AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 Del Skrevet 19. juli 2022 Hva er egentlig poenget med at så mange har hjemmesykepleie fordi dme ellers driver å tar overdoser? Er det for å unngå at de bruker så mye ressurser og styr.. Liksom overdoser er jo ikke akkurat så lett å dø av og vil de dø så er det jo mange andre metoder så hva er vitsen da? For meg blir det bare forsterkende man må jo velge selv. Jeg ble hentet av ambulanse noen ganger for noen år siden og har fortsatt dårlig samvittighet, men de straffet meg ved å gi meg hjemmesykepleien i tiden etterpå Anonymkode: 6450d...bc3 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 19. juli 2022 Del Skrevet 19. juli 2022 Vet ikke. Jeg hadde det i en kort periode i 2018, men fikk raskt tilbake ansvaret selv bortsett fra at jeg kun får hente ut for 14 dager av gangen. Til tross for at jeg har vært veldig nært å dø av overdose så gjorde de ikke nye tiltak mtp det. Jeg vet jeg kan hvis jeg vil mtp å spare opp, men jeg vil ikke det lenger. Får kun slike tanker ved skikkelig depresjon nå og det er befriende at det ikke er en dei av hverdagen. Men også at valget er mitt og jeg ønsker jo å velge hjelp framfor noe annet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru2020 Skrevet 19. juli 2022 Del Skrevet 19. juli 2022 Jeg synes ikke det er noe vits i det for min del lenger. Får medisin utdelt tre ganger i uken, det er for at jeg ikke impulsivt eller planlagt skal ta overdose. Kommer til å be legen om å enten redusere til en gang i uken eller ta det helt vekk. Har hatt det i fire år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 Del Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg ble hentet av ambulanse noen ganger for noen år siden og har fortsatt dårlig samvittighet, men de straffet meg ved å gi meg hjemmesykepleien i tiden etterpå Tvang de deg siden du sier at de "straffet deg" ved å gi deg hjemmesykepleie til å dele ut medisiner? Eller var det frivillig fra din side? Om det var ufrivillig faller din konklusjon om at overdoser ikke er farlige. Anonymkode: 37292...273 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lyseblå Skrevet 19. juli 2022 Del Skrevet 19. juli 2022 For min del var tanken bak å unngå at jeg skulle ta overdose i et impulsivt øyeblikk. Du har rett i at det finnes mange andre måter å ta livet sitt på, og man kan jo klart ikke begrense alt. Men jeg har inntrykk av at de tenker at de er pliktig til det når de vet om at man har tidligere forsøk og tanker om å forsøke igjen. Selv synes jeg en burde ha ansvaret selv. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 19. juli 2022 Del Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hva er egentlig poenget med at så mange har hjemmesykepleie fordi dme ellers driver å tar overdoser? Er det for å unngå at de bruker så mye ressurser og styr.. Liksom overdoser er jo ikke akkurat så lett å dø av og vil de dø så er det jo mange andre metoder så hva er vitsen da? For meg blir det bare forsterkende man må jo velge selv. Jeg ble hentet av ambulanse noen ganger for noen år siden og har fortsatt dårlig samvittighet, men de straffet meg ved å gi meg hjemmesykepleien i tiden etterpå Anonymkode: 6450d...bc3 "Straffet deg" er din tolkning. Min tolkning er at du mistet tilliten gjennom egne handlinger til å selv kunne administrere og ta hånd om egne medisiner. En må vise seg tilliten verdig når det kommer til å kunne ta hånd om medisiner, er min erfaring. Og, for mange er det jo selvsagt lettere å ta en overdose i et bunnløst fortvilt øyeblikk hvor en ikke ser noen annen løsning på livet. Det handler ikke da om oppmerksomhet, som mange her har en tendens til å hevde, men at en ikke ser noen annen utvei der og da. Å da ha et stort depot med medisiner liggende tilgjengelig, sier seg jo selv at er uheldig i en slik situasjon. Mulig det kan sammenlignes med en tidligere alkohol- eller rusavhengig som ikke bør ha rusmidler i hus fordi det da er lettere tilgjengelig om fristelsen skulle bli for vanskelig å motstå... Det kan like gjerne løses slik @Glitter beskriver, at hun får utlevert medisiner for to uker av gangen på apoteket. Jeg tenker at dette er en bedre løsning enn hjemmesykepleie ettersom at det gir mer følelse av selvstendighet og følelse av å ikke være "hjelpesløs" og avhengig av hjelp fra andre. Men er behovet der, skal en selvsagt få det - det er det legen som avgjør og en sak mellom lege og pasient. Selv har jeg hatt hjemmesykepleie som har kommet på døren min to ganger til dagen og sett at jeg tok medisinene mine, i et par år hadde jeg det slik for nå snart 20 år siden (tidene endrer seg...), men om en virkelig vil, kan en få misbrukt en slik ordning også. I blant kan et for høyt omsorgsnivå ha motsatt effekt og i seg fremprovosere selvdestruktiv adferd... 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aa-k-j Skrevet 19. juli 2022 Del Skrevet 19. juli 2022 (endret) Tror heller du fikk hjemmesykepleie fordi du viste ved ukloke valg at du ikke kunne håndtere medisiner på egen hånd. Endret 19. juli 2022 av aa-k-j 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Den forsvunne diamanten Skrevet 19. juli 2022 Del Skrevet 19. juli 2022 Jeg synes det hjalp i mitt tilfelle. Det ga en ekstra trygghet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 19. juli 2022 Del Skrevet 19. juli 2022 For min del hadde det opplevdes nokså nedverdigende. Var nær ved å bli påtvinget et slikt regime, men flyttet og avsluttet kontakten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.