Gå til innhold

Skatteetaten og kontroll av skattekort


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er dette noe de gjør ofte? Jeg fikk beskjed om at de kunne kontrollere, jeg vet jo de kan kontrollere når man forandrer skattekortet og det skulle være noe feil, men trodde ikke de kunne gjøre det nårsomhelst ellers. Kontrollere for å se om man har for lavt trekk osv. Jeg har ikke opplevd det. Er det noe de bruker å gjøre? Men det er jo mange mennesker i Norge som betaler skatt, så jeg tror vel ikke de har tid til å drive å sjekke om alle har riktig skattetrekk. Noen som vet? Jeg trodde de heller brukte å kontrollere om folk har riktige opplysninger i skattemeldingen. Er bare nysgjerrig.

Anonymkode: 87184...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde visst for lavt skattetrekk hittil i år hos NAV og KLP da jeg ringte for å få ordnet dette for er par uker siden. Så resten av året skal jeg betale 27% skatt. Det kan visst reduseres til neste år. Men ingenting har vært kontrollert før jeg ringte selv i hvert fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde visst for lavt skattetrekk hittil i år hos NAV og KLP da jeg ringte for å få ordnet dette for er par uker siden. Så resten av året skal jeg betale 27% skatt. Det kan visst reduseres til neste år. Men ingenting har vært kontrollert før jeg ringte selv i hvert fall. 

Skjønner. Nei de gjør det nok kanskje ikke så ofte.

Anonymkode: 87184...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste går gjennom automatisk godkjenning men det finnes «triggerpunkter» som gjør at det blir gjort en manuell kontroll. 

Eksempler på dette er hvis du reduserer inntekt eller formue mye, eller hvis du oppgir fradrag som utgjør en vesentlig reduksjon av skattetrekket. Det hender da også at du blir bedt om å oppgi en forklaring.

Jeg hadde en gang i tiden et år fri fra studier og jobbet. Neste år hadde jeg vesentlig lavere inntekt og ba om nytt skattekort (eller skattetrekksmelding som det heter nå). Da måtte jeg forklare hvorfor inntekten min gikk så mye ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

idajohannebe
ISW skrev (2 minutter siden):

Det meste går gjennom automatisk godkjenning men det finnes «triggerpunkter» som gjør at det blir gjort en manuell kontroll. 

Eksempler på dette er hvis du reduserer inntekt eller formue mye, eller hvis du oppgir fradrag som utgjør en vesentlig reduksjon av skattetrekket. Det hender da også at du blir bedt om å oppgi en forklaring.

Jeg hadde en gang i tiden et år fri fra studier og jobbet. Neste år hadde jeg vesentlig lavere inntekt og ba om nytt skattekort (eller skattetrekksmelding som det heter nå). Da måtte jeg forklare hvorfor inntekten min gikk så mye ned.

Ifølge ei på Skatteetaten var det null problem å redusere skattetrekket sitt. Om man selv valgte å få restskatt så gikk det helt fint, så lenge man betalte. Jeg har gjort dette noen år, men har ikke måttet forklare meg enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (20 minutter siden):

Det meste går gjennom automatisk godkjenning men det finnes «triggerpunkter» som gjør at det blir gjort en manuell kontroll. 

Eksempler på dette er hvis du reduserer inntekt eller formue mye, eller hvis du oppgir fradrag som utgjør en vesentlig reduksjon av skattetrekket. Det hender da også at du blir bedt om å oppgi en forklaring.

Jeg hadde en gang i tiden et år fri fra studier og jobbet. Neste år hadde jeg vesentlig lavere inntekt og ba om nytt skattekort (eller skattetrekksmelding som det heter nå). Da måtte jeg forklare hvorfor inntekten min gikk så mye ned.

Ok. Skjønner. Kan nok skje. Men ja, det meste går vel automatisk gjennom.

Anonymkode: 87184...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hmmm. Hvorfor skulle de gjøre det?

Anonymkode: 87184...5a4

De vil ikke at folk skal droppe å betale skatt f.eks 0% , fordi da vil mange ende opp med å kaste bort pengene når det er på tide å betale så får ikke staten pengene sine.

Anonymkode: ee24f...ca6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

De vil ikke at folk skal droppe å betale skatt f.eks 0% , fordi da vil mange ende opp med å kaste bort pengene når det er på tide å betale så får ikke staten pengene sine.

Anonymkode: ee24f...ca6

Man får da vel ikke skattekortet ned i 0 prosent. Jeg har betalt veldig lav prosent i måneden og ingen har kontrollert eller sagt noe på det, men 0 prosent hadde jeg ikke valgt selv om det hadde gått an. Betaler så klart restskatten min. Økonomisk smart for min del så jeg gjør det på denne måten.

Anonymkode: 87184...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Man får da vel ikke skattekortet ned i 0 prosent. Jeg har betalt veldig lav prosent i måneden og ingen har kontrollert eller sagt noe på det, men 0 prosent hadde jeg ikke valgt selv om det hadde gått an. Betaler så klart restskatten min. Økonomisk smart for min del så jeg gjør det på denne måten.

Anonymkode: 87184...5a4

Økonomisk smart for deg, men staten er avhengig av å få innbetalinger av skatter og avgifter fortløpende. Og selv om staten har effektive innfordringsmetoder, blir det alltid noen tap på restskatt (insolvens). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (6 minutter siden):

Økonomisk smart for deg, men staten er avhengig av å få innbetalinger av skatter og avgifter fortløpende. Og selv om staten har effektive innfordringsmetoder, blir det alltid noen tap på restskatt (insolvens). 

Ok. Men jeg har snakket med Skatteetaten da.

Anonymkode: 87184...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
morsan skrev (14 timer siden):

«Skatteetaten vet ikke alt om deg, så det er viktig at du sjekker om grunnlaget for skattekortet ditt stemmer. Du er selv ansvarlig for å passe på at det trekkes korrekt skatt.»

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattekort/om-skattekortet/se-informasjon-om-skattekortet-ditt/

 

Åja, så de kan ikke uten videre se skattekortet da? Kontroll er vel stikkprøver av og til. De velger nok bare ut noen.

Anonymkode: 87184...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Åja, så de kan ikke uten videre se skattekortet da? Kontroll er vel stikkprøver av og til. De velger nok bare ut noen.

Anonymkode: 87184...5a4

De har selvfølgelig full tilgang til skattekortet, men vet jo ikke om tallene du oppgir stemmer.

Anonymkode: 80933...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

De har selvfølgelig full tilgang til skattekortet, men vet jo ikke om tallene du oppgir stemmer.

Anonymkode: 80933...531

Åja skjønner. Men jeg mener, de går vel ikke bare inn å ser på det i tide og utide?

Anonymkode: 87184...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Åja skjønner. Men jeg mener, de går vel ikke bare inn å ser på det i tide og utide?

Anonymkode: 87184...5a4

Hvor mange arbeidstakere / skatteytere er det i Norge? De har jo ikke tid til å sitte og se på alle skattekortene i tide og utide. :) Men de tar jo stikkprøver så man kan jo risikere å bli plukket ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (1 minutt siden):

Hvor mange arbeidstakere / skatteytere er det i Norge? De har jo ikke tid til å sitte og se på alle skattekortene i tide og utide. :) Men de tar jo stikkprøver så man kan jo risikere å bli plukket ut.

Skjønner. Det har ikke skjedd enda. Så får satse på det går bra.

Anonymkode: 87184...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

idajohannebe

Jeg vil tro at de har for mye å gjøre. De tar sikkert noen stikkprøver innimellom. Men tviler på at de har ressurser til å kontrollere skattekortene til hele Norge hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg satte ned forventet inntekt dramatisk litt utpå året i fjor, slik at jeg betalte 5 % skatt de siste månedene av året. Fikk ingen spørsmål om det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...