Yoplait-yoghurt, så spiser jeg en god lunsj og en god middag, og så ingenting eller lite til kvelds.

Fredag er min kosedag. Da har jeg øl og chips, det er min ting. Litt sjokolade lørdag eller søndag, kanskje, men passer på at totalinntaket av kalorier fortsatt er i underskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeanonymnok

 

Fru2020 skrev (4 timer siden):

Spiser dere fredag og lørdag?

Ja, jeg spiser alle dager i uken. Litt usikker på om det er mat du sikter til her? 

Jeg spiser ca 1000kalorier per dag. Det hender jeg unner meg noe godis men ikke i store mengder og ikke hver helg (eller hver uke). 

Spiser veldig mye grønnsaker, frukt, egg og magert kjøtt. Ikke pasta, potet og brødmat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Følger samme kostplan hver dag, også i helgene. Spiser overhodet ikke noen form for snacks. 

Anonymkode: aaa3e...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (6 timer siden):

Jeg holder på med å legge om kostholdet. Målet er å gå ned rundt 0.5 kg i uken. Fordi jeg håper at dette blir en varig endring og ikke bare en slankekur tenker jeg at jeg vil unne meg noe i helgene.

Hvordan gjør dere andre som har fokus på vekt det?

Spiser dere fredag og lørdag? Hva spiser dere? Hvor mye kcal spiser dere?

Jeg har ett råd - når du skal kjøpe helgegodiset ditt (hva det nå enn er) så kjøp KUN det du skal spise denne helgen. Ikke kjøp en gigapakke fordi det er billigere og tenk at du skal la resten ligge til neste helg. Ikke ha noe slikt liggende i huset slik at det blir lett å stappe det i seg i et svakt øyeblikk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (9 timer siden):

Jeg har ett råd - når du skal kjøpe helgegodiset ditt (hva det nå enn er) så kjøp KUN det du skal spise denne helgen. Ikke kjøp en gigapakke fordi det er billigere og tenk at du skal la resten ligge til neste helg. Ikke ha noe slikt liggende i huset slik at det blir lett å stappe det i seg i et svakt øyeblikk. :)

Enig. Det går ikke når man sliter med overspising. Jeg kan ikke ha slikt i hus selv for å si det sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (4 minutter siden):

Enig. Det går ikke når man sliter med overspising. Jeg kan ikke ha slikt i hus selv for å si det sånn. 

Jeg har ikke noe problem med det, men ser jo mange her inne si at de spiser det de kjøper og kan ikke ha det liggende til neste helg - så hvorfor kjøpe mer enn det du har tenkt å spise nå da?! Når du vet det går den veien høna sparker! Argumentet med at det er billigere å kjøpe en giga-pack enn en liten (pr. kg) hjelper ikke, det blir ikke billigere i lengden når det går ut over både helse og trivsel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (13 minutter siden):

Jeg har ikke noe problem med det, men ser jo mange her inne si at de spiser det de kjøper og kan ikke ha det liggende til neste helg - så hvorfor kjøpe mer enn det du har tenkt å spise nå da?! Når du vet det går den veien høna sparker! Argumentet med at det er billigere å kjøpe en giga-pack enn en liten (pr. kg) hjelper ikke, det blir ikke billigere i lengden når det går ut over både helse og trivsel. 

Det er nettopp det. Jeg er også sånn at hvis jeg går på en smell og kjøper masse snop, så kan jeg fint hive resten hvis jeg feks tar til fornuft før det er tomt. Pengene er allerede brukt og miljøet får det ikke noe bedre eller verre om jeg pakker det i meg eller ikke. Da burde jeg klart å la være å kjøpe det in the first place. Så går jeg på en smell kan det være jeg kaster noe av det. Det er jo dyrt det, men jeg tenker jo på hva det gjør med meg. 

Nå er jeg SÅ uggen i magen etter all impulsiv dritt-matkjøp denne uka og jeg har nok gått opp sånn 1,5 kg på to uker. Her må det full detox til. Jeg kan ikke bare unne meg litt i helger når jeg er så på kjøret. Klarte meg i flere mnd da, men er jo så unødvendig å gå opp og ned 2 kg hele tiden.

Jeg for min del er veldig all og Notting i perioder. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (14 minutter siden):

Nå er jeg SÅ uggen i magen etter all impulsiv dritt-matkjøp denne uka og jeg har nok gått opp sånn 1,5 kg på to uker. Her må det full detox til.

Vi spiser jo ganske så karbohydratredusert t il daglig, men har sklidd ut litt i ferien og denne uka har vi vært på tur og latt alt skure og gå og har spist mye og ALT mulig - opp 2,5 kg på 5 dager! 😂 Satser på at det er mest vannvekt som vil forsvinne ganske kjapt igjen da, men jeg lo godt da jeg gikk på vekta i dag tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (19 minutter siden):

Vi spiser jo ganske så karbohydratredusert t il daglig, men har sklidd ut litt i ferien og denne uka har vi vært på tur og latt alt skure og gå og har spist mye og ALT mulig - opp 2,5 kg på 5 dager! 😂 Satser på at det er mest vannvekt som vil forsvinne ganske kjapt igjen da, men jeg lo godt da jeg gikk på vekta i dag tidlig.

Hehe ja det er nok sannsynligvis mest vann. Dessverre for min del vet jeg sånn høvelig hvor mye jeg har spist i overskudd hver dag og mitt estimat er nok ikke så langt ifra. Dvs garantert mer enn 1,5 kg hvis jeg regner MED vannvekten, men det tar jeg ikke med når jeg tipper. Ser det også i speilet på enkelte "sjekkpunkter". Så. 😛

Det går vel fort av hos deg da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 time siden):

Jeg har ikke noe problem med det, men ser jo mange her inne si at de spiser det de kjøper og kan ikke ha det liggende til neste helg - så hvorfor kjøpe mer enn det du har tenkt å spise nå da?! Når du vet det går den veien høna sparker! Argumentet med at det er billigere å kjøpe en giga-pack enn en liten (pr. kg) hjelper ikke, det blir ikke billigere i lengden når det går ut over både helse og trivsel. 

Det fungerte kanskje bedre før. Nå er alt så tilgjengelig. Man kjøper bare flere ganger. «Bare i dag». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (15 minutter siden):

Det fungerte kanskje bedre før. Nå er alt så tilgjengelig. Man kjøper bare flere ganger. «Bare i dag». 

Da må man faktisk rett og slett skjerpe seg. Så enkelt og så vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (38 minutter siden):

Det fungerte kanskje bedre før. Nå er alt så tilgjengelig. Man kjøper bare flere ganger. «Bare i dag». 

Når det gjelder godteri, er det greiest med totalt avhold. Jeg har ikke katt, derfor kjøper jeg ikke kattemat. Jeg spiser ikke godteri, derfor kjøper jeg det ikke til meg selv. Trangen til noe søtt forsvinner når man ikke spiser det på en stund.

Derimot har jeg et lager av Remas nøtteposer til 10 kr. Én av dem holder suget etter "noe" unna hele kvelden. Nøttene inneholder selvsagt masse kalorier de også, men det er ikke kilosposer akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

laban skrev (29 minutter siden):

Når det gjelder godteri, er det greiest med totalt avhold. Jeg har ikke katt, derfor kjøper jeg ikke kattemat. Jeg spiser ikke godteri, derfor kjøper jeg det ikke til meg selv. Trangen til noe søtt forsvinner når man ikke spiser det på en stund.

Derimot har jeg et lager av Remas nøtteposer til 10 kr. Én av dem holder suget etter "noe" unna hele kvelden. Nøttene inneholder selvsagt masse kalorier de også, men det er ikke kilosposer akkurat.

Helt enig. Slik er jeg også. Nå når jeg har havnet på sukkerljøret vil jeg ha det HELE tiden. Må en detox på en ukes tid til (har bare vart i to uker dette så er jo ikke kjempe avhengig ennå, noen trenger jo tre uker) så mister jeg lysten. Det er SÅ mye bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (1 time siden):

Når det gjelder godteri, er det greiest med totalt avhold. Jeg har ikke katt, derfor kjøper jeg ikke kattemat. Jeg spiser ikke godteri, derfor kjøper jeg det ikke til meg selv. Trangen til noe søtt forsvinner når man ikke spiser det på en stund.

Dette har jeg merket godt. Jeg er ikke "avholds" fra godteri, det verken klarer eller vil jeg. Men jeg merker at jo mer godteri (f.eks chips og sjokolade) jeg spiser, jo mer har jeg lyst på og jo større mengder klarer jeg å spise.

Når jeg har gått til å spise mer moderate mengder så blir heller ikke utskeielsene så store. Før kunne jeg spiste en 200g sjokoladeplate på en kveld og fortsatt ha lyst på mer. Nå kjenner jeg at jeg er fornøyd og blir småkvalm om jeg spiser mer enn en halv melkerull på en gang. Men jeg vet at jeg lett kan komme tilbake til større mengder hvis jeg tillater det, det er en spiral som kan gå begge veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser det jeg har, så jeg kan heller ikke kjøpe inn noe ekstra. Kjøpte en sjokolade i går som jeg tenkte å ha idag, men den gikk ned i går ja.

Jeg kan heller ikke kjøpe nøtter, for da spiser jeg alle. Samme hvilken størrelse det er.

Jeg har ikke så lyst til å være totalt avholds heller. Det å unne seg noe godt i helgen synes jeg hører til et normalt kosthold, og det er et normalt kosthold jeg er ute etter. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Fru2020 skrev (16 minutter siden):

Jeg spiser det jeg har, så jeg kan heller ikke kjøpe inn noe ekstra. Kjøpte en sjokolade i går som jeg tenkte å ha idag, men den gikk ned i går ja.

Jeg kan heller ikke kjøpe nøtter, for da spiser jeg alle. Samme hvilken størrelse det er.

Jeg har ikke så lyst til å være totalt avholds heller. Det å unne seg noe godt i helgen synes jeg hører til et normalt kosthold, og det er et normalt kosthold jeg er ute etter. 

 

Det eneste som hjalp meg da jeg klarte å gå ned i vekt var total avhold, jeg er som en alkoholiker og må holde meg helt unna. Det har ikke gått bra i år da jeg kom på at jeg skulle kose meg i helgene, det var da alt gikk rett vest og jeg har gått opp masse kilo. Jeg må nok bli avholds igjen skal det gå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (4 timer siden):

Det eneste som hjalp meg da jeg klarte å gå ned i vekt var total avhold, jeg er som en alkoholiker og må holde meg helt unna. Det har ikke gått bra i år da jeg kom på at jeg skulle kose meg i helgene, det var da alt gikk rett vest og jeg har gått opp masse kilo. Jeg må nok bli avholds igjen skal det gå. 

Helt typisk dersom man har en sukkeravhengighet, da klarer man ikke å spise bare litt - akkurat som en alkoholiker ikke bare kan ta seg 2-3 øl på lørdagskvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Lillemus skrev (8 minutter siden):

Helt typisk dersom man har en sukkeravhengighet, da klarer man ikke å spise bare litt - akkurat som en alkoholiker ikke bare kan ta seg 2-3 øl på lørdagskvelden.

Ja det stemmer det og jeg føler til og med at jeg blir rusa av der mens jeg spiser, etterpå derimot...uff. Må ta meg sammen nå før jeg er 100 kilo, holde meg helt borte fra det jeg er avhengig av. Til og med smothie is trigger meg, klarer ikke bare spise en. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...