Gå til innhold

Er man dødssyk når man er suicidal?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Interessant spørsmål. Når man er suicidal lider man kanskje ikke av noen spesiell somatisk sykdom som gjør at man er døende, men man er fortsatt syk i hodet og kan finne på å skade seg selv så stygt at man dør. Men jeg vil vel ikke si at man er dødssyk når man er suicidal, da dette forbindes med at man har alvorlig somatisk sykdom som gjør at man vil dø innen kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Jeg har hatt en del tanker om at jeg ikke orker å leve den siste tiden, men det skyldes tunge belastninger. Det blir en slags flukt å tenke sånn når livet blir for brutalt mot en. Man holder ut på den måten, for jeg vet at jeg ikke er i stand til å skade meg selv på den måten. 

Anonymkode: fd1aa...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødelig syk kanskje, men ikke dødssyk. Eller syk med potensielt dødelig utfall. Det blir i hvert fall korrekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (1 time siden):

Nei, det er en absolutt ikke. 

Hvordan begrunner du det? 

Anonymkode: bcd4e...831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan begrunner du det? 

Anonymkode: bcd4e...831

Fordi det kun er et ekstremt lite mindretall av de suicidale som er i nærheten av å få en alvorlig helseskade.

En kunne like godt si at alle som ferdes i trafikken er dødssyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

kupton skrev (1 minutt siden):

Fordi det kun er et ekstremt lite mindretall av de suicidale som er i nærheten av å få en alvorlig helseskade.

En kunne like godt si at alle som ferdes i trafikken er dødssyke.

Tradisjonelt er begrepet "dødssyk" blitt ment som livstruende alvorlig somatisk sykdom. Men i ordets rette betydning er man i mine øyne livstruende syk når man er suicidal. Du kan ikke sammenligne folk som ferdes i trafikken med suicidale.

Hvis du mener det er en så forsvinnende liten fare for alvorlig helseskade (og død) ved suicidalitet, hvorfor legges suicidale inn på psykiatrisk sykehus da? Mener du det er unødvendig å legge inn suicidale fordi det tross alt er en så liten fare for alvorlig helseskade?

Anonymkode: bcd4e...831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg føler jeg er dødssyk. Jeg er kronisk sucidale. Jeg føler jeg aldri blir frisk i hodet mitt. Skulle ønske at livet var enklere enn det det er nå. Må bare fortsette å kjempe. Er sliten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olise skrev (8 minutter siden):

Ja jeg føler jeg er dødssyk. Jeg er kronisk sucidale. Jeg føler jeg aldri blir frisk i hodet mitt. Skulle ønske at livet var enklere enn det det er nå. Må bare fortsette å kjempe. Er sliten av livet.

Tror ikke det er så lurt å gå rundt og tenke at en er dødssyk. Hvordan skal en bli bedre da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

hvorfor legges suicidale inn på psykiatrisk sykehus da?

En av hovedårsakene er at sykehus er redde for påtale fra Helsetilsynet. Sannsynligvis ville færre tatt livet sitt om en var strengere med innleggelse og holdt fast ved at de fleste suicidale skulle gå i hyppig og lengrevarig poliklinisk behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (42 minutter siden):

Sannsynligvis ville færre tatt livet sitt om en var strengere med innleggelse og holdt fast ved at de fleste suicidale skulle gå i hyppig og lengrevarig poliklinisk behandling.

Så det du sier her er at det skjer flere selvmord ved hyppige innleggelser? 

Anonymkode: bcd4e...831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så det du sier her er at det skjer flere selvmord ved hyppige innleggelser? 

Anonymkode: bcd4e...831

På sikt tror jeg det. Dette fordi 1. Det utvikler seg ofte et negativt mønster der innleggelse blir "løsningen". 2. En frarøves den beste behandlingen.

Men jeg mener en kunne differensiere. Suicidale med unipolare eller bipolare depresjoner bør innlegges. Andre, bla med PF og PTSD, bør i større grad behandles med poliklinisk terapi med langt færre innleggelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...