Gå til innhold

Hva gjør du i hverdagen for å trives og holde deg selv gående?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg driver med hobbysaker, leser endel, ser på serier. Jeg synger også i kor som er aktivt hele sommeren.

Når det ikke er ferietid driver jeg med frivillig arbeid i tillegg. Det har blitt den viktigste aktiviteten og det som hatt betydd størst forskjelli livet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg ingen problemer med å fylle dagene. Lesing, skrive notater og dagbøker, podcaster, lese fagartikler og nyheter, chatte og snakke med venner, være aktiv innen organisasjonsarbeid, matlaging og finne nye interessante oppskrifter samt å være en støtte for enkelte venner.

Studier, som er nokså nylige, viser jo at noe som er psykisk helsefremmende,er å aktivt gjøre noe for andre på en eller annen måte og ikke kun være en passiv mottaker av tjenester. Det å føle seg nyttig og til hjelp for noe som er større og utenfor seg selv er enormt viktig og med på å skape mening i manges liv - uten at det skal lønnes. Da mister det sin verdi. Det er det også gjort undersøkelser på i forbindelse med blodgivere, at om man ga blodgivere noe for å gi blod, holdt de opp etter kortere tid enn om de følte at de gjorde det for å gjøre en god handling.

Det å være et altroistisk menneske synes jeg vi mer skal sette pris på i vårt samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber. Det har gjort en stor forskjell i livet mitt egentlig. Det hjelper å ha noe å gå til og følelsen av at man bidrar. Jeg har også vært frivillig, men ikke nå lengre. Tenker på å bli det igjen da, det var veldig givende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener, har hatt samfunnsstraff som snart blir frivillig arbeid og det har gitt meg noe, selv om jeg ikke alltid klarer så lenge. To timer to dager i uken pga jeg har fysiske skader pluss mine dårlige psykiske perioder. Så prøver jeg å være med vennen min, men han har fått kjæreste så ser noe mindre til han nå. 

Men jeg er jo ofte dårlig. Men håper ny medisin skal vende om på ting. Jeg ønsker meg større nettverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I likhet med flere her, har også jeg erfart et skikkelig løft i livskvalitet og helse ved å engasjere meg i noe utenfor meg selv. Det bidrar til mening og mestring, samt struktur og innhold i dagene. Og ikke minst - samhandling med andre mennesker, hvor andre ting enn (p)sykdom er i fokus. 

Frivillig arbeid (formelt eller uformelt), en liten jobb, eller en aktivitet eller hobby som inkluderer andre; samme hva det er, bare det gir mening. 

Og JA - det vil ofte være både utfordrende og angstfullt å ta de første, nødvendige skrittene for å komme i gang. Det er likt for oss alle. Det er lite vekst og utvikling innenfor komfortsonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...