Gå til innhold

Skal Freya få lov til å ramponere folks båter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

ISW skrev (På 21.7.2022 den 22.07):

Jeg synes hun kan være der. Hun er søt og rar, og båter kan vaskes.

Folk får heller tilpasse seg og holde avstand.

Hun var som et stort og fint Mummitroll:-) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grendel skrev (6 timer siden):

Det spørs hvordan man ser på det. Det er en hvalross på feil plass. Folk må holde seg unna badeplasser, brygger, egen båt etc.

Det blir mer som om å kjøre bil på fortauet og påstå at det ikke oppstår farlige situasjoner så lenge fotgjengerne holder seg unna.

 

Grendel skrev (6 timer siden):

Hvalross spiser til og med sel.

Jeg synes det kan sammenlignes med en elg som slår seg til i byen og ikke lar seg jage bort.

Den er farlig for idioter som vil ta selfie, men også for barn som ikke vet bedre.

Enig med deg. Kall meg gjerne surmaga, men jeg får fnatt hver gang  dyr som roter seg bort og oppholder seg på feil sted blir gitt et nusselig navn og alle syns det er så «søtt at de er blant oss mennesker», til tross for at alle tegn tyder på at de mistrives. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (27 minutter siden):

 

Enig med deg. Kall meg gjerne surmaga, men jeg får fnatt hver gang  dyr som roter seg bort og oppholder seg på feil sted blir gitt et nusselig navn og alle syns det er så «søtt at de er blant oss mennesker», til tross for at alle tegn tyder på at de mistrives. 

Tror det var natt til lørdag at hun ble observert på Sørenga i Oslo, hvor hun hadde forvillet seg inn i kanalene som er laget mellom blokkene - og hvor det er lett å se for seg at hun nesten hadde blitt fanget i området ved Barcode/Munchmuseet. Da tenkte jeg at dette kan umulig være kult for en hvalross, - syntes det minnet om at hun hadde surret seg inn i en labyrint.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (25 minutter siden):

Tror det var natt til lørdag at hun ble observert på Sørenga i Oslo, hvor hun hadde forvillet seg inn i kanalene som er laget mellom blokkene - og hvor det er lett å se for seg at hun nesten hadde blitt fanget i området ved Barcode/Munchmuseet. Da tenkte jeg at dette kan umulig være kult for en hvalross, - syntes det minnet om at hun hadde surret seg inn i en labyrint.  

Nettopp. De burde forflyttes eller avlives, ikke døpes og plages. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (11 timer siden):

Nettopp. De burde forflyttes eller avlives, ikke døpes og plages. 

Jeg er ikke hvalross-ekspert, så jeg stoler på fiskrmeridirektoratet her. I starten sa de at det var uaktuelt å avlive.

Når de skiftet mening stoler jeg på at det er gjort en grundig vurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://www.aftenposten.no/norge/i/RrPyrx/freyas-siste-dager

Mulig man må ha abonnement for å lese den.

Alt jeg gjengir nedenfor er ordrett fra et brev fra en forsker til politiet og direktoratet. Det er ikke skrevet av Aftenposten, så jeg mener det må være greit mhp opphavsrett.

"Med henvisning til telefonsamtalen vi hadde nettopp, ser jeg det som svært viktig nå å ta grep for å forebygge uhell med folk i vannet og hvalrossen Freya. Etter at hun ankom Kadettangen, hvor det er stor badeaktivitet, har risikobildet endret seg vesentlig. Det er åpenbart at hun finner det interessant å følge etter folk som svømmer. Får hun tak i dem, kan hun lett drukne folk.

I denne situasjonen må strakstiltaket minst være å sette kontinuerlig vakt over hvalrossen uavhengig av om folk er beordret vekk fra stedet, eller er sterkt anmodet om å holde avstand og ikke oppholde seg i vannet. Det er alltid noen som trosser slike forbud. Kontinuerlig vakthold over dyret må skje umiddelbart - dette kan ikke vente til over helgen. Et slikt vakthold vil kunne gi tid til ny vurdering om flytting, basert på de lokale forholdene som råder på stedet. Vi har diskutert flytting, og har laget en mulig plan, men denne forutsetter at hun befinner seg på en båt eller lignende flytende plattform. Dersom man ikke finner en trygg måte å forebygge/hindre skade på human liv og helse, må avliving vurderes."

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...