Gå til innhold

El bil lading


Fru2020

Anbefalte innlegg

Jeg tenker å kjøpe meg en el-bil. Må da kjøpe meg en slik ladeboks. Men lurer på. Kommer de som en standard? Dvs at alle el biler kan lade i en hvilken som helst boks. Eller må jeg vite hvilket merke bilen har før jeg kan installere lader?

Og så lurer jeg på slike ladestasjoner som er rundt omkring. Kan jeg lade på alle slike? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fru2020 skrev (1 time siden):

Jeg tenker å kjøpe meg en el-bil. Må da kjøpe meg en slik ladeboks. Men lurer på. Kommer de som en standard? Dvs at alle el biler kan lade i en hvilken som helst boks. Eller må jeg vite hvilket merke bilen har før jeg kan installere lader?

Og så lurer jeg på slike ladestasjoner som er rundt omkring. Kan jeg lade på alle slike? 

Ja, du kan nok kjøpe en hvilken som helst lader, men husk at den må installeres av elektriker og du må ha en strømkurs som er sterk nok. Jeg har Easee-lader og er veldig fornøyd med den, mannen min er el-ingeniør og har lagt opp alt for meg da. Det vil fort koste en del tusen å få lagt opp lader, bare så du er klar over det. 

Jeg lader kun hjemme så det å lade andre steder vet jeg ikke noe om. Meld deg inn i el-bil grupper på fb så får du masse hjelp der. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (12 timer siden):

Ja, du kan nok kjøpe en hvilken som helst lader, men husk at den må installeres av elektriker og du må ha en strømkurs som er sterk nok. Jeg har Easee-lader og er veldig fornøyd med den, mannen min er el-ingeniør og har lagt opp alt for meg da. Det vil fort koste en del tusen å få lagt opp lader, bare så du er klar over det. 

Jeg lader kun hjemme så det å lade andre steder vet jeg ikke noe om. Meld deg inn i el-bil grupper på fb så får du masse hjelp der. 😊

Takk for svar. Blir å bruke elektriker ja. Regner med at det fort blir dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (På 15.7.2022 den 12.01):

Takk for svar. Blir å bruke elektriker ja. Regner med at det fort blir dyrt.

Svarer på det andre spørsmålet jeg 😊 Ja, du kan bruke alle ladesystemer utenfor hjemmet. De betjenes via hver sin app, og det er irriterende dårlig system på dette. Hvert merke har sin løsning, ingenting er standardisert. Innimellom er det mye krøll med stasjonene, og det er for få hurtigladere ift vanlig ladere. Skjønner ikke at staten ikke har gjort noe med dette, om det er ønskelig at flere skal gå over til el.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (5 timer siden):

Svarer på det andre spørsmålet jeg 😊 Ja, du kan bruke alle ladesystemer utenfor hjemmet. De betjenes via hver sin app, og det er irriterende dårlig system på dette. Hvert merke har sin løsning, ingenting er standardisert. Innimellom er det mye krøll med stasjonene, og det er for få hurtigladere ift vanlig ladere. Skjønner ikke at staten ikke har gjort noe med dette, om det er ønskelig at flere skal gå over til el.  

Det er det jeg følte jeg hadde hørt. Det virker så utrolig tungvint ut. Jeg har ikke råd til en dyr bil med lang rekkevidde. Blir en liten bybil, men det hender jo jeg vil litt lengre.

Hvor lang tid tar det å lage bilen? Varierer det fra bil til bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (1 time siden):

Det er det jeg følte jeg hadde hørt. Det virker så utrolig tungvint ut. Jeg har ikke råd til en dyr bil med lang rekkevidde. Blir en liten bybil, men det hender jo jeg vil litt lengre.

Hvor lang tid tar det å lage bilen? Varierer det fra bil til bil?

Hurtiglading er dyrt, jeg er usikker på hvor lang tid det tar, varierer også fra bil til bil. Hjemmelading er mye rimeligere. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fru2020 skrev (1 time siden):

Det er det jeg følte jeg hadde hørt. Det virker så utrolig tungvint ut. Jeg har ikke råd til en dyr bil med lang rekkevidde. Blir en liten bybil, men det hender jo jeg vil litt lengre.

Hvor lang tid tar det å lage bilen? Varierer det fra bil til bil?

Med hurtigladere går det fort, ca 45 min fra tom til full kapasitet. Sist vi kjørte langt (80 mil) hurtigladet vi én gang, og betalte ca 90 kr. I tillegg er det reduserte priser ved bomstasjoner. Det er dyrere å lade på ladestasjoner enn hjemme, men jeg stusser over at Lillemus syns det er dyrt for det er det virkelig ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (7 minutter siden):

Med hurtigladere går det fort, ca 45 min fra tom til full kapasitet. Sist vi kjørte langt (80 mil) hurtigladet vi én gang, og betalte ca 90 kr. I tillegg er det reduserte priser ved bomstasjoner. Det er dyrere å lade på ladestasjoner enn hjemme, men jeg stusser over at Lillemus syns det er dyrt for det er det virkelig ikke. 

Jeg synes 45 minutt er kjempelang tid. Med diesel tar det et par minutter og det er alltid en bensinstasjon.

Har dere noen gode argumenter for å kjøpe billig el-bil. For samme pris (120 000) kan jeg få en bensinbil som er flere år nyere og gått halvparten så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale appen Elton. Den gjør det enkelt å lade med de fleste ladeselskaper fra én app 👍

Endret av adhoc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (1 time siden):

Med hurtigladere går det fort, ca 45 min fra tom til full kapasitet. Sist vi kjørte langt (80 mil) hurtigladet vi én gang, og betalte ca 90 kr. I tillegg er det reduserte priser ved bomstasjoner. Det er dyrere å lade på ladestasjoner enn hjemme, men jeg stusser over at Lillemus syns det er dyrt for det er det virkelig ikke. 

Var nettopp borti en sammenligning mellom elbil og fossilbil, der man regnet med hjemmelading og hurtiglading på en kjøretur mellom Norges storbyer, men jeg klarer ikke å finne den igjen. Det kostet adskillig mer å hurtiglade enn å lade hjemme, men ikke i nærheten av fossilbil-drivstoff selvfølgelig. Varierer sikkert fra leverandør til leverandør også vil jeg tro og også fra bilmodell til bilmodell selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (3 timer siden):

Det er det jeg følte jeg hadde hørt. Det virker så utrolig tungvint ut. Jeg har ikke råd til en dyr bil med lang rekkevidde. Blir en liten bybil, men det hender jo jeg vil litt lengre.

Hvor lang tid tar det å lage bilen? Varierer det fra bil til bil?

Hvor fort ladingen går avhenger både av bilen og ladestasjonen. Alle biler har en grense for hvor mye strøm de kan ta imot, og ladere har en grense for hvor mye strøm de kan levere.

Elbil er veldig kjekt så lenge man lader hjemme, men litt stress når man kjører langt fordi en enorm andel av ladestasjoner til enhver tid er ute av drift og alle har hvert sitt upålitelige system for betaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Vi skal til Sverige med elbil. Noen her som har erfaring med hurtiglading langs veien der? Hvilke apper er lurt å ha? Funker det når mitt norske bankkort er koplet opp til appen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ladingen påvirkes også av temperatur pg prosent på batteriet. Det er nesten vanskelig å forklare før man har prøvd seg litt selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (38 minutter siden):

Vi skal til Sverige med elbil. Noen her som har erfaring med hurtiglading langs veien der? Hvilke apper er lurt å ha? Funker det når mitt norske bankkort er koplet opp til appen?

Jeg har ikke kjørt utenfor Norge, men flere av mine venner har det. Apper laster du ned når du står ved pumpen og ser hvilket merke det er, ikke før. Du må Google ladestasjoner basert på bilens rekkevidde, og legge inn mat- ig kaffepauser i henhold til dette. Er dere mange i bilen eller har tung bagasje må dere regne med at rekkevidden reduseres noe, men ikke så mye på sommeren. Og - selvfølgelig tar de norske bankkort i utlandet, også i Sverige, lenge siden du har reist nå? 😂😉😎

Lykke til, jeg liker langturer ned el-bil veldig godt jeg😀

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 time siden):

Var nettopp borti en sammenligning mellom elbil og fossilbil, der man regnet med hjemmelading og hurtiglading på en kjøretur mellom Norges storbyer, men jeg klarer ikke å finne den igjen. Det kostet adskillig mer å hurtiglade enn å lade hjemme, men ikke i nærheten av fossilbil-drivstoff selvfølgelig. Varierer sikkert fra leverandør til leverandør også vil jeg tro og også fra bilmodell til bilmodell selvfølgelig.

Det er stor forskjell på dyrt og dyrere i denne sammenhengen, og det å si at det er dyrt å lade med hurtiglader blir bare ikke riktig. Dyrere enn hjemmelslading - ja, og dyrere sørpå enn i Trøndelag også. Men dyrt er det ikke, uansett  hvilket  annet transportmiddel du sammenligner med. Du må faktisk sykle trampsykkel om du skal slippe rimeligere unna faktisk 😀 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Kayia skrev (9 minutter siden):

Jeg har ikke kjørt utenfor Norge, men flere av mine venner har det. Apper laster du ned når du står ved pumpen og ser hvilket merke det er, ikke før. Du må Google ladestasjoner basert på bilens rekkevidde, og legge inn mat- ig kaffepauser i henhold til dette. Er dere mange i bilen eller har tung bagasje må dere regne med at rekkevidden reduseres noe, men ikke så mye på sommeren. Og - selvfølgelig tar de norske bankkort i utlandet, også i Sverige, lenge siden du har reist nå? 😂😉😎

Lykke til, jeg liker langturer ned el-bil veldig godt jeg😀

Ja, har ikke reist på 2,5 år. Vet jo at norsk bankkort virker i Sverige 😁 men er jo litt usikker på om alt det digitale funker med app - kort - evt ladebrikke - strøm på bilen 😁 På Elbilforeningen står det om en blå ladebrikke en kan bruke i Sverige, men den har jeg ikke... Har bedt dem om å sende den da.... 😳 Den sorte funker greit i Norge. Takk for tips om å laste ned apper når en først står der og skal lade. Skal ikke kjøre så lange etapper i Sverige, den lengste blir siste dagen, og da håper jeg vi rekker til Norge før vi må lade. 

Vi skal være bare 2 personer. Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (3 timer siden):

Jeg synes 45 minutt er kjempelang tid. Med diesel tar det et par minutter og det er alltid en bensinstasjon.

Har dere noen gode argumenter for å kjøpe billig el-bil. For samme pris (120 000) kan jeg få en bensinbil som er flere år nyere og gått halvparten så langt.

Ut fra det du sier her høres det ut som elbil ikke passer for ditt behov. Lurer litt på hvilke bensin/dieselbiler som er flere år nyere enn elbiler og koster under 120.000 da, vurderer du å kjøpe en veldig gammel elbil? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (12 timer siden):

Ut fra det du sier her høres det ut som elbil ikke passer for ditt behov. Lurer litt på hvilke bensin/dieselbiler som er flere år nyere enn elbiler og koster under 120.000 da, vurderer du å kjøpe en veldig gammel elbil? 

Jeg må kjøpe gammel bil ja. El-bil i den prisklassen er fra ca 2015. Diesel kan jeg få biler fra 17-18.

Jeg synes dette er et uhorvelig vanskelig valg. Jeg må jo tenke litt miljø også. Og så er det å prøve å stå strømpriser og drivstoffpriser fremover i tid. Jeg pleier å ha bilene mine i ca. 10 år. Jeg kjører dem til de er oppbrukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru2020 skrev (30 minutter siden):

Jeg må kjøpe gammel bil ja. El-bil i den prisklassen er fra ca 2015. Diesel kan jeg få biler fra 17-18.

Jeg synes dette er et uhorvelig vanskelig valg. Jeg må jo tenke litt miljø også. Og så er det å prøve å stå strømpriser og drivstoffpriser fremover i tid. Jeg pleier å ha bilene mine i ca. 10 år. Jeg kjører dem til de er oppbrukt.

Nå skal jo bensin og diesel biler utfases da. Det skal bli forbudt å kjøpe fossilbil fra 2025 tror jeg det var. Men kjøper du før den tid er det ngen som vil tvinge deg til å slutte å kjøre den. 

Anonymkode: a1c8d...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...