Gå til innhold

Avokado


Fru2020

Anbefalte innlegg

Jeg har startet et nytt og bedre liv. Har tenkt at jeg skal få inn avokado i kostholdet mitt, men har ikke peiling. Jeg liker det veldig godt, men har ingen oppskrifter. 

Hva er din favorittoppskrift?

Hvis du spiser den naturell, hva spiser du til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vær obs på at selv om avocado er sunt i form av sunne fettsyrer, mineraler og vitaminer, så har den ganske høy energitetthet og er egentlig ikke slankemat, med unntak av om du går på en karbohydratredusert diett. 

De gangene jeg spiser avocado, spiser jeg den naturell eller sammen med kokt skinke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (16 minutter siden):

Vær obs på at selv om avocado er sunt i form av sunne fettsyrer, mineraler og vitaminer, så har den ganske høy energitetthet og er egentlig ikke slankemat, med unntak av om du går på en karbohydratredusert diett. 

De gangene jeg spiser avocado, spiser jeg den naturell eller sammen med kokt skinke. 

Ja, jeg har sjekket kcal- mengden på den. Jeg går ikke på noen diett. Dette er ikke ment som noen slankekur, men et skritt i retning av et mer normalt kosthold. Da er variasjon i maten noe jeg tenker er bra.

Skal prøve den med skinke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (24 minutter siden):

Jeg har startet et nytt og bedre liv. Har tenkt at jeg skal få inn avokado i kostholdet mitt, men har ikke peiling. Jeg liker det veldig godt, men har ingen oppskrifter. 

Hva er din favorittoppskrift?

Hvis du spiser den naturell, hva spiser du til?

Moser, legger på knekkebrød, har på reker og sitronpepper. Nam! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (2 timer siden):

Jeg har startet et nytt og bedre liv. Har tenkt at jeg skal få inn avokado i kostholdet mitt, men har ikke peiling. Jeg liker det veldig godt, men har ingen oppskrifter. 

Hva er din favorittoppskrift?

Hvis du spiser den naturell, hva spiser du til?

Min typiske helgefrokost inneholder en brødskive med moden avokado i biter/skiver, sammen med tomat i skiver, og salt og pepper, samt litt fersk basilikum, om du har.

 

Ellers er jeg glad i avokado- og tomatsalat som kveldsmat, bestående av avokado og tomater i biter, finhakket rødløk, ristede pinjekjerner og en god vinaigrette. Gjerne frisk basilikum her og 😊 
 

Utfordringen med avokado er å finne en som er passe moden. Selv de «spiseklare» avokadoene trenger gjerne 3-4 dager på kjøkkenbenken, og vips er de overmodne etter en uke.

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ekstra skrev (28 minutter siden):

Min typiske helgefrokost inneholder en brødskive med moden avokado i biter/skiver, sammen med tomat i skiver, og salt og pepper, samt litt fersk basilikum, om du har.

 

Ellers er jeg glad i avokado- og tomatsalat som kveldsmat, bestående av avokado og tomater i biter, finhakket rødløk, ristede pinjekjerner og en god vinaigrette. Gjerne frisk basilikum her og 😊 
 

Utfordringen med avokado er å finne en som er passe moden. Selv de «spiseklare» avokadoene trenger gjerne 3-4 dager på kjøkkenbenken, og vips er de overmodne etter en uke.

Takk for godt tips. Hørtes godt ut.

Jeg må nok til å lære meg hvordan kjøpe de rette avokadoene og behandle dem riktig. Jeg har lagt dem i kjøleskapet. Blir det helt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (6 minutter siden):

Takk for godt tips. Hørtes godt ut.

Jeg må nok til å lære meg hvordan kjøpe de rette avokadoene og behandle dem riktig. Jeg har lagt dem i kjøleskapet. Blir det helt feil?

Jeg har dem alltid liggende på kjøkkenbenken, men å kjøpe avokado er et sjansespill ja... Om den er for myk rekker den å bli svart inn før jeg skal spise den og er den for hard er den jo ikke god, men da kan den ligge noen dager og mykne litt. Ikke kjøp mer enn en eller to i slengen i alle fall, med mindre du VET du kommer til å spise mange på veldig kort tid, de har veldig kort holdbarhet, synes jeg i alle fall. Tror sannelig jeg skal kjøpe meg avokado og reker i morra! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (7 minutter siden):

Takk for godt tips. Hørtes godt ut.

Jeg må nok til å lære meg hvordan kjøpe de rette avokadoene og behandle dem riktig. Jeg har lagt dem i kjøleskapet. Blir det helt feil?

Du må kjenne forsiktig på dem. Er de harde bør de ligge fremme for å modnes. Er de myke og spiseklare kan de godt ligge i kjøleskapet til de skal nytes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (50 minutter siden):

Du må kjenne forsiktig på dem. Er de harde bør de ligge fremme for å modnes. Er de myke og spiseklare kan de godt ligge i kjøleskapet til de skal nytes.

Ok, da gjør jeg det👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Ekstra skrev (13 timer siden):

Min typiske helgefrokost inneholder en brødskive med moden avokado i biter/skiver, sammen med tomat i skiver, og salt og pepper, samt litt fersk basilikum, om du har.

 

Ellers er jeg glad i avokado- og tomatsalat som kveldsmat, bestående av avokado og tomater i biter, finhakket rødløk, ristede pinjekjerner og en god vinaigrette. Gjerne frisk basilikum her og 😊 
 

Utfordringen med avokado er å finne en som er passe moden. Selv de «spiseklare» avokadoene trenger gjerne 3-4 dager på kjøkkenbenken, og vips er de overmodne etter en uke.

Din favoritt er også min favoritt! Mmmm!

Jeg synes også det kan være godt å spise den som dessert, med litt sukker på, og spise den med teskje rett fra skallet.  Men absolutt best sammen med tomat,  basilikum, salt og pepper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (1 time siden):

Din favoritt er også min favoritt! Mmmm!

Jeg synes også det kan være godt å spise den som dessert, med litt sukker på, og spise den med teskje rett fra skallet.  Men absolutt best sammen med tomat,  basilikum, salt og pepper!

Avokado med sukker??? Er det vanlig hos deg? Har jeg aldri hørt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje
Lillemus skrev (34 minutter siden):

Avokado med sukker??? Er det vanlig hos deg? Har jeg aldri hørt om.

Det var sånn jeg spiste den i sikkert 20 år før jeg oppdaget det med å ha den på skiva og i salater 😁 Tror det var mamma som lærte meg det, på 80-tallet 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (24 minutter siden):

Det var sånn jeg spiste den i sikkert 20 år før jeg oppdaget det med å ha den på skiva og i salater 😁 Tror det var mamma som lærte meg det, på 80-tallet 😁

Det er vel litt som med tomat - noen spiser den med sukker, andre med salt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (3 timer siden):

Din favoritt er også min favoritt! Mmmm!

Jeg synes også det kan være godt å spise den som dessert, med litt sukker på, og spise den med teskje rett fra skallet.  Men absolutt best sammen med tomat,  basilikum, salt og pepper!

Som dessert med sukker på hadde ikke falt meg inn, men nå skal det prøves 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (2 minutter siden):

Som dessert med sukker på hadde ikke falt meg inn, men nå skal det prøves 😊

Det er også godt å blande inn kakao synes jeg. Blir som en slags sjokolademousse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lyseblå skrev (1 minutt siden):

Det er også godt å blande inn kakao synes jeg. Blir som en slags sjokolademousse. 

😮

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lyseblå skrev (1 time siden):

Det er også godt å blande inn kakao synes jeg. Blir som en slags sjokolademousse. 

Der har du et poeng! De finnes jo mange oppskrifter på brownies / sjokoladekake / sjokolademousse med avokado. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...